Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 4
Ämne: Svenska
Tema: Skriva till en bild
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och skriva olika typer av texter. Skrivande av enkla och mer strukturerade texter, både fiktiva och faktabaserade. | Eleven kan producera texter som i huvudsak följer språkliga normer, både när det gäller stavning, grammatik och meningsbyggnad. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till text och bild (10 min)
- Presentera temat för lektionen och gå igenom vad syftet med att skriva till en bild är.
- Visa exempel på hur text och bild kan samverka och diskutera elevernas tankar.
- Förklara att de kommer få en bild att skriva text till.
- Visning av bild (10 min)
- Visa en bild (ferdigör kanske en affisch eller projicera bilden).
- Be eleverna att, i tystnad, titta på bilden och tänka på vad som händer.
- Diskutera bildens innehåll tillsammans i klassen och ställ öppna frågor.
- Gemensam skrivdiskussion (15 min)
- Diskutera olika sätt att skriva en text till en bild. Vad kan man tänka på?
- Dela in klassen i grupper där de kan brainstorma tillsammans och ge varandra idéer till texter.
- Eget skrivande (15 min)
- Låt eleverna skriva sin egen text till bilden.
- Påminn dem om att tänka på hur de vill beskriva bilden och vilken ton de vill använda.
- Under skrivandet går läraren runt och ger stöd och feedback där det behövs.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Samarbete: Att arbeta i par eller grupper för att ge och ta emot feedback kan hjälpa eleverna att förbättra sina texter.
- Kreativitet: Att skriva till en bild kräver fantasi och kreativt tänkande.
- Språkstruktur: Eleverna behöver förstå hur man strukturerar en text och använder olika språkliga verktyg, såsom adjektiv och beskrivande fraser.
- Reflektion: Att ge varandra feedback kan hjälpa eleverna att se sina egna och andras styrkor och svagheter i skrivande.
- Tillämpning: Att koppla text till bild är en viktig färdighet som hjälper eleverna att förstå hur olika medier samverkar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Beskrivning | Att ge information om något eller någon. | Kommer från latin “describere” som betyder “skriftlig” eller “teckna”. |
Text | Skriven eller tryckt information. | Kommer från latin “textus” vilket betyder “att väva”. |
Bild | En visuell representation av något. | Kommer från latin “imago” som betyder “likhet”. |
Berättelse | En redogörelse för en serie händelser. | Kommer från latin “narratio” som betyder “att berätta”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka känslor väcker bilden hos dig och varför?
- B. Hur skulle berättelsen se ut om vi bytte perspektiv till en annan person i bilden?
- C. Tänk om bilden hade varit annorlunda, hur skulle din text då förändras?
Aktivitet
Eleverna får skapa och illustrera en fortsättning på sin text till bilden. De får en extra A4 där de kan rita en eller flera nya bilder som representerar texten de skrivit. Genom att kombinera text och bild på detta sätt får de möjlighet att uttrycka sig både skriftligt och kreativt. Detta kan vara ett stöd att visualisera deras tankar och berättelseutveckling.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var temat för bildens text? | [Elevens svar] |
Vilken känsla ville ni förmedla genom texten? | [Elevens svar] |
Hur kände ni er när ni skrev? | [Elevens svar] |
Vilka adjektiv använde ni i er text? | [Elevens svar] |
Vad tyckte ni om att ge och få feedback? | [Elevens svar] |
Vad har ni lärt er idag? | [Elevens svar] |
Skulle ni vilja skriva till en bild igen? | [Elevens svar] |
Vad skulle ni kunna göra annorlunda nästa gång? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna i uppgift att välja en bild från en tidning eller ett foto de tagit själva och sedan skriva en kort berättelse eller beskrivning utifrån bilden. Berättelsen ska vara på minst en A4-sida och fånga vad som händer i bilden samt detaljer som känslor och tankar. De ska också illustrera texten med en eller flera teckningar.
Citat
”En bild säger mer än tusen ord.” – Fras vars ursprung är oklart men ofta tillskrivs olika författare. Denna fras betyder att en bild kan kommunicera så mycket att det ibland inte är nödvändigt med mycket text. Det knyter an till vår lektion genom att vi ska lära oss att använda skrivande för att förtydliga och förklara bilder.