Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 2. Ordförråd: Fritid och hobbies. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Ordförråd: Fritid och hobbies

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll – Ord och fraser som används för att uttrycka intressen och fritidsaktiviteter.
– Olika typer av texter som beskriver fritidsintressen.
– Muntliga och skriftliga presentationer av sina egna intressen.
– Samtal och diskussioner om fritid och hobbyer inom olika kulturella kontexter.
Betygskriterium (E) – Eleven kan uttrycka sig med ett relevant ordförråd i tal och skrift om fritid och hobbyer.
– Eleven kan delta i samtal och diskussioner kring fritidsaktiviteter och intressen.
– Eleven kan förstå och återge innehållet i kortare texter om fritid och hobbyer.

[Gy11, Svenska som andraspråk 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat fritid och hobbies (10 min)
  • Diskutera med klassen vad fritid och hobbyer betyder.
  • Ge exempel på olika typer av hobbies.
  • Fråga eleverna om deras egna intressen.
  • Presentera syftet med lektionen.
2. Ordförrådsövningar (15 min)
  • Ge eleverna en lista med nya ord och fraser relaterade till fritid och hobbyer.
  • Gör en gemensam genomgång av orden och deras betydelser.
  • Be eleverna att para ihop ord och bilder som representerar hobbyer.
  • Öva uttal av orden i grupper.
3. Muntlig interaktion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Låt grupperna diskutera sina egna hobbyer och varför de är intressanta.
  • Be varje grupp sammanfatta diskussionen och dela med klassen.
  • Ställ följdfrågor för att uppmuntra dialog.
4. Skriftlig uppgift (10 min)
  • Ge eleverna i uppgift att skriva en kort text om sin favorit hobby.
  • Be dem inkludera varför de gillar den aktiviteten.
  • Ge tid för att skriva och ge feedback i par.
  • Uppmana eleverna att läsa sina texter högt för klassen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Viktiga ord och fraser: Att ha ett brett ordförråd om fritidsintressen som kan användas i olika kommunikationssituationer.
  • Praktisk tillämpning: Att kunna diskutera och skriva om sina intressen och hobbyer.
  • Kulturella perspektiv: Inser att olika kulturer har olika sätt att se på fritid och hobbyer.
  • Interaktion: Förmåga att kommunicera på svenska med andra om fritidsaktiviteter.
  • Kritiskt tänkande: Reflektera över vad som gör en hobby meningsfull och intressant.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hobby En aktivitet man gör för nöjes skull på sin fritid. Engelska “hobby”, belägg sedan tidigt 17-tal.
Fritid Tiden man inte ägnar åt arbete eller plikter. Fornnordiska “frít”, betyder “frihet”.
Sport Fysisk aktivitet som utövas av individer eller lag. Franska “sport”, av latin “deportare”, att föra bort.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder det att ha en hobby? Tror ni att hobbyer kan påverka vår identitet? Varför/varför inte?
  • B. Hur ser ni på de olika hobbyerna i olika kulturer? Vilka gemensamma intressen finns det?
  • C. Vilka fördelar och nackdelar ser ni med att ha en hobby? Hur kan man göra en hobby till en karriär?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får välja en kategori av hobbyer, t.ex. sport, musik, konst. Varje grupp ska skapa en affisch som lyfter fram intresset och dela med klassen. Affischen ska innehålla bilder, nyckelord och en kort beskrivning av hobbyn. Grupperna presenterar sina affischer för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är din favorit hobby? Exempel på ett svar.
2. Varför är den viktig för dig? Exempel på ett svar.
3. Hur påverkar din hobby ditt liv? Exempel på ett svar.
4. Vilka nya ord lärde du dig idag? Exempel på ett svar.
5. Vilken aktivitet skulle du vilja prova i framtiden? Exempel på ett svar.
6. Hur kan du använda svenska i din hobby? Exempel på ett svar.
7. Vad tycker du är roligast med att prata om sin fritid? Exempel på ett svar.
8. Vilket fritidsintresse skulle du vilja utforska mer? Exempel på ett svar.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort text om en ny hobby de skulle vilja prova. Texten ska vara på 1-2 sidor (A4) och innehålla en beskrivning av hobbyn, varför de vill prova den och eventuella frågor de har kring den. Denna uppgift ska lämnas in nästa lektion.

Citat

“Att ha en hobby är att få tid att vara sig själv.” – Okänd. Detta citat belyser hur viktigt det är för individen att ha ett intresse som hjälper dem att uttrycka sig själva och njuta av livet, något som är centralt i denna lektions planering.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×