Lektion. Svenska som andraspråk 3. Skriva en narrativ essä. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 3

Tema: Skriva en narrativ essä

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Språket och språkets struktur, disserationer och analyser, skapande av texter med olika syften och i olika stilar, samt muntliga och skriftliga produktioner.
Betygskriterium (E) Eleven kan använda ett enklare språk i sin text och på ett begripligt sätt framföra sina tankar i en narrativ form.

[Gy11, Svenska som andraspråk 3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till narrativ essä (10 min)
  • Presentera konceptet narrativ essä och dess syfte.
  • Gå igenom skillnaderna mellan narrativ och analytisk text.
  • Diskutera vikten av berättande i olika kulturer.
  • Ge exempel på kända narrativ essäer.
2. Struktur och form (15 min)
  • Presentera den typiska strukturen för en narrativ essä.
  • Förklara hur man bygger upp en berättelse: inledning, mitt och avslutning.
  • Diskutera vikten av sammanhang och flöde i texten.
  • Ge exempel och analysera en kort narrativ text.
3. Skrivövningar (15 min)
  • Ge deltagarna en skrivuppgift att skriva en kort berättelse baserat på givna teman.
  • Uppmuntra dem att använda litterära verktyg som bildspråk och metaforer.
  • Ge tid för skrivande och hjälp vid behov.
  • Referera till exempel från tidigare diskussioner.
4. Reflektion och feedback (10 min)
  • Be deltagarna att dela sina texter i par.
  • Ställ frågor till varandra kring textens element.
  • Diskutera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras.
  • Ge tips för att utveckla språket ytterligare.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Narrativ struktur: Lär dig att identifiera och använda en tydlig narrativ struktur i dina egna texter för att skapa en sammanhängande berättelse.
  • Litterära verktyg: Förstå och kunna använda litterära verktyg som bildspråk, metaforer och symbolik för att fördjupa berättandet.
  • Stil och ton: Veta hur stil och ton påverkar textens mottagande och känslomässiga genomslagskraft.
  • Feedback och reflektion: Utveckla förmågan att ge och ta emot konstruktiv kritik för att förbättra eget skrivande.
  • Peer review: Förstå vikten av peer review i skrivprocessen och hur samarbete kan leda till förbättrade resultat.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Narrativ Som handlar om berättande eller en berättelse. Från latin ‘narratio’, vilket betyder berättelse.
Essä En kort text där författaren diskuterar ett ämne. Från franska ‘essayer’, som betyder att försöka.
Metafor En litterär figur där ett ord eller uttryck används i en annan betydelse. Från grekiska ‘metaphora’, vilket betyder att överföra.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kultur och bakgrund vårt sätt att berätta historier?
  • B. Vilken roll spelar fantasi i skapandet av narrativ? Kan det bli för mycket fantasi?
  • C. Hur kan berättelser bidra till att förstå andra människors liv och erfarenheter?

Aktivitet

Eleverna kommer att arbeta i små grupper för att skriva en gemensam narrativ essä. Varje grupp väljer ett gemensamt tema och alla medlemmar bidrar med sina idéer och texter. Efter avslutad skrivprocess presenterar grupperna sina essäer för klassen. Denna aktivitet främjar samarbete och ger varje elev möjlighet att utveckla sin förmåga att skriva narrativt.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vilka är kännetecknen för en narrativ essä? En narrativ essä berättar en historia, har en tydlig struktur och uttrycker personliga reflektioner.
2. Hur kan litterära verktyg förbättra en berättelse? De kan skapa djup och engagemang, vilket fördjupar läsarens erfarenhet.
3. Varför är feedback viktig i skrivprocessen? Feedback hjälper oss att se våra starka och svaga sidor, vilket leder till förfinat skrivande.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en narrativ essä om en personlig upplevelse. Texten ska vara minst 2 sidor A4, 1500-2000 tecken, och inkludera minst två litterära verktyg såsom metaforer eller beskrivande språk.

Citat

“Berättelsen är en av de mest kraftfulla verktygen för att forma vår verklighet.” – Chimamanda Ngozi Adichie, 2009 Detta citat betonar kraften i berättande och dess förmåga att påverka vår förståelse av världen runt oss.


Modern Tillbaka-knapp