Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Tidslinje över “Klara och solen”. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska

Tema: Tidslinje över “Klara och solen”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur, både klassisk och modern, från olika genrer och kulturer. Under lektionen får de utforska och diskutera centrala teman, karaktärer och handlingen i boken. Eleven kan läsa och samtala om skönlitteratur, och beskriva handlingens centrala teman och karaktärernas utveckling.

[Lgr 22, Svenska, Gymnasiet]

Lärarledda instruktioner

Skapa en Tidslinje: Steg-för-steg

Syfte: Genom att skapa en tidslinje över “Klara och solen” får du en tydlig översikt över handlingen, karaktärernas utveckling och centrala teman i boken.

Steg 1: Förberedelse (Individuellt eller i grupper, 10 min)
  1. Läs och Reflektera. Gå igenom boken och notera de viktigaste händelserna. Tänk på:
    • Vilka händelser har en stor betydelse för berättelsens utveckling?
    • Identifiera vändpunkter och konflikter.
    • Tänk på teman som AI:s roll, solens symbolik och relationer.
  2. Notera kortfattat. Skriv ner dina observationer på ett papper eller digitalt. Fokusera på att beskriva varje händelse med en eller två meningar.
Steg 2: Rita Tidslinjen (30 min)
  1. Ta fram ditt material. Du behöver:
    • Ett stort ark papper (A3 rekommenderas).
    • Färgpennor eller tuschpennor.
    • Linjal (för rakare linjer).
  2. Dra en Horisontell Linje. Använd en linjal för att rita en lång, horisontell linje från vänster till höger på papperet. Detta blir din tidslinje.
  3. Markera Tiden. Dela in tidslinjen i olika sektioner som representerar de olika händelserna. Skriv ner datum eller åldrar kopplade till händelserna, så långt det är relevant enligt boken.
  4. Färdigställ Händelser. Placera dina viktigaste händelser på tidslinjen, inklusive korta beskrivningar av dem. Använd olika färger för att representera olika teman, till exempel:
    • Röd: Relationer.
    • Blå: AI/teknologi.
    • Gul: Solen och hopp.
  5. Ge Liv åt Tidslinjen. Rita symboler eller bilder som kan kopplas till varje händelse. Var kreativa! Tänk på hur varje bild kan stärka förståelsen för bokens teman.
Steg 3: Diskussionsfrågor (10 min)

Under tiden ni arbetar med tidslinjen, diskutera följande frågor i grupper:

  • Vilka händelser tycker ni är mest avgörande för berättelsen?
  • Var finns det viktiga vändpunkter?
  • Hur utvecklas Klara under bokens gång?
  • Hur bidrar solen till berättelsens djup?
Steg 4: Presentation och Reflektion (10 min)
  1. Presentera Er Tidslinje. Var och en av er, eller era grupper, presenterar sin tidslinje för klassen.
  2. Diskutera som en Klass. Besvara gemensamt frågor som:
    • Vad ser vi för mönster i berättelsen?
    • Hur bygger Ishiguro upp handlingen?
    • Finns det paralleller till vår egen värld?

Ämnesinnehåll

Här listas viktiga kunskaper och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.

  • Bokens centrala teman. Förståelse för hur teman som teknik och mänsklighet gestaltas.
  • Karaktärsutveckling. Observera och reflektera över förändringar hos karaktärerna, särskilt Klara.
  • Handlingens struktur. Insikt i hur berättelsen är uppbyggd.
  • Symbolik. Diskussion om betydelsen av solen som en symbol i berättelsen.
  • Analys och reflektion. Genom tidslinjen få möjlighet att ställa egna frågor och göra personliga reflektioner.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion kring en specifik händelse i boken och hur den påverkar Klara, tillsammans med en analys av simboliken kopplad till solen. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och lämnas in en vecka efter lektionen.

Citat

”Vi är inte bara de vi är, vi är också de vi kan bli.” – Kazuo Ishiguro, 2021. Citatet knyter an till hur Klara utvecklas som karaktär och fångar essensen av vad det innebär att vara mänsklig, särskilt i relation till teknik och framtid. Med dessa instruktioner får du en rolig och lärorik upplevelse när du skapar din tidslinje om “Klara och solen”!


Modern Tillbaka-knapp
×