Lektion. Svenska. Skriva enkla faktatexter om vardagliga ämnen. [Åk. 2]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Svenska

Tema: Skriva enkla faktatexter om vardagliga ämnen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleven ska ges möjlighet att skriva texter av olika slag. Eleven kan skriva en enkel faktatext med relevant innehåll.
Eleven ska ges möjlighet att träna på att planera, genomföra och bearbeta texter. Eleven visar grundläggande förmåga att bearbeta och strukturera sin text.
Eleven ska få öva på att använda skrivteknik och korrektur. Eleven kan använda stor bokstav i början av meningar och punkt i slutet.

[Lgr22, Svenska, Åk. 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till faktatexter (10 min)
  • Förklara vad en faktatext är och ge exempel.
  • Diskutera vardagliga ämnen eleverna kan skriva om.
  • Visar exempel på en enkel faktatext.
  • Berätta varför fakta är viktigt i texter.
2. Planera sin faktatext (15 min)
  • Ge eleverna en mall att fylla i för deras faktatext.
  • Diskutera hur man kan strukturera texten, t.ex. inledning, mittparti och avslutning.
  • Låt eleverna välja ämne för sin faktatext.
  • Arbeta enskilt och ge stöd när det behövs.
3. Skriva faktatext (15 min)
  • Låt eleverna skriva sin faktatext utifrån sin planering.
  • Ge möjlighet för eleverna att fråga om skrivregler och stavning.
  • Uppmuntra dem att använda exempel och tydliga formuleringar.
  • Rörande textens längd, ge dem ett max antal meningar eller ord att sikta på.
4. Korrektur och dela med kamrater (10 min)
  • Ge tid för paranda där eleverna kan läsa varandras texter.
  • Diskutera vad som är bra i texterna de läser.
  • Uppmuntra till konstruktiv feedback.
  • Ge stöd för att revidera sina egna texter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kännetecken på faktatexter: Tydlighet och konkret information kännetecknar en faktatext. Det är viktigt att veta vad som förväntas för att lyckas med sin text.
  • Struktur av en text: En faktatext bör ha en tydlig struktur med en inledning, ett huvudparti och en avslutning för att hjälpa läsaren att följa med.
  • Skrivteknik: Övningar i att använda stor bokstav, punkt och att stava rätt är essentiella för att kunna författa texter korrekt.
  • Vardagsämnen: Genom att låta eleverna skriva om ämnen de är bekanta med, ökar deras motivation och engagemang i textproduktionen.
  • Feedback och revidering: Att ge och ta emot feedback är en del av den skrivande processen och viktig för utveckling.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Faktatext En text som innehåller faktainformation om ett ämne. Kommer från ordet “fakta” som härstammar från latin, “factum”, som betyder “gjort, handling”.
Syfte Anledningen till varför en text skrivs. Kommer från latin “situs” som betyder “att sätta, placera”.
Stavning Regler för hur ord ska skrivas. Kommer från fornnordiskt ord “stafa” som betyder “att stava”.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att skriva faktatexter om vardagliga ämnen? Kan det förändra hur vi ser på våra omgivningar?
  • B. Hur kan våra erfarenheter och känslor påverka vad vi vill berätta i en faktatext?
  • C. Har du någonsin skrivit något som andra varit negativt inställda till? Hur hanterade du det?

Aktivitet

Eleverna ska skapa ett mini-projekt där de väljer ett vardagsämne, till exempel sitt husdjur, favoritelevens mat eller något som de upplever i sin dagliga rutin. De får tid att forska något faktaställande om ämnet, skriva en faktatext och sedan presentera det för klassen. Slutligen får de ge varandra feedback och diskutera vad de lärt sig av varandras presentationer.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en faktatext? En text som innehåller fakta om ett ämne.
Nämn en viktig del av en faktatext. Struktur – inledning, mittparti och avslutning.
Hur kan man ge feedback på en text? Genom att prata om vad som var bra och hur texten kan förbättras.
Vilket ord används för att beskriva varför vi skriver något? Syfte.
Varför är korrekt stavning viktigt? För att texten ska vara lätt att förstå.
Vad ska man alltid göra i slutet av en faktatext? Sammanfatta eller dra slutsatser.
Vad betyder det att “bearbeta” sin text? Att förbättra den genom att göra ändringar baserat på feedback.
Kan man skriva om ett ämne som man inte är intresserad av? Ja, men det kan vara svårare att motivera sig.

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att skriva en faktatext på ca 1-2 A4-sidor om ett ämne de är intresserade av. De ska inkludera en inledning, ett huvudparti och en slutsats och använda korrekt stavning och grammatik. Hemuppgiften kan sträcka sig över flera dagar och ge eleverna möjlighet att reflektera och förbättra sina texter utifrån feedback de får i undervisningen.

Citat

”Skrivande är ett sätt att tänka.” – John McPhee (1972). Detta citat belyser vikten av att skriva som ett redskap för att strukturera sina tankar, vilket är en central del av att skapa faktatexter.


Modern Tillbaka-knapp