Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 1

Ämne: Svenska

Tema: Skriv en egen saga

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva olika typer av texter.Eleven kan skriva en enkel text med användning av ord och meningar.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sagoskrivning (10 min)
  • Förklara vad en saga är och dess kännetecken.
  • Läs en kort saga tillsammans med eleverna.
  • Diskutera huvudkaraktärerna, miljön och händelserna.
  • Skriv ner nyckelelement på tavlan.
2. Brainstorming (15 min)
  • Be eleverna tänka på sina egna idéer till sagor.
  • Låt dem diskutera sina idéer i par.
  • Samla in förslag och skriv ner på tavlan.
  • Välj en berättelse tillsammans som kan utvecklas.
3. Skriva sagan (20 min)
  • Eleverna får skriva sin egen saga.
  • Uppmuntra dem att använda bilder och text.
  • Gå runt i klassrummet för att ge stöd och inspiration.
  • Betona vikten av inledning, handling och avslutning.
4. Dela sagorna (5 min)
  • Avsluta lektionen med att några elever får läsa sina sagor för klassen.
  • Låt klassen ställa frågor och ge beröm.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Sagostruktur. Eleverna lär sig om inledning, handling och avslutning i en saga.
  • Språklig kreativitet. Genom att skriva egna sagor får eleverna utveckla sin fantasi och kreativitet.
  • Samarbete. Eleverna uppmuntras att diskutera och dela idéer med varandra.
  • Skrivförmåga. Fokus ligger på att uttrycka sig i skrift och bygga meningar.
  • Läsning och lyssnande. Genom att lyssna på andra sagor får eleverna inspiration till eget skapande.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SagaEn berättelse om händelser och karaktärer.Kommer från fornnordiskans “saga” som betyder berättelse.
KaraktärEn person eller figur i en berättelse.Kommer från grekiska “charaktēr” som betyder prägel eller drag.
InledningDel av berättelsen som introducerar ämnet.Från latin “in” (in) och “lænd” (föra).
AvslutningDen sista delen av berättelsen.Från tyskan “Abschluss” som betyder slut.
HandlingDet som händer i en berättelse.Kommer från att handla, att verka eller agera.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket är din favoritkaraktär i en saga och varför?
  • B. Kan en saga ha ett budskap? Vad kan det vara?
  • C. Om du fick skriva en fortsättning på din saga, hur skulle den se ut?

Aktivitet

Eleverna kommer att skapa en illustrerad saga. De ska rita bilder som visar viktiga händelser i sin berättelse och skriva korta texter under varje bild. Detta engagerar dem både kreativt och språkligt och gör det lättare att knyta ihop text och bild.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar din saga om?
Vem är huvudkaraktären i din saga?
Vad hände i slutet av din berättelse?
Vilket språk använde du i din saga?
Vad tycker du var roligast med att skriva saga?
Har du ett budskap i din saga?
Vilken bild gillar du mest i din saga?
Vilka ytterligare karaktärer skulle kunna vara med?

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att illustrera en ny karaktär till sin saga och skriva en kort beskrivning om den karaktären. De ska använda sig av minst ett A4-papper.

Citat

“Skriv, inte för att bli berömd, utan för att ge liv till din inre värld.” – Maya Angelou, 1933

Detta citat knyter an till lektionen genom att betona värdet av att uttrycka sina tankar och idéer genom skrivande.