Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. “Slutet och början” (1993) av Wislawa Szymborska. Förlust och återuppbyggnad. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Poesi – Wislawa Szymborskas “Slutet och början”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och samtala om skönlitteratur, däribland poesi. De ska kunna reflektera över diktens betydelse, tema och stil. Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Eleverna ska kunna analysera och tolka poesi genom att identifiera stilistiska och språkliga uttryck, samt diskutera diktens budskap. Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Wislawa Szymborska och dikten “Slutet och början” (10 min)

  • Presentera författaren Wislawa Szymborska, hennes stil och centrala teman i hennes poesi.
  • Läs igenom diktens första verser och ge eleverna tid att reflektera över sina intryck.
  • Förklara eventuella svåra ord och begrepp i dikten.
  • Diskutera kort vad titeln “Slutet och början” kan syfta på.

2. Temat i “Slutet och början” (15 min)

  • Utforska huvudtemat i dikten: förlust, efterkrigstid och återuppbyggnad.
  • Gör en gemensam genomgång av dikten, rad för rad, och diskutera dikten i små grupper.
  • Ställ frågor som uppmuntrar eleverna att analysera de känslomässiga och filosofiska aspekterna.
  • Diskutera vilka bilder och symboler Szymborska använder i dikten och vad de kan representera.

3. Språk och stil i dikten (10 min)

  • Gå igenom stilistiska grepp som Szymborska använder, som metaforer, alliterationer och symboler.
  • Diskutera hur hennes språkbruk förstärker diktens budskap.
  • Analysera diktens rytm och form.
  • Ge eleverna exempel på liknande stilistiska tekniker i annan poesi.

4. Reflektion och diskussion (15 min)

  • Låt eleverna skriva ned sina egna tankar om dikten i en kort reflektion.
  • Diskutera hur dikten relaterar till nutida samhällsfrågor, som krig och återuppbyggnad.
  • Gör en klassdiskussion om hur olika människor kan tolka dikten beroende på sina egna erfarenheter.
  • Sammanfatta lektionen och koppla tillbaka till poesi som ett sätt att förstå och bearbeta verkligheten.

Ämnesinnehåll

Poesi: Eleverna ska utveckla förmågan att läsa och tolka poesi, förstå olika teman och stilistiska tekniker.

Wislawa Szymborska: Författaren var en polsk poet som ofta berörde stora filosofiska och existentiella frågor. Hennes dikter är kända för sina starka bilder och djuplodande reflektioner.

Språk och stil: Dikter använder ofta symbolik och metaforer för att förstärka sina budskap. Eleverna ska förstå och kunna identifiera dessa tekniker i poesi.

Tolkning och analys: Att tolka poesi kräver att eleverna gör egna reflektioner och använder texten för att förstå ett större sammanhang.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Metafor En språklig bild där ett ord används för att beteckna något annat, t.ex. “krigets fruktan”. Från grekiska “metaphora”, som betyder “överföring”.
Symbol Ett ord eller föremål som representerar något annat, ofta abstrakt, som “slutet” i dikten. Från grekiska “symbolon”, som betyder “tecken” eller “betydelse”.
Allegori En berättelse där karaktärer och händelser representerar något större, som samhällsfrågor. Från grekiska “allēgoria”, vilket betyder “att tala på ett annat sätt”.

Diskussionsfrågor

A. Vad tror du Wislawa Szymborska vill förmedla med titeln “Slutet och början”?

B. Hur kan dikten kopplas till samtida krig och återuppbyggnad?

C. Kan en dikt vara ett sätt att bearbeta historiska händelser? Diskutera hur detta kan ske genom poesi.

Aktivitet

Eleverna ska i grupper skapa egna dikter som behandlar temat “Slutet och början”. De ska använda minst en metafor och en symbol i sin dikt. Efter att ha skrivit klart ska grupperna läsa upp sina dikter för klassen och diskutera hur de valt att skildra temat.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad betyder titeln “Slutet och början”? Den syftar på övergången från en fas till en annan, t.ex. från krig till fred.
Vilka bilder och symboler används i dikten? Bilder av förlust, återuppbyggnad, och reflektion över krigets påverkan på människor.
Vad är en metafor? En bild eller ett uttryck där ett ord används för att representera något annat, som i “krigets fruktan”.
Hur kan man tolka Szymborskas poesi? Genom att analysera de känslomässiga och filosofiska lagren i hennes diktning.
Vad menas med att dikten har en “allegorisk” betydelse? Dikten kan tolkas som en berättelse om större samhällsfrågor eller livsfilosofiska teman.
Hur påverkar diktens språkbruk budskapet? Språkbruket, som metaforer och symboler, förstärker den känslomässiga tonen och budskapet.
Vad kan man lära sig av att läsa poesi som Szymborskas? Man lär sig att se på världen ur olika perspektiv och reflektera över livets komplexitet.
Hur kan poesi vara ett sätt att förstå historia? Poesi ger en personlig och känslomässig inblick i historiska händelser, vilket kan ge nya perspektiv.

Hemuppgift

Skriv en kort uppsats där du reflekterar över dikten “Slutet och början”. Diskutera vad du tror Szymborska vill förmedla och hur dikten kan relatera till samtida händelser i världen. Använd konkreta exempel från dikten för att stödja dina tankar.

Citat

“Poesi är en spegel som speglar världen, men inte bara i den form vi ser den.” – Wislawa Szymborska, 1993.

Denna tanke från Szymborska betonar hur poesi inte bara återger världen, utan också omvandlar och fördjupar vår förståelse av den.


Modern Tillbaka-knapp
×