Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Svenska
Tema: Texttyper, källhänvisningar och läsförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera olika typer av texter. | Eleven kan läsa och förstå skönlitterära och faktatexter. |
I undervisningen ska eleverna också få träna på att skriva olika typer av texter med källhänvisningar. | Eleven kan skriva olika typer av texter och använda källor på ett korrekt sätt. |
Källkritik och källhantering ska genomsyra undervisningen. | Eleven visar medvetenhet om källors trovärdighet och relevans. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till texttyper (15 min)
- Presentera olika texttyper som skönlitteratur, sakprosa och debattartiklar.
- Diskutera syftet med varje texttyp och ge exempel.
- Gå igenom skillnaderna mellan saklig och litterär text.
- Ställ frågor som: Vad är vad? Vilken texttyp föredrar ni, och varför?
2. Källhänvisningar (15 min)
- Förklara vikten av källhänvisningar och hur de bidrar till trovärdighet.
- Visa exempel på olika format för källhänvisningar (APA, Harvard).
- Diskutera vanliga misstag vid källhänvisningar.
- Ge exempel på situationer där det är viktigt att hänvisa till källor.
3. Läsförståelseövning (15 min)
- Dela ut en kort faktatext och en skönlitterär text.
- Eleverna ska läsa och sedan diskutera sina intryck i par.
- Varje par får presentera en sammanfattning av sin text för klassen och ange typ av text.
- Ställ reflekterande frågor som: Vad har ni lärt er? Vilken text var svårast att förstå?
4. Avslutande diskussion och reflektionsövning (5 min)
- Sammanfatta vad vi lärt oss under lektionen.
- Eleverna får reflektera i sina skrivböcker kring vad som är viktigt att tänka på när vi läser olika texttyper och hur vi ska hantera källor.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Olika texttyper: Skönlitteratur, faktatexter och journalistiska texter, samt deras kännetecken.
- Källhänvisningar: Betydelse av att hänvisa till källor korrekt och olika metoder för detta.
- Källkritik: Hur man gör en källkritisk granskning av de källor som används.
- Strategier för läsförståelse: Tekniker för bättre inlärning och förståelse av texter, såsom att ställa frågor och sammanfatta.
- Reflektion över läsning: Vikten av att reflektera över vad man läser och hur man kan använda läsning för eget skrivande.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Källhänvisning | Att ange varifrån information kommer i en text. | Kommer från ordet ‘källa’ och ‘hänvisning’. |
Texttyp | Kategorisering av texter baserat på innehåll och form. | ‘Text’ från latinets ‘textus’ som betyder väv. |
Källkritik | Granskning av informationskällors pålitlighet. | ‘Källa’ från latinets ‘capsula’ som betyder liten behållare. |
Diskussionsfrågor
- A. Varför är det viktigt att använda källor när vi skriver?
- B. Hur kan vi avgöra vilken texttyp vi står inför när vi läser?
- C. Vilka problem kan uppstå om vi inte använder källor eller hänvisningar korrekt?
Aktivitet
Dela eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att skapa en presentation där de väljer en texttyp (skönlitterär text eller faktatext) och demonstrerar dess kännetecken. De ska inkludera exempel på relevanta texter och visa hur man kan referera till dem korrekt. Grupperna får 20 minuter på sig att förbereda och presentera för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en texttyp? | En kategori som klassificerar texter. |
Varför är källhänvisningar viktiga? | De bidrar till trovärdighet och transparens. |
Nämn ett exempel på en källkritisk fråga. | Är denna källa objektiv och pålitlig? |
Hur kan vi identifiera att en text är skönlitterär? | Den innehåller ofta karaktärer och handling. |
Vilken texttyp tycker du är mest intressant att läsa? | (Svar beroende på elevens åsikt) |
Ge ett exempel på en korrekt källhänvisning. | Exempel: Smith, J. (202). Titel. Förlag. |
Vad betyder källkritik? | Att granska källor för deras tillförlitlighet. |
Hur kan läsförståelse hjälpa oss i det dagliga livet? | (Svar beroende på elevens åsikt) |
Hemuppgift
Skriv en uppsats om en vald texttyp (max 2 A4-sidor). Beskriv texttypens kännetecken, ange exempel på texter inom den kategorin och diskutera varför källhänvisningar kan vara viktiga i samband med denna texttyp.
Citat
“Läsa är att se med sin själ” – Victor Hugo, 1862. Detta citat betonar vikten av läsning för att förstå världen och signalerar att läsning är en djupare och mer personlig upplevelse, vilket knyter an till den kunskap och reflektion som vår lektion syftar till.