Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska som andraspråk 2
Tema:
Analys av svenska filmer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter, såsom filmer och dramatiserade berättelser, och deras berättande och kommunikativa funktioner, samt hur de kan analysera och diskutera innehåll. | Eleven samtalar om bekanta ämnen och till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom medverkar eleven i att förbereda och genomföra muntliga framställningar. |
Källa
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till filmen (10 min)
- Presentera filmen som ska analyseras och dess tema.
- Diskutera filmens bakgrund och kontext.
- Gå igenom viktiga begrepp kring filmskapande.
- Ställ öppna frågor för att väcka intresse.
2. Visning av filmer (20 min)
- Visa utvalda scener från filmen.
- Fokusera på specifika teman och karaktärsutvecklingar.
- Be eleverna anteckna sina intryck under visningen.
- Diskutera pågående händelser i filmen.
3. Gruppdiskussioner (10 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera sina intryck av filmen.
- Ge varje grupp specifika frågor att diskutera.
- Be grupperna att förbereda en kort sammanfattning av deras diskussion.
- Presentera resultaten i klassen.
4. Sammanfattning och reflektionsfrågor (10 min)
- Sammanfatta filmens huvudteman och budskap.
- Ställ reflekterande frågor till eleverna.
- Diskutera hur filmen relaterar till sjäva erfarenheter.
- Informera om hemuppgiften som relaterar till filmen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Filmanalys: Lär dig grunderna i hur man analyserar en film. Diskutera element som handling, karaktärsutveckling, tema och budskap.
- Kulturella kontexter: Förstå hur kulturella och historiska kontexter kan påverka filmens innehåll och budskap.
- Språk och stil: Identifiera språk och stilbyggstenar i filmen, både i dialog och bildspråk.
- Reflektion: Lär dig att reflektera över filmens påverkan och ditt eget intryck av den.
- Kritisk förståelse: Utveckla en kritisk förståelse av filmmediet och dess påverkan på samhälle och individer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Handlingsstruktur | Den väg som handlingen i en film följer, inklusive exposition, konflikt och upplösning. | Kommer från det svenska ordet “handling”, vilket beskriver vad som görs. |
Karaktärsutveckling | Processen genom vilken en karaktär förändras eller utvecklas under filmens gång. | Utvecklas från det latinska “character”, vilket betyder ‘tecken’ eller ‘symbol’. |
Tematik | De centrala idéer eller ämnen som utforskas i filmen. | Från grekiskan “thema”, vilket betyder ‘ämne’ eller ‘fråga’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur reflekterar filmen över aktuella samhällsfrågor eller historiska händelser? Diskutera med exempel från filmen.
- B. Vilka karaktärer identifierar du dig mest med och varför? På vilket sätt påverkar deras handlingar filmens budskap?
- C. Om du fick ändra något i filmen, vad skulle det vara och varför? Hur skulle detta påverka filmens budskap?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och tilldelas olika scener från filmen som de ska analysera. Varje grupp får i uppgift att diskutera scenens betydelse och hur den bidrar till filmens tema. Efter analysen ska de skapa en presentation där de framför sin analys för klassen, med fokus på emotionella aspekter och budskap.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka teman identifierade du i filmen? | Eleven diskuterar sina observationer. |
Hur påverkade filmen dina känslor? | Eleven reflekterar över sina känslor. |
Vilka karaktärer var mest minnesvärda? | Eleven ger exempel på karaktärer. |
Vad tyckte du om filmens slut? | Eleven uttrycker sin åsikt. |
Skulle du rekommendera filmen till andra? Varför? | Eleven ger sina skäl. |
Vilka scener gjorde störst intryck på dig? | Eleven nämner specifika scener. |
Hur skulle du beskriva filmens budskap? | Eleven sammanfattar budskapet. |
Vad lärde du dig av filmen? | Eleven reflekterar över sin lärdom. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en filmkritik som analyserar de teman och tekniker som används i filmen. Kritiken ska vara 2-3 sidor lång och inkludera konkreta exempel från filmen för att stödja deras analyser. De ska också reflektera över filmens effekt och vad de har lärt sig under lektionen.
Citat
“Film är en fantastisk spegel av samhället och vår plats i det.” – Martin Scorsese (2002)
Detta citat syftar mot hur filmer kan använda konst för att belysa frågor som rör samhället och våra gemensamma upplevelser. I undervisningen handlar det om att förstå hur filmer fungerar som speglar av vår kultur och identitet.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.