Lektion. Svenska. ”Rymlingarna” (2018) av Ulf Stark. Livets övergångar och ordens makt. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Livets övergångar och ordens makt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och skriva olika typer av texter samt samtala om texters innehåll och budskap. Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Eleverna ska lära sig om olika litterära genrer och skönlitterära verk. Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att reflektera över och bearbeta texter. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleverna ska analysera och diskutera litterära verk, inklusive bilder och illustrationer. Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till "Rymlingarna" (10 min)

  • Presentera boken "Rymlingarna" och dess författare Ulf Stark.
  • Diskutera bokens teman: livets övergångar och ordens makt.
  • Visa några av Kitty Crowthers illustrationer och låt eleverna reflektera över känslan de förmedlar.
  • Ställ frågor om vad eleverna tror att berättelsen handlar om utifrån titeln och bilderna.

2. Läsning av utvalda stycken (15 min)

  • Läs högt ur boken och betona viktiga delar av texten.
  • Diskutera de känslor och tankar som texten väcker hos eleverna.
  • Dela upp eleverna i grupper för att diskutera vad de hört.
  • Samla in deras tankar och låt några grupper dela med sig av sina insikter.

3. Diskussion om ordens makt (15 min)

  • Introducera begreppet "ordens makt". Vad betyder det?
  • Diskutera hur ord kan påverka oss och andra människor.
  • Ge exempel från boken där orden spelar en viktig roll.
  • Låt eleverna ge egna exempel på hur ord kan påverka deras liv.

4. Reflektion och avslutning (10 min)

  • Be eleverna skriva ner en sak de lärt sig under lektionen.
  • Diskutera vikten av att uttrycka sig väl och tänka på vad vi säger.
  • Avsluta med att eleverna kan dela med sig av sina insikter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Livets övergångar: Diskutera betydelsen av livets olika faser och hur dessa kan påverka oss som individer. Reflektera över hur vi hanterar sorg och glädje.
  • Ordens makt: Undersök hur ord kan bygga upp eller bryta ner. Ge exempel på situationer där ord har haft stor betydelse.
  • Skönlitteratur: Bekanta eleverna med begreppet skönlitteratur och dess kännetecken genom att läsa ur boken.
  • Illustrationens betydelse: Diskutera hur bilder kan förstärka berättelser och ge dem djupare betydelse.
  • Reflektion: Vikten av att reflektera över textens budskap och hur det relaterar till eget liv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Rymling En person som rymmer eller flyr från något; en metafor för frihet. Kommer från verbet "rymma", med gammalsvenskt ursprung.
Hjärtat En symbol för känslor, kärlek och liv. Från fornnordiska "hjarta", som betyder "hjärta".
Övergång En förändring eller överflyttning från en tillstånd till ett annat. Från gammalsvenska "åverga", vilket betyder att gå över.
Illusion En felaktig uppfattning eller tro; något som inte är vad det verkar. Från latinets "illudere", vilket betyder att lura.
Sanning Det som stämmer överens med verkligheten; motsatsen till lögn. Från fornnordiska "sannr", vilket betyder "sann".

Diskussionsfrågor

A. Vad innebär det att hålla någon kvar i livet genom ord? Kan ord verkligen påverka hur vi mår?

B. Hur kan vi använda ord för att hjälpa andra som går igenom svåra tider? Vilka exempel på ord har haft betydelse för dig själv?

C. Om du fick möjlighet att säga ett sista ord till någon du älskar, vad skulle det vara och varför? Hur skulle du känna dig efter att ha sagt det?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa egna korta berättelser där de använder ord med stor betydelse. Berättelserna ska handla om en övergång, till exempel att flytta till en ny skola eller att säga farväl till en vän. Grupperna får 20 minuter att skriva sina berättelser och sedan 10 minuter att dela dem med klassen. Vi diskuterar hur deras val av ord påverkar känslan och budskapet i berättelserna.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar "Rymlingarna" om? Om livets övergångar och ordens makt.
Vilka känslor väcker boken hos dig? Många olika känslor; sorg, glädje.
Hur påverkar ord vår vardag? De kan både såra och hela.
Vad betyder "ordens makt"? Hur ord kan påverka känslor och liv.
Hur kan vi använda ord för att hjälpa andra? Genom att vara stöttande och uppmuntrande.
Vilken roll spelar illustrationerna i berättelsen? De förstärker känslor och budskap.
Vad är en övergång? En förändring från ett tillstånd till ett annat.
Varför är det viktigt att reflektera över våra ord? För att förstå deras påverkan på andra.

Hemuppgift

Skriv en egen kort berättelse om en övergång i ditt liv. Det kan vara en positiv eller negativ upplevelse. Tänk på hur du använder ord för att beskriva dina känslor och tankar. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. Ta med berättelsen till nästa lektion för att dela med klassen.

Citat

”Ordet är en av de mest maktfulla verktygen vi har.” – Nelson Mandela (1994)
Detta citat påminner oss om att våra ord kan forma vår verklighet och påverka andra djupt. Det knyter an till lektionens tema om ordens makt och hur vi kan använda språket för att stödja och inspirera varandra.


Modern Tillbaka-knapp