“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska som andraspråk 3
Tema: Svenska i ett multikulturellt samhälle
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning av utredande och argumenterande slag för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal, diskussioner, debatter och föredrag. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven använder då en i huvudsak fungerande kombination av vardagsrelaterat och ämnesrelaterat språk. |
Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. | Eleven ställer frågor och framför åsikter med till viss del underbyggda argument. |
Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till syfte och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. | Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte och mottagare. |
Jämförelse mellan svenska, elevens modersmål och andra språk som eleven har kunskaper i. Språklig variation i Sverige och i det svenska språket. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation samt i huvudsak fungerande struktur, innehåll och anpassning till texttyp, syfte och mottagare. |
[Gy11, Svenska som andraspråk 3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat “Svenska i ett multikulturellt samhälle”.
- Diskutera vad multikulturalism innebär och ge exempel från olika länder.
- Förklara vikten av att förstå kulturell mångfald i språkanvändning.
- Ge regler för klassdiskussioner.
2. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Ge dem ledande frågor att diskutera kring språkanvändning och kulturella skillnader.
- Be grupperna sammanfatta sina diskussioner.
- Uppmuntra alla att delta.
3. Utrustning av digitala verktyg (10 min)
- Introducera presentationstekniska hjälpmedel som eleverna kan använda.
- Visa exempel på hur man effektivt kan använda verktyg för muntliga presentationer.
- Ge instruktioner om hur man förbereder en argumenterande presentation.
- Förklara vikten av att anpassa presentationer efter publiken.
4. Förberedelse av presentation (15 min)
- Ge eleverna tid att påbörja sin egen presentation.
- Uppmana dem att använda sina diskussionsanteckningar.
- Erbjud hjälp och stöd där det behövs.
- Förbered dem på att framföra sina presentationer i nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Multikulturalismens innebörd: Definiera begreppet och diskutera dess olika aspekter, såsom språk, kultur och identitet.
- Språklig variation: Dela exempel på hur språk kan variera beroende på kulturella kontexter och ge exempel från svensk och internationell kontext.
- Argumentation och ordförråd: Lyfta fram positiva och negativa aspekter av kulturell mångfald i språket.
- Presentationsteknik: Betona vikten av att vara medveten om olika presentationstekniker och strategier som kan påverka mottagandet av budskap.
- Meningsfulla diskussioner: Eleverna lär sig att föra meningsfulla diskussioner och debatter relaterade till det multikulturella samhället.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Multikulturalism | En idé eller politik som främjar att flera kulturer kan samexistera i ett samhälle. | Från latin “multi” som betyder “många” och “cultura” som betyder “av odling”. |
Argumentera | Att framföra åsikter och stödja dem med skäl. | Kommer från latin “argumentari”, som betyder “att bevisa”. |
Språklig variation | Skillnader i språkbruk som kan bero på geografiska, sociala och kulturella faktorer. | Ursprungligen från “språk” och “variatio” på latin som betyder “ostadighet”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar din kulturella bakgrund din användning av svenska i klassrummet?
- B. Vilka fördelar och nackdelar ser du med ett multikulturellt samhälle?
- C. Kan språk förändras över tid och i olika kulturer? Ge exempel på sådana förändringar.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda en kort presentation kring ett valt ämne relaterat till det multikulturella samhället. Presentationen ska inkludera exempel från deras egna erfarenheter, samt använda sig av digitala verktyg. Under aktiviteten ska eleverna samarbeta i par för att ge varandra feedback. De ska uppmuntras att ställa frågor och ge konstruktiv kritik.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är multikulturalism? | En idé eller politik som främjar att flera kulturer kan samexistera i ett samhälle. |
2. Hur påverarlar människor behov av språk? | Språk reflekterar kulturella arbetssätt och identiteter. |
3. Ge exempel på språklig variation. | Dialekter, slang och sociolekter i språket. |
4. Hur kan digitala verktyg användas i språkundervisningen? | För att förbättra presentationer och dela information. |
5. Vad gör en presentation intressant? | Engagerande innehåll och interaktion med publiken. |
6. Vad innebär språklig status? | Hur ett språk eller en dialekt uppfattas i samhället. |
7. Vilken roll spelar kultur i språklig identitet? | Identitet formas av kulturella och språkliga sammanhang. |
8. Hur kan man bemöta andras argument? | Genom lyssnande och tydlig återkoppling. |
Hemuppgift
Elevens hemuppgift är att skriva en kort essä där de reflekterar över sin egen språkanvändning och hur den har påverkats av deras kulturella bakgrund. Essän ska vara mellan 2 och 3 A4-sidor lång, och eleverna ska uppmanas att använda exempel från diskussionerna i klassen.
Citat
“Språk är det verktyg som formar tankar.” – George Steiner, 1992 Detta citat betonar hur viktigt språk är för vårt sätt att tänka och uppleva världen. Det kopplar an till lektionen genom att vi utforskar språklig variation och hur det påverkar vår identitet i ett multikulturellt samhälle.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.
“`