En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Spela kula” (1969) av Sten Selander. Barndom och livets förgänglighet. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Poesi – “Spela kula” av Sten Selander

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur, såsom poesi, för att utveckla sin förmåga att förstå och tolka litterära verk.Eleven läser skönlitteratur och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Eleverna ska arbeta med att förstå och reflektera över litterära tekniker som stil, form och symbolik.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att skriva egna texter, med varierande stil och uttryck.Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Sten Selander och “Spela kula” (10 min)

  • Presentera Sten Selander och ge bakgrundsinformation om honom som poet.
  • Förklara kontexten för dikten “Spela kula” och dess betydelse.
  • Diskutera poesins form och stil, inklusive rim, rytm och upprepning.
  • Läs dikten högt för klassen och fråga eleverna om deras initiala tankar.

2. Analys av poesi och litterära tekniker (15 min)

  • Gå igenom de litterära teknikerna som används i “Spela kula”, såsom symbolik och metaforer.
  • Diskutera poängterade delar av dikten och vad de symboliserar.
  • Låt eleverna identifiera olika stilfigurer i dikten och diskutera deras effekt.
  • Reflektera över hur poesi kan skapa känslor genom ordval och rytm.

3. Diskussion: Vad betyder “Spela kula”? (15 min)

  • Dela upp eleverna i mindre grupper för att diskutera dikten.
  • Uppmana eleverna att fundera på vad “kulan” symboliserar i dikten.
  • Be grupperna att dela sina tankar med hela klassen.
  • Diskutera vad dikten kan säga om barndom, lek eller livets gång.

4. Skriva en egen dikt inspirerad av “Spela kula” (10 min)

  • Be eleverna att skriva en egen dikt om lek, barndom eller symboler relaterade till “Spela kula”.
  • Ge eleverna instruktioner om att använda liknande stilfigurer som de har lärt sig.
  • Låt några elever dela sina dikter med klassen och ge feedback.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sten Selander och hans poetiska stil: Sten Selander var en svensk poet som levde under 1900-talet och hans dikter är kända för sina enkla men kraftfulla bilder. Hans verk ofta rör sig kring barndom, lek och existentiella teman.
  • Poesi och litterära tekniker: Eleverna ska lära sig identifiera och förstå olika litterära tekniker i poesi, såsom metaforer, symbolik, rim och rytm. Dessa tekniker används för att förstärka budskapet och känslorna i dikten.
  • Symbolik i dikten “Spela kula”: I “Spela kula” används kulan som en symbol för barndomen och livets gång. Eleverna bör reflektera över vad kulan representerar och varför detta val är effektivt i dikten.
  • Diktens budskap: “Spela kula” kan tolkas som en reflektion över barndomens enkelhet och oskuldsfullhet. Diskussionen ska hjälpa eleverna att se hur dikten belyser större teman om livets förgänglighet.
  • Skriva egen poesi: Eleverna ska skapa egna dikter med inspiration från “Spela kula”. Detta ska ge dem möjlighet att experimentera med stilfigurer och att använda språket för att uttrycka känslor och tankar.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
KulaEtt runt objekt, ofta gjort av sten eller metall, som används i spel.Från svenska “kula”, som betyder rund form.
SymbolikAnvändning av bilder eller objekt för att representera något annat, ofta abstrakt.Från grekiska “symbolon”, som betyder tecken eller märke.
MetaforEn figur av tal där ett ord eller uttryck används för att beteckna något annat.Från grekiska “metaphora”, som betyder att bära över, flytta.

Diskussionsfrågor

A. Hur tror du att kulan i dikten symboliserar barndomen? Vad tycker du att den säger om livets gång?

B. På vilket sätt kan poesin hjälpa oss att förstå svåra eller abstrakta känslor?

C. Om du skulle skriva en dikt om din barndom, vad skulle vara din “kula”?

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att skapa en visuell representation av dikten. De ska rita en bild som speglar känslorna och symbolerna i “Spela kula”. Efter att ha ritat, ska eleverna skriva en kort text (3–5 meningar) om varför de valde just dessa symboler och bilder för att illustrera dikten. Aktiviteten syftar till att hjälpa eleverna att koppla det litterära innehållet till konkret skapande och tolkning.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad representerar kulan i dikten?Kulan representerar barndomen, lek och förgänglighet.
Vilken litterär teknik används för att beskriva kulan?Metafor och symbolik.
Vad tycker du att Selander försöker förmedla genom sin dikt?Tankar om livets förgänglighet och barndomens oskuld.
Vad betyder “metafor” och kan du ge ett exempel från dikten?En metafor är när något används för att representera något annat. Exempel är kulan som symboliserar barndomen.
Hur förändras din tolkning av dikten om du tänker på den som en symbol för hela livet?Den får en djupare betydelse som handlar om hur livet rör sig framåt och hur vi kanske förlorar en del av oss själva på vägen.
Vad tycker du är den viktigaste delen av dikten?Detta kan variera, men många kan peka på hur kulan representerar något stort i ett litet objekt.
Hur skulle du beskriva dikten för någon som aldrig har läst poesi?Det är en dikt som pratar om barndomen och livets gång på ett enkelt och fint sätt.
Vad tycker du att poesi kan tillföra vårt sätt att se på världen?Poesi kan få oss att tänka på saker på nya sätt och uttrycka känslor vi kanske inte kan sätta ord på.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en dikt som handlar om en sak eller en aktivitet som de tycker är viktig för deras barndom. I dikten ska de använda minst två symboler eller metaforer för att förstärka sin känsla. Dikten ska vara mellan 10 och 20 rader lång. Uppgiften syftar till att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina egna liv och uttrycka sina tankar i poetisk form.

Citat

“Poesi är när känslorna får ord.” – Voltaire, 1734

Detta citat belyser poesi som en konstform där känslor får fritt utlopp genom ord. I relation till lektionen handlar det om hur Selanders dikt använder symbolik för att uttrycka djupa känslor om livet och barndomen.


×