Lektion. Svenska som andraspråk 1. Analys av vardagliga dialoger. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Analys av vardagliga dialoger

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
– Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning.
– Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande.
– Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till ämne, syfte, situation och mottagare.
Betygskriterium (E) Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över sin egen och andras språkanvändning samt med säkerhet använda olika strategier för att utveckla sitt eget lärande.

[Gy11, Svenska som andraspråk 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till vardagliga dialoger (10 min)
  • Gå igenom vad en vardaglig dialog innebär.
  • Diskutera exempel på vardagliga samtal.
  • Identifiera olika kommunikationsstilar i relation till kontext.
  • Förklara syftet med lektionen och dess mål.
2. Analys av exempel (15 min)
  • Presentera exempel på vardagliga dialoger.
  • Dela in eleverna i grupper för att analysera dialogernas innehåll.
  • Be varje grupp dela med sig av sina observationer.
  • Diskutera hur språk och ton påverkar förståelsen.
3. Praktisk övning (15 min)
  • Eleverna skapar egna vardagliga dialoger i par.
  • Ge specifika instruktioner om innehållet.
  • Främja kreativitet och variation i dialogerna.
  • Förbered eleverna för att framföra sina dialoger för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta huvudsakliga lärdomar från lektionen.
  • Diskutera hur eleverna upplevde att analysera och skapa dialoger.
  • Ställ öppna frågor för att uppmuntra tänkande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vardagliga dialoger: Eleverna ska förstå uppbyggnaden av vardagliga dialoger och kunna identifiera olika teman och situationer där dessa uppstår.
  • Språklig variation: Det är viktigt att eleverna lär sig om hur språk kan variera beroende på kontext och mottagare, samt att de kan reflektera över sin egen språkanvändning.
  • Interaktion: Förmågan att interagera effektivt i vardagliga samtal är central för språkinlärning, vilket bör betonas.
  • Kritisk granskning: Eleverna ska bland annat utveckla sin förmåga att kritiskt granska och värdera innehållet i dialogerna, vilket stärker deras analytiska förmågor.
  • Muntlig framställning: Främja muntlig framställning där eleven har chans att uttrycka sig tydligt och anpassa sitt språk till olika kommunikationssituationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Dialog En konversation mellan två eller flera personer. Från grekiskans “dialogos”, där “dia” betyder “genom” och “logos” betyder “ord”.
Vardaglig Det som är vanligt förekommande i dagligt liv. Från gammelsvenska “vardag” som betyder “en vanlig dag”.
Reflektion En eftertänksam övervägande av något. Från latinets “reflexio”, som betyder “att tänka tillbaka”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar språket våra vardagliga interaktioner?
  • B. Vad kan vi lära oss av att analysera vardagliga dialoger?
  • C. Hur kan vi använda dessa analyser för att förbättra vår egen språkanvändning?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får i uppdrag att skapa och spela upp en kort scen som utspelar sig i en vardaglig situation, exempelvis att beställa mat på en restaurang eller ha en konversation i en park. Varje grupp ska sedan presentera sin scen för klassen och få feedback på både språk och innehåll.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är en vardaglig dialog? En konversation som sker i vanliga situationer, bland mänsklig interaktion.
Ge ett exempel på en vardaglig situation. Att handla i en butik.
Vilken funktion har ton i dialog? Den kan påverka hur budskapet uppfattas av mottagaren.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort dialog som utspelar sig i en vanlig vardaglig situation. Dialogen ska innehålla minst fem meningar och inkludera olika språkliga drag som vi diskuterat under lektionen. Den ska lämnas in veckan efter.

Citat

”Språk är livets portal.” – Nelson Mandela, 2005. Detta citat betyder att språket är ett verktyg för att förstå världen och interagera med andra, vilket knyter an till temat för lektionen och vikten av kommunikativa färdigheter.


Modern Tillbaka-knapp