Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Skriva en beskrivning av en plats
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleven ska kunna skriva enklare texter och ge en beskrivning av en plats med hjälp av ord och fraser som är relevanta för sammanhanget. | Eleven använder en enkel och relevant ordförråd, även om felfri grammatik kan saknas. Texten ska ha en grundläggande struktur. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat platsbeskrivning (10 min)
- Presentera lektionens syfte och mål.
- Diskutera vad som kännetecknar en bra platsbeskrivning.
- Ge exempel på olika typer av platser som kan beskrivas.
- Introducera specifika ord och fraser användbara i platsbeskrivningar.
2. Gemensam textanalys (15 min)
- Analysera en kort text som beskriver en känd plats.
- Diskutera textens struktur och val av språk.
- Identifiera användningen av adjektiv och beskrivande fraser.
- Samla elevernas tankar och reflektioner.
3. Skrivövning (20 min)
- Eleverna får välja en plats att beskriva.
- Ge tid för eleverna att skriva en beskrivning av sin valda plats.
- Ge stöd och hjälp vid behov.
- Erbjud exempel på hur man kan strukturera sin text.
4. Avslutande diskussion och reflektion (5 min)
- Samla in elevernas reflektioner kring skrivprocessen.
- Diskutera vad de lärde sig om att skriva platsbeskrivningar.
- Ge feedback på skrivövningen om tid finns.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Beskrivande språk: Att förstå och använda beskrivande adjektiv och fraser som berikar texten.
- Textstruktur: Att känna till hur en beskrivande text kan struktureras, t.ex. inledning, huvuddel och avslutning.
- Synonymer och liknande ord: Förmåga att variera språket genom att använda synonymer.
- Reflexion över egen text: Kunna ge och ta emot konstruktiv kritik på sina egna och andras texter.
- Kulturell medvetenhet: Att förstå betydelsen av olika platser i olika kulturer och deras unika drag.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Beskrivning | En redogörelse som förklarar eller skildrar något. | Från latin “descriptio”, vilket betyder “att skriva ner”. |
Plats | En specifik geografisk lokalisering. | Från latin “locus”, som betyder “ställe”. |
Adjektiv | Ord som beskriver mer om substantiv. | Från latin “adiectivus”, som betyder “tilläggande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar språket vår uppfattning om en plats?
- B. Vilka känslor kan en plats väcka hos oss och hur kan vi beskriva dem i text?
- C. Hur kan olika kulturer beskriva samma plats på olika sätt och vad kan det berätta om dem?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper välja en känd plats i världen och skapa en affisch som innehåller en beskrivning av platsen. De ska inkludera bilder, kartor och text för att förklara varför platsen är unik. Grupperna kommer att presentera sina affischer för klassen och förklara vad som gör deras val av plats speciell.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad gör en plats intressant att beskriva? | Upplevelser, utseende och känslor. |
2. Vilket adjektiv använde du nyligen i din text? | Exempelvis “vacker”. |
3. Vad lärde du dig idag om skrivprocessen? | Strukturen av en beskrivande text är viktig. |
Hemuppgift
För nästa gång ska eleverna skriva en detaljerad beskrivning av en plats som betyder något för dem. Texten ska vara på 1-2 A4-sidor och innehålla minst tre adjektiv och en personligt reflektion. Texten ska lämnas in vid nästa lektion.
Citat
“Språket är en väg till förståelse.” – Nelson Mandela, 1994 Detta citat betonar språkets betydelse i att förena människor och hur beskrivningar kan öka vår förståelse för platser och kulturer.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.