En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Såret” (2022) av Emma Adbåge. Smärta och gemenskap. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Smärta och gemenskap i "Såret"

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
"Eleverna ska ges möjlighet att möta och läsa skönlitteratur och sakprosa. Genom att läsa och diskutera olika texter får eleverna möjlighet att utveckla sin läsförståelse och förmåga att tolka och analysera.""Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter."

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken "Såret" (10 min)

  • Presentera boken och dess författare Emma Adbåge.
  • Läs upp ett avsnitt ur boken där huvudpersonen ramlar och får ett sår.
  • Diskutera kort med eleverna om hur de tror att huvudpersonen känner sig.
  • Visa bilder från boken för att ge en visuell förståelse.

2. Samtal kring smärta och gemenskap (15 min)

  • Diskutera hur vi reagerar när någon gör sig illa.
  • Fråga eleverna om de har varit med om något liknande.
  • Prata om hur gemenskap kan stärkas i svåra stunder.
  • Lyssna på varandras berättelser och känslor kring detta.

3. Textanalys (15 min)

  • Titta på bilderna i boken och diskutera hur de får oss att känna.
  • Undersök hur text och bild samverkar.
  • Be eleverna tänka på hur ordvalet påverkar känslan i berättelsen.
  • Diskutera hur såret kan symbolisera både smärta och något positivt.

4. Avslutande reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad vi har lärt oss under lektionen.
  • Be eleverna dela med sig av en sak de lärt sig.
  • Diskutera vad som händer med gemenskapen när såret har läkt.
  • Avsluta med att eleverna skriver en kort reflektion i sina skrivböcker.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Bilderböcker: Bilderböcker kombinerar text och bild för att förmedla en berättelse, vilket kan förstärka känslor och förståelse.
  • Känslor: Att förstå och kunna sätta ord på sina känslor, särskilt när det handlar om smärta och gemenskap, är viktigt för social och emotionell utveckling.
  • Berättande: Att kunna återberätta en händelse från sitt eget liv och relatera den till en berättelse i en bok.
  • Symbolik: Lär dig att identifiera symboler i texter och bilder, såsom "såret" som kan stå för både fysisk och emotionell smärta.
  • Diskussion: Förmågan att diskutera och samtala om texter och bilder på ett respektfullt sätt.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SmärtaEn obehaglig känsla som kan vara fysisk eller psykisk.Kommer från fornnordiska "smertr"
GemenskapEn känsla av samhörighet och tillhörighet mellan människor.Kommer från gammal högtyska "gemeinskip"
SåretEn skada på huden som ofta blöder.Kommer från gammelsvenska "sår"
BerättelseEn redogörelse för händelser i skriven eller muntlig form.Kommer från latin "narratio"
SymbolEtt tecken eller en bild som representerar något annat.Kommer från grekiska "symbolon"

Diskussionsfrågor

A. Hur tror ni att man känner sig när man får ett sår och alla omkring en ser på? Är det alltid positivt eller negativt?
B. Kan ett sår på kroppen också symbolisera känslomässig smärta? Hur hänger kroppsliga och känslomässiga sår ihop?
C. Vad kan vi lära oss av att stödja varandra i svåra stunder? Hur kan gemenskapen bli starkare efter en olycka?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att rita sitt eget "sår". Det kan vara ett verkligt sår eller ett symboliskt sår som representerar något de har upplevt. Efter ritandet ska varje grupp presentera sin teckning för klassen och berätta om hur de känner kring det de har ritat. Aktiviteten syftar till att stärka kreativiteten och gemenskapen i klassen.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar boken "Såret" om?Om ett barn som ramlar och får ett sår.
Hur reagerar vännerna när barnet gör sig illa?De flockas omkring och visar omtanke.
Vad kände barnet efter att smärtan gått över?Känsla av utvaldhet och upphöjelse.
Hur är text och bild kopplade i boken?De förstärker varandra och berättelsen.
Vad innebär gemenskap enligt lektionen?Att stödja och finnas för varandra.
Hur kan ett sår symbolisera känslor?Det kan stå för både fysisk smärta och känslomässig smärta.
Vilken känsla har ni fått av att läsa boken?Många kan känna igen sig i upplevelsen.
Hur kan vi använda våra erfarenheter för att hjälpa andra?Genom att dela med oss och stödja varandra.

Hemuppgift

Skriv en kort berättelse om en situation där du eller någon du känner har gjort sig illa. Beskriv hur ni reagerade och hur ni stöttade varandra. Var noga med att inkludera känslor och gemenskap. Berättelsen ska vara minst en sida lång och lämnas in på nästa lektion.

Citat

”Det är inte hur många gånger du faller, utan hur många gånger du reser dig upp.” – Nelson Mandela (1994)
Detta citat handlar om motståndskraft och styrka, vilket kopplar till temat i lektionen om att hantera smärta och vikten av gemenskap i svåra stunder.


×