Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska som andraspråk 1
Tema:
Läsförståelse: Vardagliga texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Vid undervisningen i svenska som andraspråk ska eleverna läsa och förstå olika texter av olika slag, med särskilt fokus på vardagliga, skriftliga och muntliga kommunikativa situationer och texters betydelse. | Eleven läser och förstår enkla texter i vanliga situationer i vardagslivet. Eleven läser och förstår anpassade berättande och beskrivande texter om välbekanta ämnen, konkret information samt korta, tydliga och enkla meddelanden och instruktioner. |
Källa: [Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vardagliga texter (10 min)
- Förklara begreppen “vardagliga texter” och “läsförståelse”.
- Ge exempel på olika typer av vardagliga texter som eleverna kan möta.
- Diskutera syftet med att förstå dessa texter.
- Presentera lektionens mål för eleverna.
2. Genomgång av exempeltexter (15 min)
- Dela ut exempel på vardagliga texter (exempelvis recept, annonser, vägbeskrivningar).
- Låt eleverna läsa texterna enskilt.
- Diskutera texternas innehåll och syfte i helklass.
- Ställ frågor som uppmanar till reflektion och analys av texterna.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Be grupperna diskutera sina tankar kring texterna och dela med sig av sina erfarenheter.
- Ställ frågor för att underlätta diskussionerna och uppmuntra till djupare tänkande.
- Låt grupperna sammanfatta sina diskussioner för klassen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som har lärts under lektionen.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor eller dela med sig av sina insikter.
- Ge en kort presentation av nästa lektionens tema.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vardagliga texter: Förståelse för texter som används i dagligt liv, inklusive annonser och instruktioner.
- Textanalys: Grundläggande verktyg och metoder för att analysera och tolka texter.
- Diskussionsteknik: Förmåga att delta i och leda diskussioner kring texters innehåll och betydelse.
- Reflektion: Utveckla förmågan att reflektera över läsningens inverkan och personlig betydelse.
- Språklig variation: Att känna till olika sätt som vardagliga texter kan formuleras på.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Texter | Skrevna eller tryckta dokument som innehåller information eller berättelser. | Från fornnordiska “text” som betyder “väv”. |
Läsförståelse | Förmågan att tolka och förstå skriven information. | Från verbet “läsa” med tillägg av “förståelse”. |
Vardagliga | Relaterar till det som är vanligt i det dagliga livet. | Från fornnordiska “vardag”, betydelse av “daglig aktivitet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar texterna vårt dagliga liv? Ge exempel.
- B. Vilka utmaningar kan uppstå när man försöker förstå vardagliga texter?
- C. På vilket sätt kan förståelsen av dessa texter förbättras?
Aktivitet
Eleverna får välja en vardaglig text från en tidning eller en webbplats. De ska sedan läsa texten, sammanfatta den och presentera sina reflektioner kring textens syfte och betydelse för en klasskamrat. Detta syftar till att främja både läsförståelse och kommunikativa färdigheter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilken typ av text läste du idag? | Exempel: Recept, annons eller annan text. |
2. Vad var syftet med texten? | Exempel: Informera, underhålla, övertyga. |
3. Vilka svårigheter stötte du på när du läste texten? | Exempel: Okända ord, komplex mening. |
4. Hur skulle texten kunna förbättras? | Exempel: Klargörande av information, enklare språk. |
5. Vad lärde du dig av denna text? | Exempel: Ny information eller perspektiv. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text (minst 1 A4-sida) som handlar om en vardaglig situation där de beskriver vad som hände, vilka känslor de hade och vad de lärde sig av den situationen. Hemuppgiften syftar till att förstärka läsförståelse genom att reflektera över egna erfarenheter.
Citat
„Att läsa är att klä sig i sin omgivning.“ – Siri Hustvedt, 1992. Detta citat belyser vikten av att förstå och tolka de texter som omger oss i vardagen, något som vi aktivt arbetar med i lektionen.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.