Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Skillnader mellan informativa och beskrivande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Genomgång av olika texttyper och deras kännetecken som informativa och beskrivande texter.Eleven kan skriva i olika genrer och anpassa språket efter syfte och mottagare.

[Lgr22, Svenska, Åk. 6]

Lärarledda instruktioner

1. Genomgång av informativa texter (15 min)

  • Presentera vad informativa texter är och ge exempel (artiklar, rapporter, faktatexter).
  • Diskutera syftet med informativa texter och hur de skiljer sig från andra texttyper.
  • Visa exempel på välskrivna informativa texter för att inspirera eleverna.

2. Genomgång av beskrivande texter (15 min)

  • Definiera beskrivande texter och ge exempel (reserapporter, karaktärsbeskrivningar).
  • Diskutera kännetecken, såsom detaljer och skapande av bilder i läsarens sinne.
  • Visa exempel på effektiva beskrivningar och diskutera vad som gör dem bra.

3. Jämförelsediskussion (15 min)

  • Dela in klassen i mindre grupper.
  • Ge dem exempeltexter: en informativ och en beskrivande text.
  • Diskutera i grupper vad som skiljer dem åt, både i struktur och språk.
  • Samla grupperna för en gemensam diskussion om insikter.

4. Sammanfattande reflektion (5 min)

  • Be eleverna att reflektera över skillnaderna mellan de två texttyperna.
  • Diskutera hur dessa egenskaper kan användas i framtida skrivande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Texttyper: Skillnader mellan informativa och beskrivande texter.
  • Kännetecken: Hur språk och struktur förändras beroende på texttyp.
  • Syfte: Olika syften med att skriva informativa respektive beskrivande texter.
  • Exempel: Analysera och diskutera exempel från verkliga livet.
  • Kreativitet i skrivande: Hur man skriver intressanta och engagerande texter inom båda genrerna.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
InformativText som ger information om ett ämne.Från latin “informare” vilket betyder “att forma”.
BeskrivandeText som beskriver detaljer och egenskaper.Från latinet “describere” vilket innebär “att skriva ner”.
SyfteDet avsedda målet med en text.Från latin “sensus” vilket betyder “att känna”.
StrukturOrganisationen av innehållet i en text.Från latin “structura”, som syftar på byggnad eller form.
TexttypEn specifik kategori av texter.Från franska “type” som betyder “form” eller “modell”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken texttyp tycker du är svårast att skriva och varför?
  • B. Hur kan man använda känslor och intryck i en beskrivande text för att engagera läsaren?
  • C. I vilken situation skulle du välja att skriva en informativ text istället för en beskrivande?

Aktivitet

Eleverna delas in i par. Varje par får en text som de ska läsa, en informativ och en beskrivande. Efter att ha läst, ska de skapa en jämförande lista med 5-10 punkter som beskriver skillnaderna mellan de två texttyperna. De får sedan presentera sina insikter för klassen.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad kännetecknar en informativ text?
Ge tre exempel på beskrivande texter.
Hur skiljer sig syftet mellan de två texttyperna?
Vad tyckte du var mest intressant med lektionen?
Vilken texttyp tycker du att du är bäst på?
Vad skulle du vilja träna mer på inom skrivande?
Beskriv något du lärde dig idag.
Vad kan du göra för att förbättra din textskrivning?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort informativ text om ett ämne de brinner för, cirka 2 A4-sidor, samt en beskrivande text om en plats de tycker om, cirka 1 A4-sida. Använd teknikerna de har lärt sig under lektionen.

Citat

“Skriv på ett sådant sätt att du ger människor möjlighet att förstå.” – Elie Wiesel, 1986. Detta citat handlar om vikten av klarhet och syfte i skrivande och kopplar an till våra diskussioner om texttyper.