Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 1. Grammatik: Imperativ och uppmaningar. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Grammatik: Imperativ och uppmaningar

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Grammatiska strukturer: med fokus på verb, substantiv och adjektiv i olika former. Centralt innehåll relaterat till att förstå och tillämpa imperativ.Eleven uttrycker sig begripligt, med visst flyt och till viss del sammanhängande, samt visar viss språklig variation i både tal och skrift.

[Gy 11, Svenska som andraspråk 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till imperativ (10 min)
  • Förklara vad imperativ är och ge exempel på hur det används.
  • Visa skillnaden mellan att ge uppmaningar och göra påståenden.
  • Diskutera varför imperativ är viktigt i kommunikativa situationer.
  • Ge eleverna en kort övning där de ger varandra uppmaningar.
2. Gruppdiskussion om uppmaningar (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Ge varje grupp ett ämne för diskussion där de måste använda imperativ.
  • Eleverna formulerar och presenterar sina uppmaningar för klassen.
  • Ge feedback på användningen av imperativ.
3. Skriftlig övning (10 min)
  • Ge eleverna en uppgift att skriva en kort text med uppmaningar.
  • Texten ska innehålla minst tre imperativformer.
  • Samla in och ge feedback på elevernas texter.
  • Diskutera vad som fungerade bra i texterna.
4. Reflektion och sammanfattning (15 min)
  • Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om imperativ.
  • Ställ frågor för att leda diskussionen.
  • Sammanfatta lektionen och vad som kommer att ske nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Imperativens form. Imperativformen används för att ge order, be om något eller göra uppmaningar i språket.
  • Skillnad mellan imperativ och andra verbformer. Diskutera hur imperativ skiljer sig från indikativ och andra grammatiska former.
  • Användning av imperativ i olika sammanhang. Eleverna ska kunna tillämpa imperativ i både formella och informella situationer.
  • Kulturella skillnader i användningen av uppmaningar. Reflektera över hur uppmaningar kan variera mellan kulturer och språk.
  • Praktisk tillämpning av imperativ i vardagen. Ge exempel på hur imperativ kan användas för att effektivisera kommunikationen.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ImperativEn verbform som används för att ge order eller instruktioner.Ursprung från latinets “imperare” som betyder “att beordra”.
UppmaningEn direkt befallning eller instruktion till någon att göra något.Kommer från det svenska verbet “uppmana”.
VerbOrd som beskriver en handling eller ett tillstånd.Härstammar från latinets “verbum” som betyder “ord”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan imperativ påverka känslan i en kommunikation?
  • B. Finns det situationer där uppmaningar kan vara oartiga? Ge exempel.
  • C. Jämför hur imperativ används i ditt modersmål jämfört med svenska. Vad är skillnaderna?

Aktivitet

Eleverna ska i par skriva uppmaningar till varandra på post-it lappar och sedan placera dem på en whiteboard. De andra paren ska sedan läsa och diskutera hur effektiva uppmaningarna är i olika kontexter, vilket hjälper dem att förstå praktisk tillämpning av imperativ i kommunikationen.

Exit-ticket

FrågorSvar
1. Vad är imperativ?En verbform som används för att ge order.
2. Ge ett exempel på en uppmaning.Stäng dörren.
3. Vad skiljer imperativ från indikativ?Imperativ används för att beordra, indikator används för påståenden.
4. Hur kan du använda imperativ i din vardag?Exempelvis när jag ger instruktioner eller be om något.
5. Vilka kulturella skillnader kan finnas i användningen av imperativ?I vissa kulturer kan uppmaningar låta mer formella eller oförskämda.
6. Vad är viktigt att tänka på när man ger uppmaningar på ett annat språk?Att känna till vänliga och artiga former av uppmaningar.
7. Hur kan imperativ påverka gruppdynamik?Det kan skapa en känsla av auktoritet eller kontroll.
8. Vilken typ av uppmaningar använder du oftast?De som är relaterade till skol- eller arbetsuppgifter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse eller dialog där de använder minst fem olika imperativformer. Berättelsen ska vara minst en A4-sida lång, och eleverna uppmanas att vara kreativa i sina formuleringar.

Citat

“Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.” – Rudyard Kipling, 1910. Detta citat understryker hur kraftfullt språk och uppmaningar kan vara i kommunikationen mellan människor och hur de kan påverka oss djupt.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.


Modern Tillbaka-knapp
×