Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Tema: Svenska seder: Fika och umgänge
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. | Eleven kan delta i samtal och diskussioner där språk, innehåll och disposition anpassas till ämne, syfte, situation och mottagare. |
Skriftlig framställning av texter för kommunikation och reflektion. | Eleven kan skriva tydliga och grundläggande texter som är anpassade till syfte och mottagare. |
Läsning av och samtal om texter som behandlar ämnesrelaterade frågor. | Eleven kan läsa och förstå enklare texter samt ge sin egen reflektion kring dem. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till svenska seder (10 min)
- Presentera temat för lektionen och dess syfte.
- Diskutera betydelsen av fika och umgänge i svensk kultur.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter av fika i sina egna kulturer.
- Presentera kortfattat de olika typer av fika som är vanliga i Sverige.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem frågor att diskutera.
- Varje grupp diskuterar varför fika är viktigt och vad som typiskt serveras.
- Föreslå specifika teman för diskussionerna, t.ex. “fika i arbetslivet” eller “fika som socialt inslag”.
- Avsluta med att varje grupp presenterar sina tankar för hela klassen.
3. Muntlig presentation (15 min)
- Varje elev ska förbereda en kort presentation om en svensk fikatradition.
- Eleverna ska använda visuella hjälpmedel (t.ex. bilder eller powerpoint) för att stödja sina presentationer.
- Ge feedback och diskutera varje presentation efter att den hållits.
- Uppmuntra till frågor och diskussion kring presentationerna.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
- Ställ frågor till klassen om deras lärande under lektionen.
- Be eleverna att reflektera skriftligt över vad de lärt sig om svenska fikatraditioner.
- Avsluta med att förbereda inför en eventuell hemuppgift.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Svenska seder: Eleverna lär sig om betydelsen av fika i svensk kultur och hur det används som ett socialt inslag i olika sammanhang.
- Tydlig kommunikation: Fokus på att kommunicera på ett klart och förståeligt sätt, både muntligt och skriftligt.
- Kulturell förståelse: Diskutera och reflektera över skillnader och likheter mellan deras egna kulturer och den svenska kulturen.
- Praktisk tillämpning: Genom att delta i fikastunder i skolan och diskutera traditioner tillämpas lärandet praktiskt.
- Visuella verktyg: Användning av digitala och andra hjälpmedel för att förbättra presentationer och inlärning.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Fika | En svensk tradition av att ta en paus för kaffe eller te, ofta med tilltugg som kakor eller smörgåsar. | Ursprungligen ett slangord från “kaffe” och “smörgås”. |
Umgänge | Socialt umgänge med familj och vänner. | Kommer från det svenska språket där det betyder “att umgås humanint”. |
Tradition | En sed eller vana som överförs från generation till generation. | Kommer från latinets “traditio” vilket betyder “att överlämna”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan fikatraditioner stärka gemenskapen i ett samhälle?
- B. Vilka andra kulturella traditioner är viktiga i ditt hemland och hur skiljer de sig från svenska seder?
- C. Vad tycker du är viktigast med att dela en fika – att prata eller att njuta av maten?
Aktivitet
Eleverna får göra en egen “fika” där de tar med sig något typiskt från sina egna kulturer. Under aktiviteten ska de presentera sin mat och förklara dess betydelse och eventuella likheter eller skillnader mot svensk fika. Detta ger dem möjlighet att praktisera både muntlig presentation och kulturell förståelse.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är fika enligt dig? | En social stund för att umgås över en kopp kaffe och något sött. |
Vad var viktigast i dagens lektion? | Att förstå den svenska kulturen kring fika och dess betydelse för gemenskap. |
Har du lärt dig något nytt om hur andra kulturer gör? | Ja, jag insåg att många kulturer har sina egna sociala pauser. |
Skulle du kunna tänka dig att delta i ett svenskt fika? | Ja, det skulle vara roligt att uppleva detta sociala inslag! |
Vad var ditt intryck av de andra presentationerna? | De var intressanta och visade bra mångfald. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflektion kring vad de lärt sig om fikatraditioner och skapa ett recept på en svensk fikarätt som de vill prova att göra hemma. Reflektionen ska vara 1-2 A4 sidor och innehålla personlig åsikt och eventuella kulturella jämförelser.
Citat
”Att dela en kopp kaffe är att dela gemenskap.” – Okänd. Detta citat kopplar direkt till lektionens tema och betonar vikten av umgänge och sociala traditioner som fika i vårt samhälle.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.