“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Ordförråd: Hälsa och kropp
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Textanalys av olika typer av texter, till exempel beskrivande och förklarande texter. Utveckla ett varierat ordförråd och använda språket i olika kontexter. Bearbeta texter och argumentera för sina åsikter. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan samtala om hälsa och kropp, samt använda grundläggande ordförråd inom temat. Eleven kan också läsa och förstå en del enkla texter och formulera egna tankar kring innehållet. |
[Gy 11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat hälsa och kropp och diskutera vad ordet “hälsa” betyder för eleverna.
- Ställ frågor om elevernas egna uppfattningar om hälsa och kropp.
- Gå igenom centrala begrepp inom temat.
- Visa exempel på hur kroppen ser ut och dess funktioner.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera okända ord och begrepp kring hälsa och kropp.
- Be grupperna att skriva ned sina tankar och dela med klassen.
- Stimulera till diskussion mellan grupperna.
3. Praktisk övning (15 min)
- Genomför en aktivitet där eleverna får rita en kropp och namnge delarna.
- Uppmuntra eleverna att använda nya ord i samband med ritningen.
- Gå runt och ge stöd och feedback under övningen.
4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
- Gå igenom dagens lektion och sammanfatta vad som lärts.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
- Berätta om nästa lektion och ge dem i uppdrag att fundera på sina egna hälsobeteenden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ordförråd: Eleverna ska få ett rikt och varierat ordförråd relaterat till kroppen och hälsa.
- Uttrycka sig: Eleverna ska lära sig att uttrycka sig kring hälsa, kropp och livsstil.
- Lyssna och förstå: Eleverna ska träna på att lyssna och förstå muntliga och skriftliga meddelanden.
- Diskutera: Eleverna ska aktivt delta i diskussioner och argumentera för sina åsikter.
- Bearbeta text: Eleverna ska kunna läsa och bearbeta enklare texter kopplade till tema.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Hälsa | Tillstånd av välmående fysiskt och psykiskt. | Från fornsvenska “hælsa”. |
Kropp | Den fysiska strukturen av en människa eller djur. | Från fornnordiska “kroppR”. |
Välbefinnande | Att känna sig frisk och tillfreds med livet. | Från svenska “väl” och “befinna”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad betyder hälsa för dig? Tänk på både fysisk och psykisk hälsa.
- B. Hur påverkar stress och matvanor vår kropp och hälsa?
- C. Vilka livsstilsval gör vi idag som kan påverka vår hälsa i framtiden?
Aktivitet
Eleverna kommer att få i uppdrag att skapa en kort presentation om en del av kroppen och dess funktion. De ska använda sitt ordförråd och beskrivningar som de lärt sig under lektionen. Presentationen ska innehålla både muntliga och visuella delar, som exempelvis bilder eller diagram. Det är viktigt att de kan diskutera sin del av kroppen och dess funktioner med sina klasskamrater.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad är hälsa? | Tillstånd av fysiskt och psykiskt välmående. |
Nämn tre viktiga organ i kroppen. | Hjärta, lungor, och lever. |
Hur kan vi förbättra vår hälsa? | Genom kost, motion och goda vanor. |
Vad betyder välbefinnande? | Att vara fysiskt och psykiskt tillfredsställd. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett kort referat (ca 1-2 sidor A4) om ett hälsorelaterat ämne av sitt val. De kan använda böcker, artiklar eller internet som resurser. I referatet ska de beskriva ämnet och reflektera över dess betydelse för individen och samhället. Eleven bör även inkludera nya ord och begrepp som de har lärt sig under lektionen.
Citat
”Hälsan är den första gudomligheten.” – Platon, 400 f.Kr. Detta citat betonar vikten av hälsa och hur den påverkar alla aspekter av livet. Att ha en god hälsa är grundläggande för att kunna njuta av livet fullt ut.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`