Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Resonera kring ämnen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska analysera och skapa texter där de använder språkliga och litterära begrepp, samt ge uttryck för sina åsikter och argument. | Eleven kan skriva en enkel och sammanhängande text med godtagbar struktur och innehåll. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och diskussion (15 min)
- Presentera frågeställningen för klassen.
- Diskutera med eleverna vad de anser om mobiltelefoner i skolmiljöer.
- Skapa en lista med för- och nackdelar på tavlan.
2. Genomgång av argumentationsstruktur (15 min)
- Förklara hur en resonerande text ska byggas upp: inledning, argument, motargument, och avslutning.
- Ge exempel på hur man kan formulera argument och motargument kopplade till mobiltelefoner i skolan.
3. Grupparbete (15 min)
- Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera sina åsikter.
- Ge grupperna tid att dela sina tankar och argument, samt anteckna dem.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Samla in gruppernas argument på tavlan och diskutera.
- Låt eleverna reflektera kring sina egna åsikter.
Ämnesinnehåll
- Mobiltelefoner i skolan: Diskutera fördelar och nackdelar.
- Argumentation: Struktur av en resonerande text.
- Diskussion: Vikten av att kunna argumentera för sina åsikter.
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva ner sina egna åsikter och argument angående mobiltelefoner i skolan som en förberedelse för den resonerande texten.
2. Lektion: Är sociala medier mer skadliga än hjälpsamma för ungdomar?
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska analysera olika mediers innehåll och diskutera sanning och värderingar i dessa. | Eleven kan skriva en enkel text med sammanhängande argumentation och ge exempel från verkligheten. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och brainstorm (15 min)
- Inled med att fråga klassen om deras erfarenhet av sociala medier.
- Gör en brainstorm kring hur sociala medier kan både hjälpa och stjälpa ungdomar.
2. Genomgång av argumentationsstruktur (15 min)
- Gå igenom hur man bygger upp sina argument i en resonerande text.
- Diskutera exempel på hur sociala medier kan påverka både positivt och negativt.
3. Individuellt skrivande (15 min)
- Ge eleverna tid att börja skriva en plan för sin resonerande text om sociala medier.
- Påminn dem om att inkludera både argument och motargument.
4. Dela med en klasskamrat (5 min)
- Eleverna ska smidigt dela sina tankegångar med en klasskamrat för att få feedback.
Ämnesinnehåll
- Sociala medier: Användning och påverkan på ungdomar.
- Argumentation: Att kunna framhäva olika perspektiv.
- Diskussion: Vikten av att kritiskt granska information från sociala medier.
Aktivitet
Som avslutning kan eleverna få i uppgift att läsa en artikel om sociala mediers påverkan och göra noteringar som kan användas i deras kommande resonerande texter.