Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska som andraspråk 3. Läsförståelse: Filosofiska texter. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 3

Tema: Läsförståelse: Filosofiska texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Att läsa och reflektera över olika typer av texter samt analysera språkliga och stilistiska drag. Eleven kan med visst flyt och säkerhet läsa och förstå enkla texter samt reflektera över deras innehåll.
Förmåga att analysera och jämföra olika texter och deras budskap. Att förstå och tolka filosofiska begrepp. Eleven kan med viss säkerhet avgöra vilket budskap som förmedlas i texter och kan kritiskt granska innehållet.
Att diskutera och argumentera kring texter och idéer med koppling till filosofiska frågor. Eleven kan delta i diskussioner och framföra egna åsikter kring litterära och filosofiska ämnen.

[Gy11, Svenska som andraspråk 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till filosofiska texter (10 min)
  • Presentera vad filosofiska texter handlar om.
  • Gå igenom exempel på kända filosofer och deras verk.
  • Diskutera betydelsen av att läsa filosofiska texter i språkämnet.
  • Förklara syftet med lektionen och vad eleverna förväntas uppnå.
2. Läsning av utvald filosofisk text (15 min)
  • Dela ut en kort filosofisk text till varje elev.
  • Ge eleverna tid att läsa texten tyst.
  • Be dem att anteckna svåra ord och viktiga teman.
  • Introducera begrepp som är centrala i texten.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Låt dem diskutera textens huvudbudskap och teman.
  • Be grupperna att identifiera och diskutera svåra ord.
  • Samla insikterna från grupperna i helklass.
4. Reflektionsövning (10 min)
  • Be eleverna att individuellt reflektera över texten och dess relevans i dagens samhälle.
  • Ge dem några frågor att fundera på.
  • Diskutera kort elevernas reflektioner.
  • Uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring innehållet.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Filosofiska begrepp: Förstå grundläggande filosofiska begrepp såsom etik, existens och kunskap.
  • Textanalys: Förmåga att analysera och tolka olika former av filosofiska texter.
  • Kritiskt tänkande: Utveckla förmågor kring kritiskt tänkande och argumentation.
  • Diskussionsteknik: Lär sig att föra diskussioner och debattera filosofiska ideer.
  • Språklig berikning: Utveckla ordförråd och språklig färdighet kopplad till filosofiska ämnen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Existens Det att finnas, vara i livet. Från latin “existentia”.
Etik Studiet av vad som är rätt och fel. Från grekiska “ethos”.
Logik Den gren av filosofin som studerar giltiga slutsatser. Från grekiska “logike”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka moraliska dilemman kan uppstå i dagens samhälle baserat på filosofiska idéer?
  • B. Hur kan vi förstå vår egen existens utifrån filosofiska perspektiv som skapas idag?
  • C. Vilka skillnader finns det mellan etik och moral, och hur påverkar detta våra beslut?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att förbereda en presentation kring ett valt filosofiskt tema. Varje grupp ska utforska temat, skapa en kort presentation och argumentera utifrån sina insikter. Grupperna kan använda digitala verktyg för att visualisera sina tankar och dela med sig av sina insikter till klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad handlade texten om? [Svar]
Vilka huvudteman identifierade du? [Svar]
Kan du ge exempel på svåra ord? [Svar]
Hur relaterar textens budskap till dagens samhälle? [Svar]
Vad tyckte du om texten? [Svar]
Hamnade du i konflikt med någon av textens idéer? [Svar]
Vad lärde du dig idag? [Svar]
Vilka frågor har du efter lektionen? [Svar]

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion (3-5 sidor, A4) över en av de filosofiska texter som diskuterats under lektionen. Reflektionen ska innehålla deras egna tankar kring textens budskap och hur det knyter an till deras livserfarenheter.

Citat

*”Filosofi handlar om att våga fråga.”* – Socrates, 399 f.Kr. Detta citat illustrerar hur filosofin inbjuder till frågor och kritiskt tänkande, vilket är centralt i hela dagens lektion.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×