Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Grammatik: Adverbial och plats
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Språkets uppbyggnad och språkliga normer, språkriktighet och stil. – Muntliga och skriftliga framställningar, texter med anknytning till muntlig och skriftlig framställning. – Lyssna på och analysera texter med olika innehåll och funktion. |
– Eleven kan med viss säkerhet använda sig av, och ge exempel på, grammatiska strukturer, eller språkformer i tal och skrift. – Eleven ger enklare svar om handlingar och motiv i skrift och tal. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till adverbial (10 min)
- Presentera vad adverbial är och deras funktion i en mening.
- Ge exempel på olika typer av adverbial (tids-, plats-, sättsadverbial).
- Diskutera vikten av adverbial för att ge mer information i meningar.
- Genomgång av rätt och fel användning av adverbial.
2. Aktiviteten: Skriva meningar med adverbial (15 min)
- Dela ut en övningsuppgift där eleverna ska skriva meningar med olika typer av adverbial.
- Ge exempel på meningar utan och med adverbial för att tydliggöra skillnaderna.
- Eleverna arbetar individuellt eller i par.
- Låt eleverna läsa upp sina meningar.
3. Grammatisk analys (15 min)
- Välj ut några meningar som eleverna skrivit och gör en gemensam analys av dessa.
- Diskutera om adverbialet är korrekt placerat och vilken typ det är.
- Tala om hur meningens betydelse ändras beroende av adverbialets närvaro.
- Ge feedback och diskutera andra möjliga sätt att formulera meningarna.
4. Sammanfattning och frågor (10 min)
- Sammanfatta vad som lärt sig om adverbial.
- Öppna för frågor och diskussion.
- Diskutera svårigheter som kan uppstå vid användningen av adverbial.
- Avsluta med att be eleverna att ge exempel på adverbial de har använt i sin egen kommunikation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Adverbial funktioner: Adverbial ger mer information om verbet i en mening. De beskriver tid, plats, sätt eller omständighet.
- Typer av adverbial: Tidsadverbial (när?), platsadverbial (var?), och sättsadverbial (hur?). Att känna till dessa hjälper i både tal och skrift.
- Grammatisk korrekthet: Eleverna bör förstå vikten av att använda adverbial korrekt för att förmedla tydlighet och nyansering i språket.
- Textanalys: Att analysera texter för att identifiera adverbial kan ge insikter i meningens struktur och hjälp i skrivande.
- Feedback och respons: Att ge och ta emot feedback på språkbruk kan stärka elevernas språkliga kompetens.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Adverbial | En satsdel som beskriver ett verb och ger mer information, exempelvis var, när eller hur. | Från latin “adverbialis”, som betyder “i förhållande till ett verb”. |
Plats | Anger var en handling sker, vanligen ett substantiv eller pronomen. | Från fornnordiska “pláss” som innebär ‘plats’ eller ‘utrymme’. |
Tid | Anger när något händer, oftast i form av adverbial i en mening. | Från fornsvenska “tíð”, relaterad till latinska “tempus”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar användningen av adverbial en mening och dess betydelse?
- B. Kan adverbial ibland göra en mening för komplicerad? Diskutera exempel.
- C. Hur kan vi använda adverbial för att göra våra berättelser mer färgstarka och intressanta?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en kort berättelse där de använder minst fem olika adverbial. De ska illustrera berättelsen med en bild som passar till innehållet. Berättelsen inlämnas skriftligen, och eleverna får även möjlighet att presentera sin berättelse muntligt för klassen. Denna aktivitet kopplar teori till praktik och förbättrar både skriv- och talförmågan.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är ett adverbial? | En satsdel som ger mer information om verbet. |
Nämn en typ av adverbial. | Tidsadverbial. |
Hur kan adverbial påverka en mening? | De kan ändra meningsbetydelsen och ge mer information. |
Ge ett exempel på ett adverbial. | Igår, vid sjön, snabbt. |
Varför är korrekt användning av adverbial viktigt? | För att tydligt förmedla information i en mening. |
Hur beror ordvalet av adverbial en berättelses ton? | Det kan förstärka känslan eller stämningen i berättelsen. |
Vad är det vanligaste felet med adverbial? | Felplacering i meningen. |
När används sättsadverbial? | För att beskriva hur en handling utförs. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text på 1-2 A4-sidor där de använder minst 10 adverbial. Texten ska handla om ett personligt ämne, till exempel en minnesvärd händelse. Eleverna ska också markera adverbialen i texten och förklara varför de har valt just de formuleringarna. Denna uppgift syftar till att förstärka deras förståelse och tillämpning av adverbial i både skriven och muntlig kommunikation.
Citat
”Språket är den största tillgången vi har.” – Nelson Mandela, 1995. Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa vikten av språket i kommunikation och interaktion med andra. Att förstå och använda adverbial effektivt kan berika Språket.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.