Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1
Ämne: Svenska
Tema: Skriva meningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att formulera sig i skrift och förmåga att återberätta och skapa egna texter. | Eleven kan skriva enkla meningar som är förståeliga och följer grammatiska regler. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till att skriva meningar (10 min)
- Förklara vad en mening är och ge exempel.
- Diskutera ingredienserna i en mening (subjekt, predikat).
- Visa exempel på korta meningar och hur de kan varieras.
- Låt eleverna ge exempel på sina egna meningar.
2. Skriva egna meningar (20 min)
- Eleverna får välja ett tema (t.ex. djur) och ska skriva tre egna meningar.
- Ge eleverna möjlighet att rita en bild kopplad till meningarna.
- Gå runt och ge stöd och respons under skrivprocessen.
3. Dela med sig av sina meningar (15 min)
- Låt eleverna läsa sina meningar högt för en kamrat.
- Diskutera tillsammans vad de har skrivit och ge konstruktiv feedback.
- Prata om vad som gör en mening bra.
4. Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Samla eleverna och diskutera vad de lärt sig.
- Fråga om de kände sig trygga med att skriva sina egna meningar.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Meningens struktur. En mening består alltid av ett subjekt och ett predikat. Det är viktigt att förstå vad dessa komponenter innebär för att kunna skriva korrekt.
- Variation i meningsbyggandet. Att kunna variera sina meningar genom att använda det andra ordning och olika ordval bidrar till en mer intressant text.
- Användning av adjektiv. Adjektiv kan göra meningarna mer levande och beskrivande.
- Skriftligt uttryck. Skriva med tydligt fokus på att formulera sig så att texten blir läsbar och förståelig.
- Sammanhang och kontext. Förståelse för att meningar ska hänga ihop och passa i den kontext de används i.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Subjekt | Den som gör något i meningen, ofta ett namn. | Från latinets “subiectum” som betyder ‘det som är under’. |
Predikat | Vad som görs i meningen, verbet. | Från latinets “praedicatum”, som betyder ‘det som sägs’. |
Mening | En eller flera ord som bildar ett fullständigt uttryck. | Från medeltidslatin “mensio”, som betyder ‘att tänka’. |
Adjektiv | Ett ord som beskriver egenskaper hos substantiv. | Från latinets “adjectivus”, som betyder ‘det som läggs till’. |
Variation | Att göra något på olika sätt för att förnya. | Från latinets “variatio”, som betyder ‘förändring’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan du göra en mening mer intressant? Vilka ord kan du byta ut?
- B. Varför är det viktigt att använda meningar i din skrivning?
- C. Tänk på en mening du hörde idag, hur skulle du kunna förändra den?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skapa en gemensam berättelse. Varje elev skriver en mening i tur och ordning, vilket bygger på vad den föregående skriver. Berättelsen ska avslutas med en gemensam mening. Denna aktivitet stärker samarbetet och testar deras förmåga att skapa meningar i en flödande berättelse.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är ett subjekt? | Den som gör något i meningen. |
2. Vad är ett predikat? | Vad som görs i meningen. |
3. Ge ett exempel på en mening. | “Katten sover.” |
4. Vad gör adjektiv? | Beskriver substantiv. |
5. Hur kan du variera dina meningar? | Genom att använda olika ord och struktur. |
6. Vad betyder variation i meny? | Att göra något på olika sätt. |
7. Varför ska vi läsa våra meningar högt för varandra? | För att ge varandra feedback. |
8. Vad lärde du dig idag? | Skriv ditt svar här. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en berättelse med minst tre meningar. Varje mening ska innehålla både ett subjekt och ett predikat. De ska även illustrera sin berättelse med en bild. Berättelsen ska lämnas in i A4-format.
Citat
”Skrivandet är tankens bärare.” – Elin Wägner, 1940. Detta citat betonar vikten av skrivande i att uttrycka våra tankar och känslor. I lektionen lär sig eleverna att sätta ord på sina tankar genom meningar.