Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Muntlig framställning: Min framtid
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning med fördjupad tillämpning av den retoriska arbetsprocessen som stöd i planering och utförande samt som redskap för analys. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig framställning (10 min)
- Gå igenom vad muntlig framställning innebär och diskutera olika private syften.
- Presentera målen för lektionen och betona vikten av att kunna uttrycka sig muntligt.
- Exempel på olika typer av muntliga framställningar.
- Diskutera hur man använder presentationstekniska hjälpmedel.
2. Planering av presentation (15 min)
- Eleverna får idéer kring sin egen framtid, vad de vill studera eller göra i karriären.
- Skapa en mind map för att organisera sina tankar.
- Instruera eleverna om den retoriska arbetsprocessens delar vad gäller deras egna presentationer.
- Diskussion i par om vad de planerat.
3. Genomförande av presentationer (20 min)
- Eleverna presenterar sina framtidsvisioner muntligt för klassen.
- Uppmuntra till användning av presentationstekniska hjälpmedel.
- Ge tid för frågor och svar efter varje presentation.
- Registrera respons på vad som var bra och vad som kan förbättras.
4. Reflektion och feedback (5 min)
- Ge eleverna möjlighet att reflektera över erfarenheterna av att hålla presentation.
- Dela ut en enkät för att samla feedback på vad eleverna tyckte och lärde sig.
- Diskutera vikten av feedback för att förbättra sina färdigheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntlig framställning: Förstå syftet, mål och struktur för en muntlig presentation. Att kunna föra fram sina tankar på ett klart och tydligt sätt.
- Retorisk arbetsprocess: Känna till Intellectio, Inventio, Dispositio, Elocutio, Memoria och Actio i planering och genomförande av presentationer.
- Presentationsteknik: Användning av hjälpmedel som PowerPoint och andra digitala verktyg för att stödja sin presentation.
- Feedback och reflektion: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv feedback samt att reflektera över sin egen prestation.
- Kommunikationssituation: Förstå hur kontext och publik påverkar hur vi presenterar och vad vi framhäver i våra presentationer.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Retorik | Konsten att tala övertygande – särskilt i offentligheten. | Från grekiska “rhetoriké”, som handlar om talekonst. |
Framställning | Processen att presentera ett ämne muntligt. | Från medeltidslatin “expositio”, från “ex” som betyder ‘ut’ och “ponere”, som betyder ‘att ställa’. |
Publik | Grupp av åhörare som deltar i en presentation. | Från latin “publicus”, som betyder ‘offentlig, gemensam’. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi formulera våra mål och framtidsvisioner för att göra dem mer konkreta?
- B. Vilken roll spelar feedback i vår utveckling som talare och hur kan vi utveckla vår retoriska förmåga?
- C. På vilket sätt skiljer sig muntlig framställning från skriven framställning och hur kan vi använda dessa skillnader till vår fördel?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de ska ge varandra feedback på sina framställningar. Varje elev presenterar sin framtidsvision i 3 minuter. Efter presentationen ska de andra gruppmedlemmarna ställa frågor och ge konstruktiv kritik. Denna aktivitet syftar till att öka elevernas självförtroende och att främja kollegialt lärande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var svårast med din presentation? | [Elevens reflektion] |
Vilka verktyg använde du under din presentation? | [Elevens reflektion] |
Vad skulle du gjort annorlunda? | [Elevens reflektion] |
Hur viktigt är det att öva innan man presenterar? | [Elevens reflektion] |
Vad är din största insikt efter dagens lektion? | [Elevens reflektion] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande text om sin egen presentation som de höll i klassen. Texten ska innehålla vad de tyckte gick bra, vad som var utmanande och hur de tänker träna på sina talarfärdigheter i framtiden. Texten ska vara 1-2 sidor lång och skriven på dator.
Citat
“Tal är en konst som kan utföras av alla, men utövandet är endast för de som är beredda att öva och lära sig.” – Okänd. Detta citat knyter an till lektionen genom att understryka vikten av övning för att bli en bättre talare.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.