Lektion. Svenska som andraspråk 3. Skriva en miljöbeskrivning. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Skriva en miljöbeskrivning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Skriftlig framställning av olika typer av texter, med fokus på beskrivande texter.
  • Strategier för att skriva och bearbeta texter anpassade till syfte och mottagare.
  • Språkliga drag i beskrivande och argumenterande texter, samt textens struktur.
För betyget E ska eleven:

  • Kunskaper i att skriva och anpassa text till syftet och mottagaren.
  • Kunskaper om grundläggande språkliga regler och normer.
  • Kunna formulera sig enkelt men tydligt i skrift så att texten är begriplig och sammanhängande.

Uppgift

Lärarledda instruktioner
  1. Introduktion till skrivande av miljöbeskrivningar (10 min)
    • Presentera vad en miljöbeskrivning är och syftet med den.
    • Diskutera vad som kännetecknar en bra miljöbeskrivning.
    • Ge exempel på miljöbeskrivningar från litteraturen.
    • Visa elever hur man kan använda sinnena för att skapa en levande bild.
  2. Planering av egen miljöbeskrivning (15 min)
    • Eleverna får välja en plats som de vill beskriva.
    • Skapa en mindmap för att brainstorma idéer om platsen.
    • Uppmana eleverna att tänka på vad de vill förmedla med sin text.
    • Stöd eleverna i att formulera en inledning.
  3. Författande av första utkast (20 min)
    • Eleverna skriver själva sina miljöbeskrivningar.
    • Ge eleverna tid att fokusera på att få ner sina tankar på papper.
    • Påminn dem om att använda de sinnen de diskuterat tidigare.
    • Stötta och ge feedback under skrivprocessen.
  4. Diskussion och reflektion (5 min)
    • Samla eleverna och låt dem dela med sig av sina tankar kring den skrivna texten.
    • Ställ frågor för att få dem att reflektera över sin egen samt andras skrivande.
    • Uppmana dem att tänka på vad de kan förbättra till nästa gång.
    • Ge positiv feedback på deras skapelser.
Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Miljöbeskrivning: En miljöbeskrivning handlar om att måla upp en bild av en plats med ord. Det är viktigt att fånga läsarens intresse genom att använda språkliga verktyg och bilder.
  • Sinneintryck: Eftersom en miljöbeskrivning är mycket mer än bara fakta, uppmanas eleverna att använda sina sinnen – syn, hörsel, lukt, smak och känsel – för att inge liv till texten.
  • Struktur: Viktiga aspekter av hur man strukturerar sin text, inkludera en inledning, en kropp som beskriver platsen, samt avslutning.
  • Språkliga drag: Undersöka och använda olika språkliga uttryck och beskrivningar som gör texten mer intressant och levande.
  • Redigering: Betona vikten av att redigera och bearbeta texten för att säkerställa klarhet och korrekthet.
Ordkollen
Ord Förklaring Etymologi
Miljö Det omgivande rummet eller platsen där något finns. Från franskans “milieu” som betyder ‘mitten’ eller ‘omgivning’.
Beskrivning Att återge eller skildra något med ord. Från latinets “descriptio”, som betyder ‘att skriva ner’.
Sensorisk Kopplad till sinnena eller förmågan att uppfatta intryck. Från latinets “sensus” som betyder ‘känsla’ eller ‘intryck’.
Diskussionsfrågor
  • A. Hur kan en bra miljöbeskrivning påverka en läsares upplevelse av en text? Diskutera konkret.
  • B. Vad är svårast för dig när du skriver en miljöbeskrivning och hur kan vi övervinna dessa svårigheter tillsammans?
  • C. Tänk på en plats som har betydelse för dig. Hur skulle du beskriva den så att någon kan se och känna det du förstår?
Aktivitet

Eleverna ska presentera sina miljöbeskrivningar för klassen. De får välja att göra det skriftligt, muntligt eller i en multimodal form, där bilder eller ljud kan ingå. Aktiviteten syftar till att ge feedback och reflektion både från läraren och klasskamrater. Tiden för presentationerna är 2-3 minuter per elev, och efter varje presentation får övriga elever ställa frågor för att fördjupa förståelsen.

Exit-ticket
Fråga Svar
1. Vad är en miljöbeskrivning? En text som målar upp en bild av en plats med ord.
2. Vilka sinnen ska vi använda i våra beskrivningar? Syn, hörsel, lukt, smak och känsel.
3. Vad gör en text intressant? Bra språk, tydliga bilder och personliga inslag.
4. Varför är struktur viktigt? För att texten ska vara lätt att följa och förstå.
5. Hur kan vi redigera våra texter? Genom att läsa dem högt, be om feedback och göra ändringar.
Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna fördjuppa sin miljöbeskrivning genom att inkludera minst tre sinnen i beskrivningen och se till att textens struktur är genomarbetad. De ska också reflektera över vad som var svårt under skrivprocessen och göra noteringar kring hur de kan förbättra sin textansats i framtiden.

Citat

“Ord är våra små byggstenar av betydelse.” – Hjalmar Söderberg, 1912. Detta citat påminner oss om vikten av att välja våra ord noggrant när vi skriver, särskilt i en miljöbeskrivning där varje ord kan skapa en bild i läsarens sinne.


Modern Tillbaka-knapp