Lektion. Svenska. "Säg till om jag stör" (1984) av Eeva Kilpi. Ensamhet och mänskliga relationer.
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Ensamhet och mänskliga relationer
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Texter från olika genrer och kulturer. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
| Analys av hur språkliga medel används i olika texter. | Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
| Reflektioner över människors livsvillkor och relationer. | Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa. |
| Teman som identitet, ensamhet och relationer. | Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. |
| Skriftlig och muntlig kommunikation. | Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet. |
[Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till textanalys (10 min)
- Presentera Eeva Kilpis verk och dess centrala teman.
- Diskutera vad ensamhet och mänskliga relationer innebär för olika individer.
- Introducera begreppet "ensamhet" i litterär kontext.
- Ställ frågor för att väcka intresse, såsom hur ensamhet kan ta sig uttryck i litteraturen.
2. Genomgång av texten (15 min)
- Läs utvalda delar av "Säg till om jag stör" högt för klassen.
- Analysera språket och stilgreppen som används.
- Diskutera textens perspektiv och hur de relaterar till teman av ensamhet och relationer.
- Gör kopplingar till elevernas egna erfarenheter av ensamhet.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem diskussionsfrågor.
- Låt grupperna diskutera sina tankar om textens budskap och teman.
- Be grupperna förbereda en kort sammanfattning av sina diskussioner.
- Samla in tankarna från varje grupp för klassdiskussion.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera hur litteratur kan hjälpa oss att förstå våra egna liv och relationer.
- Sammanfatta lektionens centrala teman och lärdomar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
Eeva Kilpi och hennes litterära verk. Kilpi är en erkänd finsk författare som ofta utforskar teman kring ensamhet, identitet och relationer i sina texter. Hennes verk ger röst åt känslor som ofta är svåra att uttrycka.
Temat ensamhet. Ensamhet är ett komplext fenomen som kan upplevas olika av olika individer. Det kan vara en källa till kreativitet och reflektion, men också en källa till smärta och isolering.
Mänskliga relationer. Relationer är avgörande för vårt välbefinnande. Att förstå dynamiken i mänskliga relationer kan hjälpa oss att navigera våra egna liv och relationer bättre.
Textanalys. Att kunna analysera texter och identifiera teman, stil och språkliga medel är en viktig del av litteraturstudier. Detta utvecklar elevernas kritiska tänkande och analytiska förmåga.
Reflektion över egna livserfarenheter. Genom att koppla litteraturen till egna livserfarenheter kan eleverna få en djupare förståelse för både text och sig själva.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Ensamhet | Känsla av att vara utan sällskap eller stöd från andra. | Härstammar från sv. "en" och "sam" vilket betyder "att vara ensam". |
| Relation | Förhållande mellan personer, ofta baserat på känslomässiga eller sociala band. | Från latin "relatio", som betyder "att återberätta" eller "att relatera". |
| Identitet | Självuppfattning och hur en person definierar sig själv. | Från latin "identitas", vilket betyder "likhet" eller "att vara densamma". |
| Empati | Förmåga att förstå och dela andras känslor. | Från grekiska "empatheia", som betyder "känsla med". |
| Isolering | Att vara avskild eller separerad från andra. | Från latin "insulare", som betyder "att göra till en ö". |
Diskussionsfrågor
A. Vilka olika former av ensamhet finns det, och hur påverkar de oss olika? Diskutera exempel på hur litteraturen skildrar dessa former.
B. Hur kan vi använda litteratur för att förstå och bearbeta våra egna känslor kring relationer och ensamhet? Kan en text förändra vår syn på våra egna liv?
C. Om du skulle ge råd till någon som kämpar med ensamhet, vad skulle du säga? Hur kan vi som samhälle bli bättre på att stödja varandra i svåra tider?
Aktivitet
Som aktivitet kan eleverna skapa en personlig dagbok där de reflekterar över sina egna erfarenheter av ensamhet och relationer. De ska skriva en kort text om en specifik händelse som fått stor betydelse för dem. Denna text kan sedan diskuteras i par i klassen, för att få en djupare förståelse för hur känslor och relationer formar oss som individer. Eleverna kan även illustrera sina texter med bilder eller symboler som representerar deras känslor.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|---|---|
| 1. Vad betyder ensamhet för dig? | Det kan betyda isolering, eftertanke. |
| 2. Hur beskriver Eeva Kilpi ensamhet? | Genom att använda personliga och starka bilder. |
| 3. Vilken roll spelar relationer i ditt liv? | Relationer ger stöd och glädje, men kan också orsaka smärta. |
| 4. Vad kan litteratur lära oss om oss själva? | Den kan spegla våra känslor och erfarenheter. |
| 5. Hur kan vi stötta varandra vid ensamhet? | Genom att lyssna och vara närvarande. |
| 6. Vilka känslor förknippar du med ensamhet? | Sorg, reflektion, ibland kreativitet. |
| 7. Hur kan vi använda litteratur i vår vardag? | Som ett verktyg för att bearbeta känslor. |
| 8. Vad är viktigt i en relation? | Kommunikation, respekt och förståelse. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats på 1-2 sidor där de kopplar sina egna erfarenheter av ensamhet eller relationer till teman i Eeva Kilpis text. Uppsatsen ska inkludera citat från texten och egna tankar kring hur dessa erfarenheter påverkat deras liv. Eleverna ska även reflektera över hur litteratur kan hjälpa oss att förstå våra känslor och relationer.
Citat
”Ensamma människor är de starkaste, för de har lärt sig att stå på egna ben.” – Eeva Kilpi, 1984. Detta citat knyter an till lektionens tema kring ensamhet, där Kilpi betonar styrkan som kan komma från att vara ensam, och att detta är en form av självständighet som ofta undervärderas.