Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 1. Muntlig framställning: Min dag. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 1

Tema: Muntlig framställning: Min dag

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika syften. Eleven deltar i samtal och diskussioner, och kan ställa frågor och formulera egna svar. Eleven kan återge och berätta om upplevelser, och kan anpassa sin muntliga framställning till sammanhanget.

[Gy11, Svenska som andraspråk 1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat “Min dag” (10 min)
  • Presentera dagens tema och syftet med lektionen.
  • Berätta om vikten av muntlig presentation.
  • Ge exempel på hur man kan strukturera en berättelse.
  • Diskutera med eleverna vad som gör en berättelse intressant.
2. Genomgång av strukturen för muntlig presentation (10 min)
  • Förklara de olika delarna av en presentation: inledning, huvuddel och avslutning.
  • Gå igenom tips för hur man fångar publiken.
  • Diskutera förberedelser och övningar inför presentationen.
  • Visa exempel på berättelser.
3. Praktisk övning i par (20 min)
  • Låt eleverna parvis öva på att berätta om en typisk dag.
  • Ge dem instruktioner om hur länge varje person ska prata.
  • Be dem ge varandra feedback på presentationerna.
  • Under denna tid går läraren runt och lyssnar samt ger stöd.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Samla eleverna för att diskutera vad de lärde sig.
  • Ställ frågor om vad som var utmanande och lätt.
  • Understryk vikten av att öva muntligt tal.
  • Ge konkreta exempel från deltagarnas övningar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Muntlig presentation: Utforska hur man strukturerar sin berättelse för att göra den engagerande. Den muntliga presentationen kräver tydlighet och god planering för att fånga lyssnarnas intresse.
  • Berättande teknik: Lär eleverna hur man använder olika tekniker i berättandet, som att använda dialog och beskrivningar, för att förtydliga och färga berättelsen.
  • Feedback: Utveckla elevernas förmåga att ge och ta emot konstruktiv kritik, vilket är viktigt för deras utveckling i muntlig färdighet.
  • Aktiv lyssning: Betona vikten av att lyssna aktivt på både sina kamrater och sin lärare, en avgörande del av kommunikationen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Presentation En muntlig redogörelse för ett ämne inför en publik. Från latinets “praesentatio”, som betyder “framställande”.
Berättelse En beskrivning av händelser, fakta eller fiktion. Från gammalsvenskans “beretta”, som betyder “berätta”.
Publik Åhörarna som lyssnar på presentationen. Från latinet “publicus”, som betyder “offentlig”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi använda berättelser för att förstå varandra bättre i samhället?
  • B. Vilka typer av historier berör oss mest och varför?
  • C. Hur kan vi förbättra våra presentationstekniker baserat på den feedback vi får?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppdrag att skapa en kort presentation kring ett gemensamt tema, som “Favoritplats”. Varje grupp planerar sin berättelse tillsammans och får tid att öva sedan presenterar de sina berättelser för klassen. Denna aktivitet främjar samarbete och ger möjlighet till praktisk tillämpning av det lärda.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en presentation? En muntlig redogörelse för ett ämne.
2. Vad ska man tänka på vid en muntlig prestation? Klarhet, struktur och kontakt med publiken.
3. Ge ett exempel på en berättarteknik. Att använda dialog.
4. Varför är feedback viktigt? För att förbättra och utvecklas.
5. Vad innebär aktiv lyssning? Att lyssna med uppmärksamhet och engagemang.

Hemuppgift

Eleverna ska förbereda och spela in en presentation av en dag i deras liv. De ska fokusera på att använda en klar struktur och inkludera minst tre intressanta detaljer. Längden på presentationen ska vara mellan två och tre minuter. Eleverna ska skicka in sina inspelningar för bedömning.

Citat

“Berättande är en av de äldsta formerna av kommunikation.” – Okänt Detta citat betonar vikten av berättelser som verktyg för att förmedla kunskap och erfarenheter, vilket knyter an till lektionens syfte att utveckla elevernas muntliga färdigheter.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

“`


Modern Tillbaka-knapp
×