Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skriftlig produktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i skrift i olika sammanhang och för skilda syften. | Eleven kan skriva och redigera texter med viss anpassning till syfte och mottagare. |
Eleverna ska arbeta med olika typer av texter och lär sig att anpassa uttryckssätt. | Eleven kan anpassa sin språkliga och stilkänsla något till olika genrer och sammanhang. |
Normer och regler för språkbruk och hur dessa i språkliga handlingar speglas och påverkas av samhället. | Eleven kan ge och ta emot feedback på skriftliga texter, och visar förståelse för översikt av texters uppbyggnad. |
[Källa: Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till genrer (10 min)
- Presentera olika textgenrer som eleverna ska skriva i.
- Diskutera vad som kännetecknar varje genre.
- Ge exempel på var och hur texterna kan användas.
- Diskutera vikten av att anpassa skrivandet efter syfte och mottagare.
2. Skriva en argumenterande text (25 min)
- Ge eleverna en specifik frågeställning att arbeta med.
- Förklara strukturen för en argumenterande text (inledning, argument, motargument, avslutning).
- Låt eleverna planera sina texter i par, där de diskuterar sina idéer.
- Eleverna får börja skriva sin text under denna del.
3. Peer review och feedback (10 min)
- Samla grupperna och förklara hur peer review-processen fungerar.
- Eleverna byter texter med varandra och ger konstruktiv feedback.
- Diskutera vad som ska ingå i feedbacken, exempelvis språk, struktur och argumentation.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- Reflektera tillsammans kring vad de lärt sig under lektionen.
- Diskutera svårigheter och lärdomar samt känslor kring att skriva och ge feedback.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Textgenrer: Kunskap om olika genrer, deras syften och kännetecken.
- Struktur och uppbyggnad: Vikten av inledning, huvuddel och avslutning i texter.
- Argumentation: Hur man bygger upp en stark argumentation och bemöter motargument.
- Språk och stil: Användning av ett anpassat språk beroende på syfte och publik.
- Kritisk granskning: Förmågan att bedöma och ge feedback på andras texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Genre | En klassifikation av olika typer av texter. | Från franska “genre” betyder stil eller slag. |
Argument | En påstående som stöder en åsikt eller ståndpunkt. | Från latin “argumentum” vilket betyder bevis. |
Motargument | En invändning mot ett argument som syftar till att motsäga. | Från latin “contra” och “argumentum”. |
Struktur | Hur något är uppbyggt; orden och meningarna i en text. | Från latin “structura”, som betyder bygga upp. |
Feedback | Respons eller återkoppling på utfört arbete. | Från engelskans “feed” och “back”, att ge tillbaka. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de viktigaste faktorerna för att övertyga någon i en argumenterande text?
- B. Hur kan vi använda feedback från andra för att förbättra vårt skrivande?
- C. Vilka utmaningar upplever ni när ni skriver och hur kan ni övervinna dem?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en kort argumenterande text, där de ska ta ställning till en aktuell fråga (ex. “Bör skoluniformer införas?”). De börjar med att brainstorma idéer i par, och därefter skriver de en text som ska vara cirka 300-500 ord. Efter att de skrivit, får de byta texter och ge varandra feedback enligt en given mall.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är syftet med att skriva en argumenterande text? | Att övertyga läsaren om en viss ståndpunkt. |
Hur ser strukturen för en sådan text ut? | Inledning, argument, motargument, avslutning. |
Vad är skillnaden mellan textgenrer? | Olika typer av texter anpassade efter syfte. |
Hur fungerar peer review? | Granskning och feedback mellan elever. |
Vad är viktigt att tänka på vid feedback? | Värdera både innehåll och språk. |
Hur skapar man en stark argumentation? | Genom att använda tydliga bevis och logik. |
Varför är det viktigt att anpassa språk? | För att möta syfte och publikens förväntningar. |
Vad gillar du mest med skrivprocessen? | Det kan variera, ofta att uttrycka sig kreativt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en nutida debattartikel som tar ställning i en samhällsfråga som intresserar dem. Artikeln ska vara mellan 500-700 ord och de ska även inkludera både argument och motargument. De ska vara medvetna om språk och stil, samt göra en kort reflektion om vilka utmaningar de mötte under skrivprocessen.
Citat
“Skrivandet är det enda sättet att göra tankarna synliga.” – Francesca Lia Block, 1998. Citatet betonar vikten av skrivande som ett medel för att uttrycka och strukturera våra tankar. Genom att skriva argumenterande texter kan eleverna lära sig att formulera sina åsikter tydligt och övertygande.