Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Informationssökning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att söka, värdera och använda information i olika former. Vi fokuserar på att förstå skillnaden mellan olika informationskällor och hur man praktiskt kan använda dessa i sitt lärande. | Eleven kan söka och samla information från olika källor, samt redogöra för vad källorna innehåller. |
[Lgr 22, Svenska som andraspråk, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till informationssökning (10 min)
- Förklara vad informationssökning är och dess betydelse.
- Visa exempel på olika informationskällor: böcker, internet, bibliotek m.m.
- Diskutera vad eleverna redan känner till om ämnet.
- Ställ frågor till klassen för att aktivera förförståelse.
2. Genomgång av källor (15 min)
- Presentera de olika typerna av källor (primära och sekundära).
- Diskutera fördelar och nackdelar med olika källor.
- Ge konkreta exempel på vad som gör en källa trovärdig.
- Brygg till användande av källor i kommande uppgift.
3. Grupparbete – Källundersökning (15 min)
- Dela upp klassen i små grupper och ge varje grupp en specifik typ av källa att undersöka.
- Grupperna ska identifiera och diskutera vad som gör deras tilldelade källa bra eller dålig.
- Samla in information om hur de kan använda sin källa.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Samla klassen och låt varje grupp redovisa kort vad de kommit fram till.
- Sammanfatta dagens lektion och ställ frågor för att fördjupa förståelsen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Informationssökning: Förstå vad informationssökning innebär och hur det används i olika sammanhang.
- Typer av källor: Skillnader mellan primära och sekundära källor, och deras användbarhet.
- Källkritik: Vikten av att värdera information och känna igen trovärdiga källor.
- Användning av källor: Hur man kan använda information från olika källor för att stödja lärande och projekt.
- Diskussion och samarbete: Förmåga att diskutera med kamrater och samla information tillsammans.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Informationssökning | Processen att leta efter information i källor. | Från latin “informare” – att forma eller ge information. |
Källkritik | Att bedöma och värdera källor för att avgöra deras trovärdighet. | Från svenskan “källa” och grekiska “kritikos” – bedöma. |
Primär källa | Förstahandskälla, direkt information från en ursprunglig källa. | Från latin “primarius” – första. |
Sekundär källa | Andrahandskälla, information som beskrivs eller analyseras av någon annan än den som skapade den. | Från latin “secundarius” – sekundär. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar informationsflödet i samhället vårt sätt att tänka och påverkar våra åsikter?
- B. Vad tror ni gör en källa trovärdig och hur kan vi veta att den är det?
- C. Har ni någonsin funnit felaktig information? Hur hanterade ni det?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där varje grupp får i uppdrag att undersöka en specifik informationskälla (exempelvis en hemsida, en bok eller en tidning). De ska identifiera vad som gör deras källa trovärdig eller tveksam och presentera sina fynd för klassen. Gruppen med den mest kreativa och informativa redovisningen får en belöning. Detta skapar engagemang och intresse för att lära sig mer om källkritik.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är källkritik? | Värdera källor för trovärdighet. |
Nämn två typer av källor. | Primär och sekundär. |
Varför är informationssökning viktig? | För att hitta relevant information. |
Hur bedömer man en källas trovärdighet? | Genom att granska författare och syfte. |
Vad är en primär källa? | Förstahandsinformation. |
Ge ett exempel på en sekundär källa. | En bok som skriver om en annan händelse. |
Vad kan hända om man använder tveksamma källor? | Att felaktig information sprids. |
Hur kan vi förbättra vår källkritik? | Öva på att värdera och jämföra källor. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en källa (en artikel, en bok eller en hemsida) och skriva en reflektion där de analyserar källans trovärdighet. Skriv också en kort sammanfattning av innehållet. Reflexionen bör vara 1-2 sidor lång, A4, med minst 1000 tecken.
Citat
“Information is not knowledge.” – Albert Einstein, 1929. Detta citat handlar om vikten av att förstå att information i sig inte alltid innebär kunskap. Att kunna värdera och använda information korrekt är avgörande, vilket knyter an till lektionens tema om informationssökning.