Lektion. Svenska som andraspråk 3. Läsning av essäer. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Läsning av essäer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Eleven ska läsa och förstå olika typer av texter, inklusive essäer. Eleverna ska även utveckla sina kunskaper om textens struktur och språkliga drag.
Betygskriterium (E) Eleven förstår huvudinnehåll och vissa detaljer i texter. Eleven kan också sammanfatta texter och ge enkla resonemang om dem.

[Gy11, Svenska som andraspråk]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till essäer (10 min)
  • Diskutera vad en essä är och vilka kännetecken den har.
  • Exemplifiera med kända essäer och deras författare.
  • Förklara syftet med att läsa och skriva essäer i svenskan.
  • Gå igenom kortfattat hur essäer kan analyseras.
2. Läsning av exempeltext (15 min)
  • Ge eleverna en kort essä att läsa.
  • Be dem att individduellt reflektera över textens budskap och struktur.
  • Samla in tankar och diskussioner i helklass.
  • Identifiera specifika språkdrag som används i essän.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera essän.
  • Varje grupp ska identifiera huvudpoänger och relevanta argument.
  • Uppmana dem att använda begrepp relaterade till retorik och argumentation.
  • Förbered en presentation av deras diskussion för klassen.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Ge utrymme för eleverna att ställa frågor om essäer.
  • Diskutera vikten av att kunna analysera texter kritiskt.
  • Avsluta med att dela tankar kring vad de lärt sig.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Det som kännetecknar en essä: En essä är en personlig och argumenterande textform som kan handla om allt från samhällsfrågor till individuella upplevelser. Att förstå vad som gör en essä unik är centralt för att kunna skriva egna. Elever bör också lära sig om olika essäförfattare och deras stilar.
  • Att analysera en text: En kritisk analys av en essä involverar att identifiera dess syfte, struktur och språkbruk, vilket är grundläggande färdigheter för att kunna ge välunderbyggda åsikter.
  • Språkliga drag: Textanalys betyder att se på användning av retorik, stilfigurer, och hur språk påverkar läsarens uppfattning och känslor.
  • Retoriska verktyg: Att använda och känna igen retoriska verktyg såsom ethos, pathos och logos i essäer är centralt för att kunna förstå och skriva effektiva argumentationer.
  • Källhantering: Vikten av att kunna referera till källor och att ha god källkritik är väsentligt för att styrka argument i sina egna essäer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Essä En litterär form som handlar om att utforska och reflektera över ett ämne genom personliga perspektiv. Franska “essayer” som betyder “att försöka”.
Argumentation Processen att framföra skäl eller bevis för att stödja en viss ståndpunkt. Latin “argumentatio” som betyder “diskussion”.
Källkritik Konsten att granska och bedöma tillförlitligheten i information och källor. Från “källa”, som hänvisar till ursprunget av något.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför tror du att essäer är en viktig textform i utbildningen?
  • B. Hur kan du koppla dina egna erfarenheter till det som diskuterats i essän?
  • C. På vilket sätt påverkar språkbruket hur ett budskap uppfattas av läsaren?

Aktivitet

Eleverna ska skriv en egen kort essä där de reflekterar över ett personligt erfarenhet kopplat till ett samhällsproblem. De ska använda sig av de språkdrag vi har diskuterat under lektionen, och speciellt fokusera på hur man strukturerar argumenten. Essän ska vara mellan 500 och 700 ord lång och lämnas in för feedback under nästa lektion.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var huvudtemat i essän vi läste? (Elevens svar)
2. Vilka stilfigurer användes i texten? (Elevens svar)
3. Ge ett exempel på ett argument som brukades. (Elevens svar)
4. Hur kände du författarens perspektiv? (Elevens svar)
5. Vad lärde du dig om essäer idag? (Elevens svar)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna fullfölja sin essä och lämna in den skriftligt nästa vecka. De ska även förbereda sig för att presentera sina essäer och reflektera över feedback de fått från sina kamrater under diskuttionen.

Citat

“Det är vad du gör som räknas, inte vad du säger.” – Anonym Detta citat påpekar vikten av handling i skrivande och argumentation, på samma sätt som det är centralt att en essä ska innehålla välgrundade argument och bevis för att påståenden ska vara trovärdiga.


Modern Tillbaka-knapp