Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Representation i sport
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska utveckla sin förmåga att läsa, skriva och samtala i olika sammanhang och för skilda syften. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska få möta och bearbeta texter i olika former och från olika tider. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska få diskutera och reflektera över innehållet i texter i relation till sin egen verklighet. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken (10 min)
- Presentera boken "Sportig ABC-bok igen!" och dess tema.
- Berätta om författaren Åsa Sandell och illustratören Annabella Gustafsson.
- Läs några exempel från boken för att fånga elevernas intresse.
- Diskutera kort skillnaderna mellan tjejernas och killarnas bok.
2. Diskussion om representation (15 min)
- Ställ frågor om vad representation betyder för eleverna.
- Diskutera varför det är viktigt med olika perspektiv i sport.
- Be eleverna ge exempel på sporter eller sportprofiler de känner till.
- Dela upp klassen i små grupper för att diskutera hur olika sporter representeras i media.
3. Skriva egna verser (15 min)
- Ge eleverna uppgiften att skriva egna korta rimmade verser om en sport eller sportprofil.
- Samla exempel på sporter och sportikoner som eleverna vill använda.
- Låt dem dela med sig av sina verser i grupper.
- Ge feedback på rim och kreativitet.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och fråga eleverna vad de lärt sig om representation.
- Diskutera hur deras skrivande kan kopplas till vad de lärt sig.
- Avsluta med att läsa något av de egna verken högt.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Representation: Förståelse för vad representation innebär och hur det påverkar vår syn på sport.
- Sport och identitet: Diskutera hur olika sporter och idrottare kan representera olika identiteter.
- Kreativt skrivande: Utveckla förmågan att skriva korta, rimmade texter och hur man kan leka med ord.
- Läsförståelse: Arbeta med att läsa och förstå texter som handlar om sport och representation.
- Diskussionsteknik: Träna på att diskutera och dela tankar i grupp, samt hur man ger och tar emot feedback.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Representation | Att visa eller framställa något, i detta fall olika sporter och idrottare. | Från latin "repraesentatio" |
Sport | Fysisk aktivitet som ofta involverar tävling och regler, exempelvis fotboll eller simning. | Från franska "sport" |
Identitet | Självuppfattning och hur man ser sig själv i relation till andra, ofta kopplat till intressen. | Från latin "identitas" |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror ni att representation i sport påverkar ungas intressen och val av aktiviteter?
B. Finns det några sporter som ni tycker är underrepresenterade i media? Vilka och varför?
C. Tänk om vi skulle skapa en ny sport som inkluderar alla typer av deltagare, hur skulle den sporten se ut?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa en collage som illustrerar olika sporter och idrottare. De ska använda tidningar, färgpapper och klister för att klippa ut bilder och ord som relaterar till sporter och sportprofiler. Detta collage ska sedan presenteras för klassen där de berättar om valet av bilder och hur det kopplar till temat representation. Genom denna aktivitet får eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar kreativt och koppla dem till det de lärt sig.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar boken om? | Boken handlar om olika sportprofiler och hur de representeras. |
2. Nämn två sportprofiler från boken. | Armbrytar-Anna och Aikido-Alf. |
3. Vad betyder representation? | Det innebär att visa eller framställa något, som sporter och idrottare. |
4. Hur kan sport påverka identitet? | Sport kan forma hur vi ser oss själva och hur andra ser på oss. |
5. Vad är en rimmad vers? | En kort text där orden rimmar, ofta med en lekfull ton. |
6. Nämn en sport som är underrepresenterad. | Till exempel kan dans eller brottning vara underrepresenterat i media. |
7. Hur kan vi inkludera fler i sport? | Genom att skapa aktiviteter som passar alla, oavsett förutsättningar. |
8. Vilken sport skulle ni vilja prova och varför? | Elevernas egna svar varierar beroende på intressen. |
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att välja en sportprofil som de beundrar och skriva en kort text om denna person och deras sport. De ska inkludera information om varför de valt just denna person och hur denne representerar sin sport. Hemuppgiften kan även inkludera att hitta en bild på sportprofilen och göra ett litet collage med text och bild. Denna uppgift hjälper eleverna att fördjupa sig i temat representation och kreativt uttrycka sina tankar.
Citat
”Sport har kraft att förändra världen. Den har makt att inspirera. Den har makt att förena människor på ett sätt som inget annat kan.” – Nelson Mandela (2000)
Detta citat belyser sportens förmåga att förena människor och skapa gemenskap, vilket kopplar an till temat representation och hur olika sporter kan representera olika grupper och identiteter.