Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska
Tema: Spel och aktiviteter kring satser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkliga strukturer; huvudsatser och bisatser. | Eleven kan delta i och bidra till samtal och diskussioner om språkliga strukturer. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av dagens tema (10 min)
- Berätta för eleverna att de kommer att spela spel som hjälper dem att förstå huvudsatser och bisatser bättre.
- Förklara reglerna för de spel som ska användas under lektionen.
- Spel 1: “Sats Bingo” (15 min)
- Dela ut bingobrickor med olika huvudsatser och bisatser skrivet på dem.
- Läs upp meningar och låt eleverna markera rätt rutor. Den som får en rad ropar “Bingo!”
- Spel 2: “Meningsbyggare” (15 min)
- Dela upp eleverna i små grupper och ge dem ett set av ordkort som inkluderar subjekt, predikat och objekt.
- Eleverna ska nu bygga meningar med hjälp av korten. Den som skapar flest korrekta meningar inom tidsgränsen vinner.
- Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Diskutera med klassen vad de har lärt sig under spelen.
- Fråga dem vilket spel de tyckte var mest lärorikt och varför.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Huvudsatser och bisatser. Återupprepa begreppen och gå igenom skillnaderna mellan dem.
- Meningsbyggande. Diskutera hur man kan kombinera huvudsatser och bisatser för att skapa längre och mer varierade meningar.
- Satsdelar. Påminn om subjeken och predikaten i meningarna de har skrivit.
- Spel som lärandeverktyg. Betona hur spel som “Sats Bingo” och “Meningsbyggare” kan hjälpa till att förstå ett komplext ämne på ett roligt sätt.
- Reflektion och diskussion. Betydelsen av att reflektera över vad de har lärt sig.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Bingo | Ett spel där deltagarna markerar nummer på sin bricka baserat på uppradade siffror. | Från italienska “bingo”, som betyder “det är rätt”. |
Meningsbyggare | Ett spel där eleverna använder ordkort för att skapa meningar. | Från latin “mensura”, vilket betyder “mått” som refererar till byggandet av meningar. |
Kort | En liten platta med information skriven på den. | Från latin “carta”, som betyder “papper”. |
Satsdel | De olika delarna av en sats, som subjekt och predikat. | Från latin “pars”, vilket betyder “del”. |
Lärande | Processen av att förstå och ta till sig ny information. | Från aska “learne”, vilket betyder “att lära”. |
Diskussionsfrågor
- Hur har spelen bidragit till er förståelse av huvudsatser och bisatser?
- Var det lättare eller svårare att förstå satsdelarna genom spelen? Varför?
- Kan ni ge exempel på hur ni kan använda detta i ert eget skrivande?
Aktivitet
Eleverna kommer att spela “Sats Bingo” och “Meningsbyggare”. I “Sats Bingo” markerar eleverna sina brickor utifrån de huvudsatser och bisatser som läraren läser upp. I “Meningsbyggare” får grupperna använda korten för att skapa så många meningsfulla och korrekta meningar som möjligt på 10 minuter. Diskutera tips och strategier för att få sina meningar att flyta smidigt.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig idag om huvudsatser? | Att de kan stå ensamma. |
2. Hur kan bisatser påverka meningen? | De ger mer information men kan inte stå ensamma. |
3. Vilket spel tyckte du var roligast? | [Eleven fyller i]. |
4. Nämn en satsdel. | Subjekt eller predikat. |
5. Hur byggde du en meningsfull sats? | Genom att använda ordkort. |
6. Vad var en utmaning under spelen? | [Eleven fyller i]. |
7. Kan du ge exempel på en bisats? | “Som jag såg igår”. |
8. Hur kan man öva mer på detta hemma? | Genom att skriva egna meningar. |
Hemuppgift
Skriv en kort berättelse (1 A4-sida) där du använder minst fem huvudsatser och tre bisatser. Tänk på hur du kan kombinera dem för att göra berättelsen mer intressant.
Citat
”Ord är våra mest ömtåliga men starka verktyg.” – Anaïs Nin, 1930. Detta citat påminner oss om vikten av att använda ord med precision när vi arbetar med meningsbyggnad.