Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Litteraturanalys: Migrationsteman
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska analysera och tolka skönlitteratur och andra texter med koppling till teman som migration, identitet och mångkultur. Undervisningen ska ge möjlighet att utveckla förståelse för litteraturens påverkan på samhälle och individ i samband med olika kulturer. Eleven ska också kunna framföra och diskutera sina tankar om litteraturen muntligt och skriftligt. |
Betygskriterium (E) | För betyg E ska eleven kunna läsa och förstå enklare texter. Eleven ska kunna uttrycka sig i tal och skrift med ett visst flyt och sammanhang. Vidare ska eleven förmå granska och reflektera över texters innehåll, samt göra enklare litterära analyser. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litteraturanalys (10 min)
- Presentera temat för lektionen – migrationsteman i litteraturen.
- Ge en kort översikt över vad litteraturanalys innebär.
- Diskutera syftet med att studera litteratur genom temat migration.
- Gå igenom exempel på litterära verk med migrationstema.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Tilldela varje grupp en specifik text att diskutera.
- Ge dem frågor att diskutera kring textens migrationsperspektiv.
- Be varje grupp sammanfatta sina insikter.
3. Skriftlig uppgift (15 min)
- Ge instruktioner för en skriftlig analys av den tilldelade texten.
- Förklara vad som ska inkluderas i analysen: huvudteman, karaktärsutveckling med fokus på migration.
- Låt eleverna börja på sina analyser under lektionen.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och be dem dela med sig av sina insikter från textanalysen.
- Diskutera betydelsen av migration i dagens samhälle utifrån textens perspektiv.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Migrationshistorik: Eleverna ska förstå migranters olika historier och erfarenheter genom litteratur. Litteraturen kan belysa både problem och möjligheter i samband med migration.
- Litteraturens funktion: Vad har litteratur för funktion i att uttrycka och forma kulturella berättelser kring migration? Litteratur kan fungera som en röst för marginaliserade grupper.
- Kulturell identitet: Diskutera hur litteraturen kan spegla och forma identiteter hos migranter och deras efterkommande generationer.
- Användning av språk: Undersök hur språket används i litteraturen för att framhäva migrationsteamen, och hur språkreflektion är väsentlig i analysen.
- Texter och författare: Bekanta eleverna med centrala verk/oskrivna noveller av författare med migrationsbakgrund.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Migrationsberättelse | En berättelse om en individs eller grupps rörelse från en plats till en annan, ofta på grund av svåra omständigheter. | |
Identitet | Hur individer eller grupper ser sig själva och definierar sig baserat på kulturella, sociala och personliga faktorer. | Från latin “identitas” som betyder ‘det att vara detsamma’. |
Exil | Tvång att lämna sitt hemland, ofta av politiska skäl. | Från latin “exilium”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka teman tror du är viktigast att belysa i litteratur som handlar om migration? Hur kan dessa teman spegla dagens samhällsfrågor?
- B. Hur påverkar en persons bakgrund i deras upplevelse av migration enligt litterära verk? Kan vi generalisera dessa erfarenheter?
- C. På vilket sätt kan litteratur fungera som ett verktyg för att förstå och sympatisera med migranters erfarenheter?
Aktivitet
Eleverna ska dela upp sig i grupper och välja ett litterärt verk med migrationstema. Varje grupp ska göra en presentation där de analyserar verkets centrala teman, karaktärernas utveckling samt diskussioner kring migration. De ska även ta reda på författarens bakgrund och hur det kan påverka texten. Presentationerna hålls för klassen där varje grupp får 5-10 minuter att presentera.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad handlar texten om? | Sammanfatta textens tema. |
Vilka karaktärer finns i texten? | Nämn och beskriv centrala karaktärer. |
Vad är författarens avsikt med texten? | Diskutera syftet med texten. |
Hur relaterar texten till dagens samhälle? | Ge exempel på paralleller till nuvarande migrationsfrågor. |
Vilket budskap förmedlar texten? | Identifiera och diskutera varje budskap. |
Hemuppgift
Skapa en hemuppgift som innebär att eleverna ska skriva en egen kort berättelse med fokus på migration. De ska använda och integrera insikter från lektionens innehåll. Berättelsen ska vara minst två A4-sidor och innehålla en tydlig tydliggörande av huvudkaraktärens resa och identitetsutveckling.
Citat
_”Vi reser inte bara för att komma bort från något, utan för att vi drömmer om något.”_ – Edwidge Danticat, 2004. Detta citat reflekterar över livets komplexitet för migranter. Det belyser inte bara de utmaningar de möter, utan även de drömmar och aspirationer som driver dem.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.