Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Ordförråd: Vetenskapliga begrepp
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets uppbyggnad och språkliga normer. | Eleven kan med viss säkerhet använda ett rikt ordförråd på ett sätt som är relevant för sammanhanget. |
Kunskap om vetenskapliga termer och begrepp inom olika ämnesområden. | Eleven kan läsa och reflektera över texter av olika slag, inklusive vetenskapliga texter. |
Förmåga att kritiskt granska och använda information från olika källor. | Eleven kan skapa en vetenskapligt grundad text och redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till vetenskapliga begrepp (10 min)
- Ge en översikt över vad vetenskapliga begrepp är och deras betydelse.
- Beskriv hur dessa begrepp används i olika sammanhang.
- Diskutera hvorfor ett brett ordförråd är viktigt i akademiska texter.
- Ge exempel på vanliga vetenskapliga begrepp.
2. Gruppdiskussion om vetenskapliga termer (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem en lista med vetenskapliga begrepp.
- Be grupperna diskutera betydelsen av varje begrepp.
- Grupprepresentanter ska kortfattat presentera deras insikter till klassen.
- Fokus på att använda korrekt terminologi under diskussionen.
3. Skriftlig reflektion (15 min)
- Eleverna ska skriva en kort text där de använder minst fem olika vetenskapliga begrepp.
- Uppmuntra till användning av relevanta exempel från aktuella forskningsområden.
- Ge stöd och vägledning under skrivprocessen, särskilt gällande struktur och uttryck.
- Samla in texter för bedömning och feedback.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Samla elevernas tankar och förslag kring betydelsen av ordförråd i akademiska sammanhang.
- Diskutera hur vetenskapliga begrepp kan påverka deras framtida studier.
- Ge exempel på hur dessa begrepp används i praktik, till exempel i labbrapporter.
- Ställ frågor som får eleverna att reflektera över sin egen språkinlärning.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vetenskaplig metod: Förstå grundläggande steg i den vetenskapliga metoden och dess betydelse för forskning.
- Ordförråd: Utveckla och använda ett rikt ordförråd som inkluderar vetenskapliga begrepp.
- Kritisk granskning: Lära sig att läkta och analysera vetenskapliga källor kritiskt.
- Textstruktur: Förstå uppbyggnaden av vetenskapliga texter och hur man strukturerar en egen text.
- Muntlig framsställning: Utveckla förmågan att presentera och förklara vetenskapliga koncept muntligt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hypotes | En förutsägelse som kan testas genom experiment. | Från grekiska “hypotithenai” som betyder “att sätta under.” |
Teori | En väl underbyggd förklaring av fenomen baserad på bevis. | Från grekiska “theoria” som betyder “att se” eller “att observera.” |
Experimentsresultat | De observerade utfallen från en experimentell undersökning. | Latinskt ursprung, kombinerar “experimenta” som betyder “test” med “resultare” som betyder “att få resultat.” |
Diskussionsfrågor
- A. På vilket sätt kan vetenskapliga begrepp påverka vår förståelse av verkligheten?
- B. Hur tror du att felaktig användning av vetenskapliga begrepp kan påverka vår världsbild?
- C. Vilka vetenskapliga begrepp tycker du är mest intressanta och varför?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en “Think-Pair-Share”-aktivitet där de först individuellt reflekterar över ett givet vetenskapligt begrepp, därefter diskuterar i par och slutligen delar sina insikter med hela klassen. Målet är att stärka deras förståelse av begreppen genom att kunna förklara dem för andra.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en hypotes? | En förutsägelse som kan testas. |
Ge ett exempel på ett vetenskapligt begrepp. | Teori eller experiment. |
Varför är det viktigt att ha ett rikt ordförråd? | För att kunna uttrycka sig tydligt och korrekt inom akademiska sammanhang. |
Vad är skillnaden mellan teori och hypotes? | Teorin är väl underbyggd medan hypotesen är en förutsägelse. |
Hemuppgift
Till nästa lektion ska eleverna välja ett vetenskapligt begrepp, forska om det och skriva en kort text som beskriver begreppets betydelse och användning. Texten ska vara minst 300 ord och inkludera minst tre källor.
Citat
“Vetenskap är inte bara en samling kunskap utan ett sätt att tänka.” – Carl Sagan, 1980 Detta citat betonar vikten av att inte bara memorera fakta, utan att förstå koncept och tillämpa dem i olika sammanhang.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.