Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 2. Svenska språket i skönlitteratur. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Svenska språket i skönlitteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av och samtal om skönlitteratur författad av såväl kvinnor som män från olika kulturer och tider som ger underlag för att utveckla språket och samtala om berättarstrukturer, allmänmänskliga teman och vanliga litterära motiv. Eleven läser skönlitteratur med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom gör eleven enkla sammanfattningar av olika texters innehåll.
Strategier för att förstå och analysera skönlitteratur. Eleven kan göra enkla resonemang om innehåll och om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

[Gy11, Svenska som andraspråk 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till skönlitteratur (10 min)
  • Presentera dagens lektionstema och syfte.
  • Introducera begreppet skönlitteratur och dess betydelse.
  • Diskutera olika typer av skönlitteratur (noveller, romaner, poesi).
  • Ge exempel på kända svenska och internationella författare.
  • Presentera pågående läsprojekt.
2. Läsning av utvald skönlitteratur (20 min)
  • Dela ut utdrag av en kort novell eller dikt.
  • Be eleverna läsa texten tyst.
  • Ställ frågor under läsningen för att främja förståelse.
  • Diskutera textens handling och karaktärer i helklass.
  • Fånga elevernas reaktioner och tankar kring texten.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Låt dem diskutera textens teman och budskap.
  • Uppmuntra bruk av skriftligt eller muntligt språk på svenska.
  • Be varje grupp sammanfatta sina tankar för klassen.
  • Ge feedback och ställ följdfrågor.
4. Avslutande reflektion (5 min)
  • Sammanfatta lektionen och dess lärdomar.
  • Diskutera hur litteratur kan påverka och spegla samhället.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.
  • Förbered eleverna på nästa lektion om en annan skönlitterär genre.
  • Uppmana dem att reflektera över texten hemma.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Skönlitteraturens former: Förstå skillnaden mellan olika litterära genrer och former. Kunskap om novell, roman, och poesi.
  • Litteraturanalys: Lär dig att analysera och diskutera teman, karaktärer och berättarteknik i skönlitteratur.
  • Lässtrategier: Utveckla strategier för att läsa och förstå skönlitteratur, inklusive att identifiera budskap.
  • Språkstruktur: Beakta språkliga normer och strukturer i svenska litteratur, som ordförråd och grammatik.
  • Reflektion och diskussion: Utveckla förmåga att argumentera och reflektera kring litteraturens betydelse i samhället.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Genrer Olika typer av litteratur som romaner, noveller och dikter. Från franska “genre” som betyder “typ” eller “slag”.
Berättarteknik Metoder för att framföra en historia, såsom perspektiv och tidssprång. Svenskt ursprung, sammansatt av “berätta” och “teknik”.
Tema Centrala idéer eller ämnen i en text. Från grekiska “thema” som betyder “vad som sätts eller läggs”, ett ämne.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad betyder skönlitteratur för dig och hur påverkar den ditt sätt att se på världen?
  • B. Vilka teman i litteraturen kan du identifiera som relevanta för dagens samhälle?
  • C. Varför anser du att det är viktigt att läsa skönlitteratur från olika kulturer?

Aktivitet

Planera en kreativ aktivitet där eleverna får skriva sin egen korta novell. De ska fokusera på en tydlig karaktär och ett tema som de valde under lektionen. Aktiviteten kan inkludera att använda digitala verktyg för presentation, exempelvis en blogg eller ett digitalt dokument. Eleverna kommer att dela sina noveller i små grupper och ge varandra feedback.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilken bok diskuterade vi? Vi diskuterade en novell av [författarens namn].
2. Vad är ett centralt tema i texten? [Tema]
3. Nämn en karaktär från texten. [Karaktär]
4. Vilken litterär genre tillhör novellen? Det är en [genre].
5. Vad var din personliga åsikt om texten? [Din åsikt]
6. Vilken känsla förmedlade texten? [Känsla]
7. Hur kan litteratur påverka samhället? [Din förklaring]
8. Vilken författare vill du läsa mer av? [Författarens namn]

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en reflektion över den litteratur de har läst under lektionen. De ska skriva minst en sida A4 och inkludera åsikter om berättarteknik, karaktärer och teman. De uppmanas också att ge exempel från texten och föra in sina egna erfarenheter. Denna uppgift ska help odla deras förmåga att analysera litteratur och sätta in den i ett personligt perspektiv.

Citat

“Litteratur är en styrka som formar och förändrar oss.” – Gabriela Mistral, 1945.

Citatet beskriver hur litteratur kan påverka individers och samhällens utveckling och knyter an till lektionen genom att understryka vikten av att läsa skönlitteratur.


Modern Tillbaka-knapp
×