Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Svenska
Tema: Skriv en egen saga
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter. | Eleven kan skriva en enkel text med användning av ord och meningar. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till sagoskrivning (10 min)
- Förklara vad en saga är och dess kännetecken.
- Läs en kort saga tillsammans med eleverna.
- Diskutera huvudkaraktärerna, miljön och händelserna.
- Skriv ner nyckelelement på tavlan.
2. Brainstorming (15 min)
- Be eleverna tänka på sina egna idéer till sagor.
- Låt dem diskutera sina idéer i par.
- Samla in förslag och skriv ner på tavlan.
- Välj en berättelse tillsammans som kan utvecklas.
3. Skriva sagan (20 min)
- Eleverna får skriva sin egen saga.
- Uppmuntra dem att använda bilder och text.
- Gå runt i klassrummet för att ge stöd och inspiration.
- Betona vikten av inledning, handling och avslutning.
4. Dela sagorna (5 min)
- Avsluta lektionen med att några elever får läsa sina sagor för klassen.
- Låt klassen ställa frågor och ge beröm.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Sagostruktur. Eleverna lär sig om inledning, handling och avslutning i en saga.
- Språklig kreativitet. Genom att skriva egna sagor får eleverna utveckla sin fantasi och kreativitet.
- Samarbete. Eleverna uppmuntras att diskutera och dela idéer med varandra.
- Skrivförmåga. Fokus ligger på att uttrycka sig i skrift och bygga meningar.
- Läsning och lyssnande. Genom att lyssna på andra sagor får eleverna inspiration till eget skapande.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Saga | En berättelse om händelser och karaktärer. | Kommer från fornnordiskans “saga” som betyder berättelse. |
| Karaktär | En person eller figur i en berättelse. | Kommer från grekiska “charaktēr” som betyder prägel eller drag. |
| Inledning | Del av berättelsen som introducerar ämnet. | Från latin “in” (in) och “lænd” (föra). |
| Avslutning | Den sista delen av berättelsen. | Från tyskan “Abschluss” som betyder slut. |
| Handling | Det som händer i en berättelse. | Kommer från att handla, att verka eller agera. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilket är din favoritkaraktär i en saga och varför?
- B. Kan en saga ha ett budskap? Vad kan det vara?
- C. Om du fick skriva en fortsättning på din saga, hur skulle den se ut?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en illustrerad saga. De ska rita bilder som visar viktiga händelser i sin berättelse och skriva korta texter under varje bild. Detta engagerar dem både kreativt och språkligt och gör det lättare att knyta ihop text och bild.
Exit-ticket
| Fråga | Svar |
|---|---|
| Vad handlar din saga om? | |
| Vem är huvudkaraktären i din saga? | |
| Vad hände i slutet av din berättelse? | |
| Vilket språk använde du i din saga? | |
| Vad tycker du var roligast med att skriva saga? | |
| Har du ett budskap i din saga? | |
| Vilken bild gillar du mest i din saga? | |
| Vilka ytterligare karaktärer skulle kunna vara med? |
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att illustrera en ny karaktär till sin saga och skriva en kort beskrivning om den karaktären. De ska använda sig av minst ett A4-papper.
Citat
“Skriv, inte för att bli berömd, utan för att ge liv till din inre värld.” – Maya Angelou, 1933
Detta citat knyter an till lektionen genom att betona värdet av att uttrycka sina tankar och idéer genom skrivande.