Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Grammatik: Imperativ och uppmaningar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Grammatiska strukturer: med fokus på verb, substantiv och adjektiv i olika former. Centralt innehåll relaterat till att förstå och tillämpa imperativ. | Eleven uttrycker sig begripligt, med visst flyt och till viss del sammanhängande, samt visar viss språklig variation i både tal och skrift. |
[Gy 11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till imperativ (10 min)
- Förklara vad imperativ är och ge exempel på hur det används.
- Visa skillnaden mellan att ge uppmaningar och göra påståenden.
- Diskutera varför imperativ är viktigt i kommunikativa situationer.
- Ge eleverna en kort övning där de ger varandra uppmaningar.
2. Gruppdiskussion om uppmaningar (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett ämne för diskussion där de måste använda imperativ.
- Eleverna formulerar och presenterar sina uppmaningar för klassen.
- Ge feedback på användningen av imperativ.
3. Skriftlig övning (10 min)
- Ge eleverna en uppgift att skriva en kort text med uppmaningar.
- Texten ska innehålla minst tre imperativformer.
- Samla in och ge feedback på elevernas texter.
- Diskutera vad som fungerade bra i texterna.
4. Reflektion och sammanfattning (15 min)
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om imperativ.
- Ställ frågor för att leda diskussionen.
- Sammanfatta lektionen och vad som kommer att ske nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Imperativens form. Imperativformen används för att ge order, be om något eller göra uppmaningar i språket.
- Skillnad mellan imperativ och andra verbformer. Diskutera hur imperativ skiljer sig från indikativ och andra grammatiska former.
- Användning av imperativ i olika sammanhang. Eleverna ska kunna tillämpa imperativ i både formella och informella situationer.
- Kulturella skillnader i användningen av uppmaningar. Reflektera över hur uppmaningar kan variera mellan kulturer och språk.
- Praktisk tillämpning av imperativ i vardagen. Ge exempel på hur imperativ kan användas för att effektivisera kommunikationen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Imperativ | En verbform som används för att ge order eller instruktioner. | Ursprung från latinets “imperare” som betyder “att beordra”. |
Uppmaning | En direkt befallning eller instruktion till någon att göra något. | Kommer från det svenska verbet “uppmana”. |
Verb | Ord som beskriver en handling eller ett tillstånd. | Härstammar från latinets “verbum” som betyder “ord”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan imperativ påverka känslan i en kommunikation?
- B. Finns det situationer där uppmaningar kan vara oartiga? Ge exempel.
- C. Jämför hur imperativ används i ditt modersmål jämfört med svenska. Vad är skillnaderna?
Aktivitet
Eleverna ska i par skriva uppmaningar till varandra på post-it lappar och sedan placera dem på en whiteboard. De andra paren ska sedan läsa och diskutera hur effektiva uppmaningarna är i olika kontexter, vilket hjälper dem att förstå praktisk tillämpning av imperativ i kommunikationen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är imperativ? | En verbform som används för att ge order. |
2. Ge ett exempel på en uppmaning. | Stäng dörren. |
3. Vad skiljer imperativ från indikativ? | Imperativ används för att beordra, indikator används för påståenden. |
4. Hur kan du använda imperativ i din vardag? | Exempelvis när jag ger instruktioner eller be om något. |
5. Vilka kulturella skillnader kan finnas i användningen av imperativ? | I vissa kulturer kan uppmaningar låta mer formella eller oförskämda. |
6. Vad är viktigt att tänka på när man ger uppmaningar på ett annat språk? | Att känna till vänliga och artiga former av uppmaningar. |
7. Hur kan imperativ påverka gruppdynamik? | Det kan skapa en känsla av auktoritet eller kontroll. |
8. Vilken typ av uppmaningar använder du oftast? | De som är relaterade till skol- eller arbetsuppgifter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse eller dialog där de använder minst fem olika imperativformer. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång, och eleverna uppmanas att vara kreativa i sina formuleringar.
Citat
“Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.” – Rudyard Kipling, 1910. Detta citat understryker hur kraftfullt språk och uppmaningar kan vara i kommunikationen mellan människor och hur de kan påverka oss djupt.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.