Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 3
Ämne: Svenska
Tema: Skriva sagor med problem och lösning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleven ska utveckla sin förmåga att skriva texter, däribland berättande texter som sagor. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Eleven ska även träna på att författa texter med tydlig struktur och innehåll kopplad till sagans olika delar. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan skriva en enkel berättande text med en tydlig struktur, där sagans delar (början, mitt och slut) framgår. Eleven använder sig av ord och språkliga uttryck som är anpassade till berättelsens innehåll. |
Skolverket, www.skolverket.se
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till sagoskrivande (10 min)
- Diskutera vad en saga är och vad som kännetecknar en saga.
- Ge exempel på kända sagor och deras teman.
- Förklara vikten av problem och lösningar i berättelser.
- Introducera sagans tre delar: början, mitt och slut.
- Grupparbete – skapa en saga (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en sagoskutschablon.
- Be grupperna komma på en huvudkaraktär och ett problem för sin saga.
- Grupperna planerar sin saga i tre delar: början, mitt och slut.
- Ge feedback och stöd under arbetets gång.
- Presentation av sagorna (10 min)
- Varje grupp presenterar sin saga för klassen.
- Diskutera och ge konstruktiv feedback.
- Ställ frågor till varje grupp om deras val av problem och lösning.
- Reflektera över skillnaderna mellan de olika sagorna.
- Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Fråga eleverna vad de tyckte var roligast med sagoskrivandet.
- Diskutera hur de kan använda det de lärt sig i framtida skrivande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens struktur: Förstå skillnaden mellan början, mitt och slut i en berättelse. Eleverna ska kunna identifiera dessa delar både i sina egna och i bekanta sagor.
- Problem och lösning: Kunna definiera vad ett problem i en saga är och hur karaktärerna löser detta problem. Detta hjälper eleverna att skapa intressanta konflikter i sina berättelser.
- Språkliga verktyg: Användning av adjektiv och beskrivningar som gör berättelsen mer levande och intressant. Eleverna ska också lära sig att variera sina meningar.
- Kreativ skrivande: Utveckla deras förmåga att uttrycka sig kreativt genom skriven text. Detta inkluderar att uppmuntra egna idéer och att ha roligt med skrivandet.
- Kritiskt tänkande: Analysera och ge respons på andras sagor. Eleverna ska kunna ge och ta emot konstruktiv kritik för att förbättra sina skrivfärdigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Saga | En berättelse, ofta med magiska inslag och moraliska budskap. | Härstammar från det fornnordiska ordet “saga” som betyder ‘berättelse’. |
Problem | En svårighet eller situation som behöver lösas i berättelsen. | Kommer från grekiskans “problema” som betyder ‘det som kastas fram’. |
Lösning | Den åtgärd som vidtas för att lösa ett problem. | Kommer från latinets “solutio”, som betyder ‘upplösning’. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad skulle hända om sagan inte hade ett problem? Hur skulle berättelsen se ut?
- B. Hur kan karaktärens känslor påverka hur de löser problem i en saga?
- C. Finns det några sagor där problemet inte löses? Vad kan man lära sig av det?
Aktivitet
Eleverna ska göra en teckning som illustrerar en scen från sin saga. De kommer att arbeta i mindre grupper och dela med sig av sina bilder till varandra, för att utforska hur bilder kan berätta en historia. Eleverna ska också skriva några meningar som beskriver scenen i deras illustration och hur det kopplar till problemet och dess lösning i sagan.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är en saga? | En berättelse med en struktur och oftast med ett problem. |
2. Vilka är de tre huvuddelarna i en saga? | Början, mitt och slut. |
3. Varför är problem viktiga i berättelser? | De skapar intresse och konflikt som driver berättelsen framåt. |
4. Ge ett exempel på ett problem i en saga. | Ett exempel kan vara en drake som håller en prinsessa fången. |
5. Hur kan en karaktär lösa sitt problem? | Genom att vara modig och använda sina resurser. |
6. Vad kan vi lära oss av sagor? | Att problem ofta går att lösa och att man ska vara kreativ. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen saga hemma som de presenterar nästa lektion. De får vägledning att inkludera problem och lösningar i sin berättelse. Texten ska ha en tydlig struktur med en början, ett mitt och ett slut, samt använda beskrivande språk för att göra berättelsen levande.
Citat
“En saga är en väg till det vi inte kan se men som vi alltid har känt.” – Anonym.
Detta citat uppmanar oss att förstå vikten av berättelser och hur de kan föra fram känslor och tankar som ibland är svåra att uttrycka.