“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Skriva en kort hälsning
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare… | Eleven kan använda språket i olika situationer och för olika syften. |
| Strategier för att skriva olika typer av texter som är anpassade … | Eleven kan skriva enkla texter med viss struktur och språklig korrekthet. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera syftet med lektionen och tema.
- Ge exempel på korta hälsningar.
- Diskutera situationer där hälsningar används.
- Förklara strukturen av en kort hälsning.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Be grupperna att diskutera sina erfarenheter av att skriva hälsningar.
- Ge dem olika scenarier att diskutera (exempelvis födelsedagskort).
- Varje grupp sammanfattar sina tankar.
3. Skriva en kort hälsning (20 min)
- Ge eleverna tid att skriva sina egna korta hälsningar.
- Ge exempel på hur man inleder och avslutar en hälsning.
- Uppmuntra dem att använda sin egen kreativitet.
- Tillhandahåll exempel på ord och fraser för att hjälpa dem.
4. Avslutande diskussion (5 min)
- Be eleverna att dela sina hälsningar med klassen.
- Diskutera gemensamma drag i deras hälsningar.
- Ge feedback och erkännande till alla.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kort hälsning: Eleverna ska lära sig att skriva korta hälsningar anpassade till olika sammanhang.
- Språkets struktur: Viktiga språkliga drag som behövs i en hälsning, t.ex. hälsningsfraser.
- Kreativitet i skrivande: Uppmuntra eleverna att uttrycka sig personligt i sina hälsningar.
- Ordval: Betydelsen av att välja rätt ord för rätt situation.
- Respons: Att ge och ta emot feedback på sina texter för att förbättra skrivandet.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Hälsning | En artig eller vänlig hälsning till någon. | Kommer från fornnordiskans “heilsa” som betyder “att vara frisk”. |
| Fras | Ett kort uttryck eller mening. | Kommer från latinets “phrasis” vilket betyder “uttryck”. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att hälsningar är anpassade till olika situationer?
- B. Kan en hälsning påverka hur mottagaren känner sig? Ge exempel.
- C. Vilka kulturella skillnader finns det i hur man hälsar i olika länder?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet ska eleverna skapa ett kort hälsningskort. De får välja om de vill skriva en hälsning till en vän, familjemedlem eller en bekant. De ska dekorera kortet efter eget tycke och använda olika färger och material för att göra det mer personligt. Efter att kortet är klart ska de presentera sin hälsning för klassen och förklara sina val av ord och design.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|---|---|
| 1. Vad lärde du dig om hälsningar idag? | |
| 2. Vilken typ av hälsning tyckte du var lättast att skriva? | |
| 3. Hur kan vi förbättra våra hälsningar? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort hälsning till en vän som de inte har träffat på ett tag. Hälsningen ska innehålla minst tre meningar och fokusera på vad som har hänt sedan de sist träffades. De ska också reflektera över vilket språk de valde att använda och varför.
Citat
”Språk är kommunikation.” – Nelson Mandela, 1994. Detta citat betonar betydelsen av språk och hur det är en grundläggande del av mänsklig interaktion, vilket är centralt för vårt tema om hälsningar.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`