Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Svenska som andraspråk 2
Tema:
Grammatik: Inversion och ordföljd
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
– Muntlig och skriftlig interaktion och kommunikation. – Grammatikaliska strukturer, som ordföljd och inversion, i kommunikationen. – Hur språkliga normer och regler påverkar kommunikationen. |
Betygskriterium (E) |
– Eleven deltar i samtal och interaktion med viss förståelse för ordföljd. – Eleven kan använda enklare grammatiska strukturer i tal och skrift. – Eleven visar grundläggande förståelse för hur ordföljd och inversion används i olika sammanhang. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ordföljd och inversion (10 min)
- Förklara vad ordföljd och inversion innebär i svenska språket.
- Ge exempel på vanlig ordföljd och inversion i meningar.
- Diskutera skillnaden mellan påstående och frågor.
- Visa exempel på meningar med felaktig ordföljd och be eleverna rätta dessa.
2. Aktiv gruppövning (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp en uppsättning meningar att omformulera med korrekt ordföljd.
- Grupperna presenterar sina meningar för klassen.
- Ge feedback på presentationerna.
3. Skriftlig uppgift (15 min)
- Eleverna skriver en kort text (3-5 meningar) där de använder både vanlig ordföljd och inversion.
- Uppmana dem att byta med en kamrat för att ge feedback.
- Samla in texterna för bedömning.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion. Vad har vi lärt oss om ordföljd och inversion?
- Diskutera hur dessa strukturer kan påverka betydelsen av en mening.
- Avsluta med att fråga eleverna om de har några frågor.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ordföljd i svenska: Förståelse för hur olika ordföljder påverkar meningens betydelse är centralt. Med hjälp av exempel ska eleverna se skillnaden mellan vanlig och omvänd ordföljd.
- Inversion: Inversion används framförallt i frågor och därför kräver förståelse av när och hur det används. Det är viktigt att eleverna övar dessa strukturer i både tal och skrift.
- Exempel och praktisk tillämpning: Genom att använda exempel från verkligheten och praktiska övningar, kan eleverna få en djupare förståelse för ämnet.
- Feedback och reflektion: En god lärprocess underlättas av regelbunden feedback, vilket hjälper eleverna att förstå sina misstag och hur de kan förbättra sig.
- Språksyntes: Känna till hur olika svenska dialekter och språkbruk kan påverka ordföljd och inversion, och hur man anpassar sig efter kontext.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Inversion | Att vända på ordföljden, vanligtvis för att ställa en fråga. | Från latinets ‘invertere’, vilket betyder ‘vända om’. |
Ordföljd | Den ordning i vilken orden ska stå i en mening för att ha korrekt grammatik. | Ordets ursprung kommer från tyska ‘Wortstellung’. |
Fras | En grupp av ord som tillsammans bildar en betydelsefull enhet. | Från latinets ‘phrasis’, vilket betyder ‘uttalande’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan ordföljden förändra betydelsen av en mening? Ge exempel och diskutera i par.
- B. Vad tycker ni är svårast med att använda inversion i svenska? Kan ni komma på situationer där det är viktigt?
- C. Diskutera skillnader mellan ordföljd i svenska och era modersmål. Vilka liknelser och olikheter ser ni?
Aktivitet
En kreativ aktivitet där eleverna skriver en dialog mellan två personer. De får först öva på att använda både vanlig och invers ordföljd i sina meningar. Därefter ska de spela upp dialogen för klassen. Detta gör att de får praktisera de språkliga strukturerna i en avslappnad och rolig miljö.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är syftet med att använda inversion? | För att ställa frågor eller för att betona en del av meningen. |
2. Ge ett exempel på en mening utan inversion. | Du går till skolan. |
3. Hur kan ordföljden ändras i en fråga? | Subjektet placeras ofta efter verbet. |
4. Vad händer om ordföljden är fel i en mening? | Det kan leda till missförstånd. |
5. Ge ett exempel på en fråga med inversion. | Går du till skolan? |
6. Vad är viktigt att tänka på vid skriftlig interaktion? | Att använda korrekt ordföljd och grammatik. |
7. Hur kan feedback hjälpa oss att förbättra vår språkförmåga? | Genom att få direkt återkoppling på våra meddelanden. |
8. Vilket är ditt största hinder när det kommer till att använda ordföljd på svenska? | Eleverna delar sina tankar. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse (ca 1 A4-sida) där de använder sig av både vanlig ordföljd och inversion. Berättelsen kan handla om en händelse i deras liv eller en påhittad historia. De ska också markera de meningar där de har använt inversion och förklara varför de valde att använda just den formen.
Citat
“Språk är en form av social praktik.” – Meryl Streep, 2005. Detta citat påminner oss om att språk inte bara är ord och grammatik, utan också en viktig del av vår sociala identitet och våra relationer.
Uppföljning
Efter lektionen ska läraren följa upp elevernas skriftliga uppgifter för att ge individuell feedback och se hur väl eleverna tillämpar ordföljd och inversion i sitt skrivande.