Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Svenska
Tema: Skriva egen saga

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig i skrift och att skapa berättelser.Eleven kan skriva enkla texter och berättelser med flyt och begriplighet.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sagor (10 min)

  • Förklara vad en saga är och diskutera dess kännetecken.
  • Gå igenom vanliga ämnen och strukturer i sagor, t.ex. början, mitt och slut.
  • Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vad de tycker om dem.

2. Gruppdiskussion och brainstorming (15 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera idéer till sagor.
  • Be dem brainstorma tillsammans om karaktärer, miljöer och äventyr.
  • Samla idéer på tavlan som eleverna kan använda som inspiration.

3. Skrivtid (20 min)

  • Ge eleverna tid att börja skriva sina egna sagor.
  • Gå runt i klassrummet och ge feedback samt stöd för de som behöver hjälp med att komma igång.

4. Dela och uppmuntra (5 min)

  • Be några elever att läsa upp sina inledningar för klassen.
  • Ge positiv feedback och uppmuntran till alla, oavsett var de är i sitt skrivande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sagans struktur: En saga består vanligtvis av inledning, händelseutveckling och avslut. Det är viktigt att eleverna förstärker dessa delar för att kunna bygga sina berättelser.
  • Karaktärer: Eleverna lär sig att skapa intressanta och mångfacetterade karaktärer som driver berättelsen framåt.
  • Språk och stil: Att använda ett beskrivande språk och olika stilfigurer för att göra berättelsen mer fängslande.
  • Skrivprocessen: Vikten av att planera, skriva och redovisa sin egen text samt att ge och ta emot feedback.
  • Kreativitet: Uppmuntra elevernas fantasi och kreativitet i deras skrivande, vilket är centralt i skapandet av en saga.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
KaraktärEn person eller figur i en berättelse.Från grekiska “charakter” som betyder “prägla”.
HandlingDet som händer i berättelsen.Från fornnordiska “handling”, vilket betyder “att handla”.
MiljöPlatsen där berättelsen utspelar sig.Från franska “milieu” som betyder “omgivning”.
BerättelseEn sammanhängande historia.Från tyska “erzählung” vilket betyder “att berätta”.
InledningIntroduktionen av berättelsen.Från latin “incessio” som betyder “inträde”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur gör vi våra sagor intressanta? Vilka känslor vill vi förmedla till läsaren?
  • B. Om du kunde vara en karaktär i en saga, vem skulle du välja och varför?
  • C. Vad tror du är viktigt i allt skrivande för att fängsla en läsare?

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i par för att sätta ihop sina sagor. Varje par får en bild från en saga och ska tillsammans skriva en berättelse som utgår från den bilden. De ska beskriva karaktärerna, miljön och den centrala konflikten i sin saga. De får 20 minuter på sig att skriva och ska sedan gemensamt läsa sin saga för klassen.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vilken typ av saga vill du skriva?[Elevens svar]
Vilka karaktärer ska finnas i din saga?[Elevens svar]
Vad ska vara berättelsens huvudsakliga konflikt?[Elevens svar]
Hur börjar din saga?[Elevens svar]
Vad händer i mitten av din saga?[Elevens svar]
Hur slutar din saga?[Elevens svar]
Vad tyckte du var roligast med skrivprocessen?[Elevens svar]
Vad skulle du vilja jobba mer med i skrivandet?[Elevens svar]

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att avsluta sina sagor som en hemuppgift. De ska skriva klart sin berättelse på 1-2 sidor A4 och tänka på att inkludera alla delar av en saga. De ska ta med sig sin berättelse till nästa lektion och vara redo att läsa den för sina klasskamrater.

Citat

“Skriver man för att bli läst är det inte nog att bara ha något att säga. Man måste också finna det språk, den stil och de bilder som gör orden levande.” – Per Anders Fogelström (1917-1998). Detta citat knyter an till lektionen genom att det uppmanar till kreativitet och medvetenhet om detaljer i skrivandet.