Lektion. Svenska. Skapa inledningar till en saga. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Svenska

Tema: Skapa inledningar till en saga

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika typer av texter, bland annat sagor. De ska få utveckla sin förmåga att skriva egna berättande texter och formulera en tydlig inledning. Eleven kan skriva med enkelhet tydliga och sammanhängande texter som har en tydlig inledning.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sagor (15 min)
  • Berätta kort om vad en saga är och dess kännetecken.
  • Diskutera med eleverna: Vad tycker de är viktigt i en saga?
  • Ge exempel på kända sagor och deras inledningar.
2. Genomgång av inledningar (10 min)
  • Presentera tre olika typer av inledningar (t.ex. fråga, beskrivning, och direkt aktivitet).
  • Låt eleverna ge exempel på inledningar de tyckt om och vad som fängat deras intresse.
3. Skapa egna inledningar (20 min)
  • Be eleverna att skriva tre olika inledningar till en saga utifrån en bild eller ett tema som ni valt tillsammans.
  • Uppmana dem att tänka på olika stilar och känslor de kan förmedla.
4. Delning och reflektion (15 min)
  • Eleverna får samarbeta i par och läsa upp sina inledningar för varandra.
  • Diskutera hur olika inledningar ger olika känslor och upplevelser av berättelsen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sagans struktur: Inledning, mittendel och avslutning.
  • Inledningar: Vad fängar läsarens intresse?
  • Känslor i texter: Hur kan man använda ord och beskrivningar för att skapa känslor?
  • Samarbete: Vikten av att dela och få feedback från kamrater.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Inledning Den del av en text som introducerar berättelsen och fängar läsarens intresse. Kommer från latin “in- + lēdere” (att läsa)
Känsla En emotionell upplevelse som kan framkallas genom ord och bilder. Kommer från latin “sentire” (att känna)
Berättelse En redogörelse för händelser som kan vara verkliga eller fiktiva. Kommer från latin “narrare” (att berätta)

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör en inledning bra?
  • B. Hur kan ordval påverka känslan i en saga?
  • C. Varför tycker ni att vissa sagor är mer intressanta än andra?

Aktivitet

Eleverna kommer att få skapa en egen saga genom att använda de inledningar de skrivit. De får välja en av sina inledningar och fortsätta skriva berättelsen utifrån den. Detta ska göras i mindre grupper för att främja kreativt samarbete. Varje grupp får välja ett tema som de vill utforska.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar din inledning om? [Svara här]
Vilka känslor ville du förmedla i din inledning? [Svara här]
Hur kände du när du skrev din inledning? [Svara här]
Vilken typ av inledning valde du (fråga/beskrivning)? [Svara här]
Hur tror du att din inledning kommer att påverka berättelsen? [Svara här]

Hemuppgift

Eleverna ska välja en av de inledningar de skrivit och utveckla en fullständig saga. De ska skriva minst två A4-sidor, där de fortsätter berättelsen och får in det en tydlig mittendel och avslutning.

Citat

“Det är inte att berätta en historia som gör att människor lyssnar, det är hur du berättar den.” – Anonym. Detta citat påminner oss om vikten av att fånga lyssnarens och läsares intresse redan i inledningen av en historia.


Modern Tillbaka-knapp