Lektion: Sagan om det röda äpplet
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Fantasi och upptäcktsfärd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Litteratur: läsa och samtala om litteratur i olika genrer samt diskutera och ge exempel på känslor och tankar som texten väcker. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. |
Berättande texter: skriva egna berättelser och använda sig av handling, karaktärer och miljö. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. |
Språk och kommunikation: delta i samtal och diskussioner, både i grupp och enskilt. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken (10 min)
- Presentera författaren Jan Lööf och hans stil.
- Diskutera bokens titel och omslag. Vad kan äpplet symbolisera?
- Fråga eleverna om de har några förväntningar på berättelsen.
- Läs förordet eller första sidan högt för att väcka intresse.
- Ställ frågor om vad som kan hända i berättelsen.
2. Läsning och reflektion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem läsa kapitel ur boken tillsammans.
- Be eleverna att diskutera vad som händer i berättelsen.
- Ställ frågor som “Vad tycker ni om karaktärerna?” eller “Vad tycker ni om vändningarna?”
- Be grupperna återberätta sina tankar för klassen.
- Samla in gemensamma åsikter och reflektioner.
3. Illustration och kreativt skapande (15 min)
- Visa exempel på illustrationer i boken och diskutera deras betydelse.
- Ge eleverna i uppgift att rita en egen scen från berättelsen.
- Be dem tänka på hur detaljer kan påverka berättelsen.
- Låt eleverna presentera sina bilder för klassen.
- Diskutera hur deras bilder skiljer sig åt och varför.
4. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste händelserna i berättelsen.
- Diskutera teman i boken: fantasi, upptäcktsfärd, och förändring.
- Ställ frågor som: “Vad har ni lärt er av berättelsen?” och “Hur kan vi använda fantasi i vårt eget liv?”
- Avsluta lektionen med att be eleverna tänka på en egen berättelse som de skulle vilja skriva.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättarteknik: Lär eleverna om inledning, handling och avslutning i berättelser. Diskutera vikten av dessa delar i en berättelse.
- Kreativitet: Uppmuntra eleverna att använda sin fantasi och att tänka utanför boxen i sina egna berättelser.
- Litterär analys: Introducera grundläggande begrepp för att analysera texter, som tema och karaktärsutveckling.
- Illustrationens roll: Diskutera hur bilder kan förstärka eller komplettera textens budskap.
- Samarbete: Lär eleverna att arbeta tillsammans i grupper för att dela och diskutera sina idéer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Äpple | En frukt som är rund och ofta röd eller grön, rik på vitaminer. | Härstammar från fornnordiska "epli". |
Fantasi | Förmågan att föreställa sig saker som inte är verkliga. | Kommer från grekiska "phantasia" som betyder "att göra upp". |
Upptäcktsfärd | En resa för att utforska och lära sig om nya platser eller ämnen. | Etymologin kommer från latin "exploratio" som betyder "utforskning". |
Berättelse | En redogörelse för händelser som kan vara verkliga eller påhittade. | Härstammar från latin "narratio" som betyder "att berätta". |
Illustration | En bild eller teckning som förtydligar eller kompletterar en text. | Kommer från latin "illustratio" som betyder "att lysa upp". |
Diskussionsfrågor
A. Vad tror ni händer med det gröna plastäpplet? Kan det verkligen förvandlas till ett rött äpple? Diskutera olika scenarier.
B. Om ni kunde skapa ert eget äpple, hur skulle det se ut och vilken smak skulle det ha? Vilka äventyr skulle det kunna ge sig ut på?
C. Vad betyder fantasi för er? Kan ni ge exempel på hur ni använder fantasi i era egna liv eller berättelser?
Aktivitet
Låt eleverna skapa en egen berättelse om ett äpple som får liv. De kan illustrera sina berättelser och ge dem titlar. Eleverna ska tänka på olika äventyr och utmaningar som äpplet kan möta på sin resa. När de är klara kan de dela sina berättelser med klassen. Detta kommer att hjälpa dem att utveckla sina kreativa skrivfärdigheter och förstå berättelsens struktur.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilken färg hade äpplet i början? | Grön |
2. Vad hände med äpplet under berättelsen? | Det förvandlades till rött äpple. |
3. Vilka känslor väckte berättelsen hos dig? | Många olika känslor, exempelvis glädje och nyfikenhet. |
4. Vad tyckte du om illustrationerna? | De var färgglada och intressanta. |
5. Kan du nämna en karaktär från boken? | Ja, exempelvis äpplet eller en person i staden. |
6. Vad lärde du dig av berättelsen? | Att fantasi kan leda till oväntade äventyr. |
7. Vad skulle du vilja göra om du hade ett magiskt äpple? | Berätta om vad det skulle kunna göra. |
8. Hur kan vi använda fantasi i vår vardag? | Genom att skapa egna berättelser och drömmar. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse om ett föremål i deras hem som får liv på natten. Berättelsen ska innehålla en tydlig inledning, handling och avslutning. De kan även rita en bild som illustrerar deras berättelse. Detta kan fungera som en läxa och en kompletteringsuppgift för elever som varit borta.
Citat
”Fantasi är viktigare än kunskap.” – Albert Einstein, 1931. Citatet betonar vikten av kreativt tänkande och fantasi, vilket är centralt för berättelsen om det röda äpplet. Genom att använda vår fantasi kan vi skapa och förstå världen på nya sätt, precis som äpplet får liv i berättelsen.