Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Resonera kring ämnen. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Resonera kring ämnen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska analysera och skapa texter där de använder språkliga och litterära begrepp, samt ge uttryck för sina åsikter och argument. Eleven kan skriva en enkel och sammanhängande text med godtagbar struktur och innehåll.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion och diskussion (15 min)

  • Presentera frågeställningen för klassen.
  • Diskutera med eleverna vad de anser om mobiltelefoner i skolmiljöer.
  • Skapa en lista med för- och nackdelar på tavlan.

2. Genomgång av argumentationsstruktur (15 min)

  • Förklara hur en resonerande text ska byggas upp: inledning, argument, motargument, och avslutning.
  • Ge exempel på hur man kan formulera argument och motargument kopplade till mobiltelefoner i skolan.

3. Grupparbete (15 min)

  • Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera sina åsikter.
  • Ge grupperna tid att dela sina tankar och argument, samt anteckna dem.

4. Avslutning och reflektion (5 min)

  • Samla in gruppernas argument på tavlan och diskutera.
  • Låt eleverna reflektera kring sina egna åsikter.

Ämnesinnehåll

  • Mobiltelefoner i skolan: Diskutera fördelar och nackdelar.
  • Argumentation: Struktur av en resonerande text.
  • Diskussion: Vikten av att kunna argumentera för sina åsikter.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva ner sina egna åsikter och argument angående mobiltelefoner i skolan som en förberedelse för den resonerande texten.

2. Lektion: Är sociala medier mer skadliga än hjälpsamma för ungdomar?

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska analysera olika mediers innehåll och diskutera sanning och värderingar i dessa. Eleven kan skriva en enkel text med sammanhängande argumentation och ge exempel från verkligheten.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion och brainstorm (15 min)

  • Inled med att fråga klassen om deras erfarenhet av sociala medier.
  • Gör en brainstorm kring hur sociala medier kan både hjälpa och stjälpa ungdomar.

2. Genomgång av argumentationsstruktur (15 min)

  • Gå igenom hur man bygger upp sina argument i en resonerande text.
  • Diskutera exempel på hur sociala medier kan påverka både positivt och negativt.

3. Individuellt skrivande (15 min)

  • Ge eleverna tid att börja skriva en plan för sin resonerande text om sociala medier.
  • Påminn dem om att inkludera både argument och motargument.

4. Dela med en klasskamrat (5 min)

  • Eleverna ska smidigt dela sina tankegångar med en klasskamrat för att få feedback.

Ämnesinnehåll

  • Sociala medier: Användning och påverkan på ungdomar.
  • Argumentation: Att kunna framhäva olika perspektiv.
  • Diskussion: Vikten av att kritiskt granska information från sociala medier.

Aktivitet

Som avslutning kan eleverna få i uppgift att läsa en artikel om sociala mediers påverkan och göra noteringar som kan användas i deras kommande resonerande texter.


Modern Tillbaka-knapp