Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: Skillnader mellan informativa och beskrivande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Genomgång av olika texttyper och deras kännetecken som informativa och beskrivande texter. | Eleven kan skriva i olika genrer och anpassa språket efter syfte och mottagare. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
1. Genomgång av informativa texter (15 min)
- Presentera vad informativa texter är och ge exempel (artiklar, rapporter, faktatexter).
- Diskutera syftet med informativa texter och hur de skiljer sig från andra texttyper.
- Visa exempel på välskrivna informativa texter för att inspirera eleverna.
2. Genomgång av beskrivande texter (15 min)
- Definiera beskrivande texter och ge exempel (reserapporter, karaktärsbeskrivningar).
- Diskutera kännetecken, såsom detaljer och skapande av bilder i läsarens sinne.
- Visa exempel på effektiva beskrivningar och diskutera vad som gör dem bra.
3. Jämförelsediskussion (15 min)
- Dela in klassen i mindre grupper.
- Ge dem exempeltexter: en informativ och en beskrivande text.
- Diskutera i grupper vad som skiljer dem åt, både i struktur och språk.
- Samla grupperna för en gemensam diskussion om insikter.
4. Sammanfattande reflektion (5 min)
- Be eleverna att reflektera över skillnaderna mellan de två texttyperna.
- Diskutera hur dessa egenskaper kan användas i framtida skrivande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Texttyper: Skillnader mellan informativa och beskrivande texter.
- Kännetecken: Hur språk och struktur förändras beroende på texttyp.
- Syfte: Olika syften med att skriva informativa respektive beskrivande texter.
- Exempel: Analysera och diskutera exempel från verkliga livet.
- Kreativitet i skrivande: Hur man skriver intressanta och engagerande texter inom båda genrerna.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Informativ | Text som ger information om ett ämne. | Från latin “informare” vilket betyder “att forma”. |
Beskrivande | Text som beskriver detaljer och egenskaper. | Från latinet “describere” vilket innebär “att skriva ner”. |
Syfte | Det avsedda målet med en text. | Från latin “sensus” vilket betyder “att känna”. |
Struktur | Organisationen av innehållet i en text. | Från latin “structura”, som syftar på byggnad eller form. |
Texttyp | En specifik kategori av texter. | Från franska “type” som betyder “form” eller “modell”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken texttyp tycker du är svårast att skriva och varför?
- B. Hur kan man använda känslor och intryck i en beskrivande text för att engagera läsaren?
- C. I vilken situation skulle du välja att skriva en informativ text istället för en beskrivande?
Aktivitet
Eleverna delas in i par. Varje par får en text som de ska läsa, en informativ och en beskrivande. Efter att ha läst, ska de skapa en jämförande lista med 5-10 punkter som beskriver skillnaderna mellan de två texttyperna. De får sedan presentera sina insikter för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad kännetecknar en informativ text? | |
Ge tre exempel på beskrivande texter. | |
Hur skiljer sig syftet mellan de två texttyperna? | |
Vad tyckte du var mest intressant med lektionen? | |
Vilken texttyp tycker du att du är bäst på? | |
Vad skulle du vilja träna mer på inom skrivande? | |
Beskriv något du lärde dig idag. | |
Vad kan du göra för att förbättra din textskrivning? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort informativ text om ett ämne de brinner för, cirka 2 A4-sidor, samt en beskrivande text om en plats de tycker om, cirka 1 A4-sida. Använd teknikerna de har lärt sig under lektionen.
Citat
“Skriv på ett sådant sätt att du ger människor möjlighet att förstå.” – Elie Wiesel, 1986. Detta citat handlar om vikten av klarhet och syfte i skrivande och kopplar an till våra diskussioner om texttyper.