Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Svenska
Tema: Skapa en berättande text med struktur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Gemensam och enskild läsning. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Gemensamt och enskilt skrivande. Att ge och ta emot respons på texter. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser. |
Betygskriterium (E) | Eleven skriver berättande texter som har en enkel röd tråd och i huvudsak fungerande handling. Texterna innehåller egna formuleringar och grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp så att innehållet blir begripligt. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättande text (10 min)
- Presentera syftet med lektionen.
- Diskutera vad en berättande text är och dess uppbyggnad.
- Ge exempel på olika typer av berättande texter.
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser.
2. Genomgång av struktur (15 min)
- Gå igenom inledning, handling och avslutning i en berättande text.
- Analysera en kort berättande text tillsammans.
- Identifiera delar av texten och diskutera syftet med dem.
- Diskutera vikten av en röd tråd.
3. Skriva en egen berättande text (20 min)
- Ge eleverna tid att börja skriva sin berättande text, med fokus på struktur.
- Gå runt i klassrummet och ge individuellt stöd.
- Uppmuntra eleverna att tänka på dialoger och beskrivningar.
- Be dem att skriva en skiss innan de börjar med den slutgiltiga versionen.
4. Delning och respons (5 min)
- Be några elever läsa upp sina texter för klassen.
- Ge möjlighet till respons från både lärare och klasskamrater.
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras i texterna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens struktur: En berättande text bör ha en tydlig struktur med inledning, handling och avslutning. Detta gör att texten blir lättare att följa och förstå för läsaren.
- Karaktärsutveckling: Karaktärerna i en berättelse ska vara välutvecklade och bidrar till handlingens framåtrörelse. Diskutera vikten av att skapa intressanta och relaterbara karaktärer.
- Beskrivande språk: I en berättande text är det viktigt att använda beskrivande språk för att skapa bilder i läsarens huvud och göra berättelsen levande.
- Känslor och dialoger: Berättande texter vinner på att innehålla dialoger, vilket kan ge liv åt karaktärerna och göra berättelsen mer dynamisk. Diskutera hur dialog kan användas effektivt.
- Revidering och feedback: Det är en del av skrivprocessen att ge och få feedback. Eleverna bör lära sig att ta emot konstruktiv kritik för att förbättra sina texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Berättande | Att berätta en historia eller en händelse. | |
Struktur | Den ordning och uppbyggnad som en text har. | Från latin “structura” som betyder ‘byggnad’. |
Handling | De händelser som sker i en berättelse. | |
Karakär | En person eller varelse i en berättelse. | Från fornnordiska “karl” som betyder ‘man’. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad gör en berättelse intressant? Diskutera med dina klasskamrater och ge exempel på berättelser som ni tycker är fängslande.
- B. Hur påverkar karaktärerna en berättelses gång? Kan en karaktärs val påverka hela berättelsen och på vilket sätt?
- C. Tänk på en berättelse du nyligen läst. Vilka var de viktigaste händelserna och hur har de format berättelsens helhet?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en egen berättande text. De ska använda den struktur som de har lärt sig och inkludera en tydlig inledning, handling och avslutning. Eleverna kan skriva om en egen upplevelse eller en fiktiv historia. Aktiviteten avslutas med att några elever delar med sig av sina berättelser med klassen för gemensam respons.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vilka delar ingår i en berättande text? | Inledning, handling, avslutning. |
Vad är viktigt för att skapa intressanta karaktärer? | Att de är välutvecklade och relaterbara. |
Hur kan dialoger förbättra en berättelse? | De ger liv och påverkar flödet i texten. |
Vad är revidering? | Att bearbeta och förbättra sin text efter feedback. |
Hemuppgift
Eleverna ska avsluta sin berättande text hemma och lämna in den vid nästa lektion. Texterna ska vara minst två sidor långa, A4-format, och innehålla en tydlig struktur. Uppmuntra eleverna att tänka på språkliga detaljer och beskrivningar som kan förbättra deras berättelse.
Citat
”Berättelse är ett av de viktigaste sätten att ge mening till vår värld.” – John Green, 2005. Detta citat handlar om vikten av berättande och hur berättelser hjälper oss att förstå vår verklighet och våra erfarenheter.