Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 2. Skriva en enkel analys. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Svenska som andraspråk 2

Tema:

Skriva en enkel analys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets och litteraturens funktioner, syften och användning.
Skrivande av olika texter utifrån olika syften, avsedda mottagare och stilar.
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera texters innehåll och struktur. Eleven kan skriva en enkel text med viss kännedom om syfte och mottagare, där språket är enkelt och begripligt.

[Gy11, Svenska som andraspråk 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till textanalys (15 min)
  • Förklara vad en textanalys är och dess syfte.
  • Gå igenom de viktigaste delarna av en text som elevens analys ska fokusera på.
  • Diskutera vikten av struktur och språk i analysen.
  • Presentera exempel på korta analyser.
2. Genomgång av exempeltexter (10 min)
  • Presentera och läsa utvalda exempeltexter.
  • Identifiera centrala teman och stilistiska grepp i texterna.
  • Diskutera texternas syftes och målgrupp.
  • Bjuda in till frågor och diskussion.
3. Arbeta med egen textanalys (15 min)
  • Ge eleverna tid att skissa på sina egna textanalyser.
  • Uppmana dem att använda strukturen som diskuterats i lektionen.
  • Ge stöd och vägledning under deras arbete.
  • Samla tips och idéer för skriven analys.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och dra slutsatser om vad som lärts.
  • Diskutera hur analys kan tillämpas på fler texter och situationer.
  • Ge feedback och förslag på hur eleverna kan utveckla sina texter.
  • Avsluta med en öppen fråga om analysens värde.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Analys av texter: Förstå och tolka olika typer av texter med fokus på att identifiera teman, struktur och stil.
  • Språkbruk: Lära sig anpassa sitt språkbruk utifrån syfte och mottagare, samt reflektera över den språkliga variationen.
  • Textstruktur: Känna till vikten av en tydlig struktur i skrivande och dess funktion i textanalys.
  • Mottagarperspektiv: Reflektera över hur en analys kan anpassas till olika mottagare och sammanhang.
  • Feedback: Förstå vikten av kamratrespons och hur detta kan förbättra det egna skrivandet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Analys Processen att bryta ner en text för att förstå dess betydelse och struktur. Från grekiska “analusis”, vilket betyder att “bryta ner”.
Syfte Det mål eller den avsikt som en text är skriven för. Från latinska “suscipere”, som innebär att “ta på sig” eller “motiv”.
Struktur Organiseringen av delar i en text för att skapa en helhet. Från latin “structura”, vilket betyder “att bygga”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan språkets val påverka en texts budskap? Ge exempel från dagens lektion.
  • B. Diskutera vikten av att anpassa sin analys beroende på mottagaren. Hur kan man göra det praktiskt?
  • C. Vilka teman tycker ni är mest relevanta i vår tid, och hur kan de analyseras i texter?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper om tre välja en av de texter som analyserats under lektionen. Varje grupp ska skapa en kort presentation där de förklarar textens budskap, struktur och stil, samt ge sin egen analys av den. Presentationen ska vara max 5 minuter lång och inkludera exempel från texten. Gruppen ska använda visuella hjälpmedel för att förstärka sin presentation.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka delar av en text är viktiga att analysera? Teman, struktur, stil och språkbruk.
Hur anpassar man sin textanalys? Genom att tänka på syfte och mottagare.
Vad innebär feedback i skrivprocessen? Att ge och få respons för att förbättra sitt skrivande.
Varför är språkets variation viktigt i analys? Det påverkar hur mottagaren uppfattar texten.
Ge exempel på texter vi kan analysera i framtiden. Nyhetsartiklar, sociala medier, litterära verk osv.
Hur kan etiska frågor kopplas till texter? Genom att diskutera textens innehåll och hur det påverkar samhället.
Vilka fler analysmetoder kan vi använda? Genren, retoriska grepp och språkets stilnivå.
Vad har du lärt dig idag som du ska ta med dig? Diverse svar för personlig reflektion.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en textanalys av en vald text som de har läst utanför lektionen. Analysen ska inkludera textens tema, struktur och den stil som används. Texten ska vara mellan 800-1000 tecken och lämnas in till nästa lektion.

Citat

”Ord är, naturligtvis, de mest kraftfulla verktygen i världen.” – Inger Edelfeldt, 1990. Citatet belyser hur viktiga ord och språk är i skapandet av mening och analys, vilket är centralt i den här lektionen.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×