Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Svenska
Tema: Skrivprocessen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva olika slags texter på ett medvetet och effektivt sätt. Eleverna ska också få träna på att bearbeta och förbättra sina texter utifrån givna kriterier. | Eleven skriver enkla och sammanhängande texter med anpassning till syfte och mottagare. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till skrivprocessen (10 min)
- Diskutera vad en skrivprocess innebär.
- Gå igenom steg i skrivprocessen: planering, utkast, bearbetning, färdigställande.
- Presentera några exempel på genrer och syften.
2. Gruppen diskuterar skrivprocessen (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en kort text att läsa.
- Låt dem diskutera hur texten kan förbättras utifrån skrivprocessens olika steg.
3. Skriva utkast (15 min)
- Ge eleverna tid att påbörja utkast till en egen text baserat på valfri genre.
- Under tiden, gå runt och ge feedback.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Samla eleverna för en gemensam reflektion över dagens arbete.
- Diskutera vikten av att bearbeta sin text.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Skrivprocessens faser. Förståelse för de olika stegen i skrivandet och hur de hänger ihop.
- Bearbetning av texter. Hur man kan ge och ta emot feedback på sina texter.
- Textbindning och struktur. Att skriva sammanhängande och logiskt.
- Olika texttyper och deras specifika krav. Att känna till skillnader mellan till exempel argumenterande och kreativa texter.
- Reflektion över eget skrivande. Vikten av att reflektera över sin egen process för att förbättra skrivande i framtiden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Skrivprocess | De olika steg som man går igenom när man producerar en text. | Kommer från svenskans “skriva” och “process”, där “process” är av latinskt ursprung. |
Utkast | Första versionen av en text, som senare kan bearbetas och revideras. | Härstammar från norskens “utkast,” som betyder att kasta ut. |
Bearbeta | Att arbeta igenom eller förändra något, ofta för att förbättra det. | Kommer från latinets “bearbear” som betyder att arbeta. |
Struktur | Hur en text är uppbyggd, ordning av delar och avsnitt. | Kommer från latinets “structura” som betyder uppbyggnad. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka steg tycker du är mest utmanande i skrivprocessen och varför?
- B. Hur kan feedback från andra hjälpa ditt eget skrivande?
- C. Vilken typ av text föredrar du att skriva och hur skiljer sig skrivprocessen för den texttypen jämfört med andra?
Aktivitet
Eleverna ska få tid att tänka igenom och planera en text de vill skriva. De ska sedan skapa en mind-map (tankekarta) där de listar sina idéer, huvudpunkter och vad de vill förmedla i sin text. Denna mind-map kommer att hjälpa dem att strukturera sina tankar innan de påbörjar sitt utkast.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad innebär skrivprocessen? | En serie steg för att skriva en text. |
2. Vilka steg ingår i skrivprocessen? | Planering, utkast, bearbetning, färdigställande. |
3. Hur kan man stötta varandras skrivande? | Genom att ge konstruktiv feedback. |
4. Vad är ett utkast? | En första version av en text. |
5. Varför är det viktigt att bearbeta texter? | För att förbättra och förtydliga budskapet. |
6. Vad innebär textbindning? | Att koppla ihop olika delar av texten. |
7. Hur kan man reflektera över sitt skrivande? | Genom att tänka på vad som fungerade och vad som kan förbättras. |
8. Vilken genre tycker du är roligast att skriva och varför? | Valfritt svar. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en genre de vill utforska vidare och skriva en fullständig text utifrån den. De ska inkludera feedback de fått under lektionen och ska dateras. Texten ska vara 2-3 sidor A4, skriftlig med minst 2000 tecken.
Citat
”Det är inte vad du säger, utan hur du säger det.” – Maya Angelou (1928-2014) Detta citat knyter an till vikten av att uttrycka sig väl och hur vi kan nå fram med vårt budskap genom att vara medvetna om våra ord och strukturen i våra texter.