En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Stora boken om Sandvargen” (2006) av Åsa Lind. Vänskap och filosofi. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Vänskap och filosofi

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur samt skriva egna texter.Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter.
Eleverna ska arbeta med språkets struktur och använda olika lässtrategier för att förstå och tolka texter.Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att samtala om olika ämnen och ställa frågor.Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier.
Eleverna ska arbeta med begrepp och teman kopplade till litteratur och texter.Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken och dess tema (10 min)

    • Presentera boken "Stora boken om Sandvargen" och dess huvudkaraktär Zackarina.
    • Diskutera vad vänskap betyder för eleverna.
    • Ställ frågor om hur en vän kan vara en säkerhetsventil.
    • Gör en kort sammanfattning av vad de korta kapitlen kan handla om.
  2. Läsning av utvalda kapitel (15 min)

    • Läs ett eller två korta kapitel tillsammans.
    • Pausa efter varje kapitel och diskutera vad som just hänt.
    • Fråga eleverna om deras känslor och tankar kring händelserna.
    • Låt eleverna ställa frågor om texten och sina egna reflektioner.
  3. Diskussion om filosofi och frågor (15 min)

    • Introducera tanken på att ställa stora och små frågor.
    • Diskutera i grupp vad som gör en fråga stor eller liten.
    • Låt eleverna formulera egna frågor som de vill utforska.
    • Diskutera hur olika frågor kan leda till olika svar och insikter.
  4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

    • Be eleverna att dela med sig av sina tankar och känslor om boken och diskussionerna.
    • Ställ frågor som hjälper dem att sammanfatta vad de lärt sig om vänskap och filosofi.
    • Avsluta med att påminna om vikten av att alltid vara nyfiken och ställa frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vänskap: Vänskap är en relation mellan människor baserad på tillit, stöd och gemensamma intressen. Det är viktigt att förstå vad som gör en relation till en vänskap och hur vi kan vara bra vänner för varandra. Vanliga missförstånd är att vänskap alltid måste vara perfekt, men alla relationer har sina utmaningar.

  • Filosofi: Filosofi handlar om att ställa frågor och söka svar på livets stora mysterier. Det är viktigt att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och att inte vara rädda för att ställa svåra frågor. Många tror att filosofi är för komplicerat, men vi alla filosoferar i vår vardag.

  • Läsa och analysera texter: Att läsa och förstå texter är en grundläggande färdighet. Genom att analysera karaktärer och händelser i böcker kan vi lära oss mer om oss själva och andra. Många elever kan ha svårt att se kopplingen mellan text och verklighet.

  • Skriva egna berättelser: Att skriva egna texter hjälper eleverna att uttrycka sina tankar och känslor. Det kan vara en utmaning att strukturera sina tankar i en berättelse, men övning gör mästare. Elever kanske tror att de inte kan skriva bra, men alla kan bli bättre med tid och träning.

  • Ställa frågor: Att ställa frågor är centralt för lärande och förståelse. För att utveckla denna färdighet kan vi öva tillsammans. En vanlig missuppfattning är att det bara finns "rätta" frågor, men alla frågor är värdefulla.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
VänskapEn relation mellan personer som bygger på tillit och gemensamma intressen.Från fornsvenska "vīn", som betyder vän.
FilosofiLäran om grundläggande frågor om tillvaron, kunskap och värderingar.Från grekiska "philosophia", där "philo" betyder kärlek och "sophia" visdom.
AnalyseraAtt undersöka något noggrant för att förstå det bättre.Från grekiska "analusis", som betyder upplösning.
BerättelseEn sammanhängande redogörelse för händelser eller upplevelser.Från latin "narratio", som betyder berättande.
FrågaEn mening som ställs för att få information eller svar.Från fornsvenska "frāga", som betyder att fråga.

Diskussionsfrågor

A. Om Sandvargen kunde tala, vad skulle den kunna berätta om vänskap och varför? Hur skulle det påverka Zackarina?

B. Tänk om du hade en magisk vän som alltid fanns där för dig; hur skulle din vardag se ut? Vilka frågor skulle du vilja ställa till din magiska vän?

C. Är det viktigt att ställa frågor, även om man är rädd för svaren? Varför eller varför inte? Diskutera i grupper.

Aktivitet

Eleverna ska i smågrupper skapa en "vänskapsaffisch" där de skriver ner vad vänskap betyder för dem. De ska använda färger, bilder och ord för att visualisera sina tankar. Detta kan också inkludera exempel på hur de kan vara bra vänner. Efter att affischerna är klara, får varje grupp en chans att presentera sin affisch för klassen och berätta om sina idéer om vänskap. Denna aktivitet uppmuntrar kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad är vänskap för dig?Vänskap innebär att stötta varandra.
Hur kan vi vara bra vänner?Genom att lyssna och finnas där för varandra.
Vad tycker du att Sandvargen lärde Zackarina om livet?Att det är viktigt att ställa frågor.
Varför är det viktigt att ställa frågor?För att förstå världen bättre.
Vilken fråga skulle du vilja ställa till Sandvargen?Varför är du alltid så lekfull?
Har du någon gång haft en vän som varit som Sandvargen?Ja, min vän är alltid där för mig.
Hur skulle du beskriva en bra vän?En som är omtänksam och ärlig.
Vad tänker du på när du hör ordet "filosofi"?Att det handlar om viktiga frågor i livet.

Hemuppgift

Skriv en kort berättelse där du beskriver en viktig vän i ditt liv. Berätta om hur ni träffades, vad ni gör tillsammans och vad vänskapen betyder för dig. Försök att inkludera minst en fråga som du skulle vilja ställa till din vän. Denna uppgift kan också användas av elever som missade lektionen för att komma ikapp.

Citat

”Vänskap är den enda cement som någonsin har hållit världen samman.” – Woodrow Wilson, 1915. Detta citat handlar om hur viktigt det är med vänskap i våra liv och hur den kan påverka vår omgivning. I lektionen knyter det an till hur Sandvargen och Zackarinas vänskap hjälper henne att förstå sig själv och världen omkring henne.


×