Lektion. Svenska som andraspråk 2. Uttal: Länkning och flyt. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Uttal: Länkning och flyt

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Språkliga företeelser, däribland uttal, intonation och grammatiska strukturer, i det språk eleverna möter. Fonem och tonem.
Betygskriterium (E) Eleven formulerar sig med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

[Gy11, Svenska som andraspråk 2]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till länkning och flyt (15 min)
  • Förklara vad länkning är och varför det är viktigt för att förbättra uttal.
  • Ge exempel på meningar där länkning används.
  • Diskutera hur flyt påverkar kommunikationen och förståelsen.
  • Visa videoklipp eller ljudexempel på goda och mindre goda exempel på länkning.
2. Övningar i länkning (20 min)
  • Eleverna arbetar parvis och övar på att läsa meningar med länkning.
  • Ge dem olika meningar som de kan öva på tillsammans.
  • Be dem diskutera svårigheter de stöter på.
  • Lyssna på varandra och ge feedback på uttalet.
3. Muntlig presentation (10 min)
  • Varje par presenterar en mening med korrekt länkning för klassen.
  • Lärare ger feedback och berömmer framsteg.
  • Diskutera hur länkning förändrar meningens klang och flyt.
4. Reflektion och avstämning (5 min)
  • Samla in elevernas reflektioner kring övningarna.
  • Fråga vad de tyckte var lätt eller svårt.
  • Diskutera hur de kan använda länkning i sin vardag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Länkning: Hur vissa ljud kopplas samman i tala och skapar flyt. Detta är inte alltid intuitivt för andraspråkstalare.
  • Intonation: Betydelsen av att förändra intonationen i olika sammanhang för att uttrycka känslor eller ställa frågor.
  • Fonem: Grundläggande ljud som bygger upp språket och hur dessa kan förändras i olika kontexter.
  • Språkliga normer: Vilka normer som finns kring uttal i svenska språket och hur dessa kan variera beroende på dialekt.
  • Övning och repetition: Vikten av att öva och repetera uttal och länkning i olika sammanhang för att förbättra språkkunskaperna.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Länkning När ljudet av två eller flera ord kopplas samman vid tal för att göra uttalet mer flytande.
Flyt Hur smidigt och enkelt språket flyter i tal, viktigt för förståelse.
Uttal Hur bokstäver och ord uttalas i tal. Kommer från det latinska *utus*, som betyder “användning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan länkning påverka hur vi uppfattar budskap i en konversation?
  • B. Vilka likheter och skillnader finns det mellan länkning i svenska och i ditt modersmål?
  • C. Hur kan vi träna på länkning i vår vardag för att bli bättre på det?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och ges en lista med vanliga fraser och meningar. De ska öva på att framföra dessa meningar med korrekt länkning och flyt. Gruppen spelar in sina övningar med en telefon och sedan ska de lyssna igen på sina framträdanden. Efter att ha diskuterat vad som gick bra och vad som kan förbättras får de möjlighet att spela in en ny version av sina meningar, där de tar hänsyn till feedbacken. På så sätt får de möjlighet att se och höra sina framsteg.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är länkning? Att ljud kopplas samman i tal.
2. Ge ett exempel på länkning. “Jag vill ha” blir “Javillha”.
3. Vad påverkar vårt uttal? Dialekter, språkliga normer och individuella erfarenheter.
4. Hur kan vi träna vårt uttal? Genom repetition och övning i olika sammanhang.
5. Vad betyder “flyt”? Smidigheten i talet och hur enkelt det hörs ut.
6. Vilka ljud är viktiga att träna på? Fonem som ofta blandas ihop av andraspråkstalare.
7. Vilket stöd kan pinyin ge? Det kan hjälpa till att förstå uttalet av kinesiska tecken.
8. Vilken roll spelar intonation i språket? Intonation kan förändra meningens betydelse.

Hemuppgift

En möjlig hemuppgift är att eleverna ska spela in en mening som de tycker är svår att uttala. De ska träna på att uttala meningen med korrekt länkning och flyt, spela in det och skicka in sin bästa version. De ska även skriva ner vad som var svårt och hur de tränade på meningen.

Citat

_“Språk är den mest kraftfulla formen av magi.”_ – *Rudyard Kipling* (1865) Detta citat påminner oss om hur språket, genom uttal och flyt, kan påverka vårt sätt att kommunicera och förstå världen omkring oss. Det är en viktig aspekt av vår språkinlärning.


Modern Tillbaka-knapp