Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 2
Tema: Svenska folksagor och traditioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Berättande texter och poetiska texter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan förstå och tolka berättande och poetiska texter. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 2]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till folksagor (10 min)
- Diskutera vad en folksaga är.
- Ge exempel på kända svenska folksagor.
- Prata om syftet med berättelserna.
- Involvera eleverna i diskussionen.
2. Läsning av en folkberättelse (15 min)
- Välj en relevant folkberättelse att läsa tillsammans.
- Be eleverna att anteckna sina tankar under läsningen.
- Diskutera textens innehåll och teman efter läsningen.
- Identifiera centrala karaktärer och händelser.
3. Group Work – presentera en modern tolkning (15 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp en folkberättelse att tolka.
- Grupperna ska skapa en modern version av berättelsen.
- Varje grupp får presentera sin tolkning för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Reflektera över vad de lärt sig om folksagor.
- Använd diskussionsfrågor för att stimulera tankarna.
- Sammanfatta lektionen och knyt an till kommande lektioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Folksagor och deras betydelse: Berättelser från Sveriges kulturarv som förts vidare genom generationer.
- Lucia och andra traditioner: Diskutera kopplingen mellan folksagor och svenska traditioner såsom Lucia.
- Kulturella värden: Hur folksagor speglar värderingar och normer i samhället.
- Berättarteknik: Genomgång av berättartekniska element i folksagor.
- Visuell och verbal form: Hur berättelser kan uttryckas genom olika medier.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Folkberättelse | En berättelse som har förts vidare muntligt i en kultur. | |
Tradition | En sed som förs vidare i generationer. | Från lat. traditio – överlämnande. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att bevara folksagor i vår moderna kultur?
- B. Hur kan vi se influenser av folksagor i dagens samhälle?
- C. Kan vi lära oss något av äldre folksagor som är relevanta idag?
Aktivitet
Eleverna ska spela upp en kort scen från den folkberättelse de arbetat med i gruppen. De ska själva göra minimalistiska kostymer och använda rekvisita för att skapa en visuell berättelse. Det ska vara en sammanfattande presentation av deras tolkning, och de ska reflektera över skillnaderna mellan originalberättelsen och deras version.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är en folksaga? | … |
2. Nämn en svensk folksaga. | … |
3. Vilket budskap förmedlar ofta folksagor? | … |
4. Hur hålls traditioner vid liv? | … |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en egen kort berättelse inspirerad av en folkberättelse men med en twist, antingen i temat eller karaktärerna. Berättelsen ska vara minst 2 sidor A4.
Citat
“Berättande är ett sätt att bevara minnen.” – Anonym Detta citat betonar vikten av berättande tradition och hur folkberättelser hjälper oss att minnas och förstå vår kultur.