Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: Tidslinje över “Klara och solen”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera skönlitteratur, både klassisk och modern, från olika genrer och kulturer. Under lektionen får de utforska och diskutera centrala teman, karaktärer och handlingen i boken. | Eleven kan läsa och samtala om skönlitteratur, och beskriva handlingens centrala teman och karaktärernas utveckling. |
[Lgr 22, Svenska, Gymnasiet]
Lärarledda instruktioner
Skapa en Tidslinje: Steg-för-steg
Syfte: Genom att skapa en tidslinje över “Klara och solen” får du en tydlig översikt över handlingen, karaktärernas utveckling och centrala teman i boken.
Steg 1: Förberedelse (Individuellt eller i grupper, 10 min)
- Läs och Reflektera. Gå igenom boken och notera de viktigaste händelserna. Tänk på:
- Vilka händelser har en stor betydelse för berättelsens utveckling?
- Identifiera vändpunkter och konflikter.
- Tänk på teman som AI:s roll, solens symbolik och relationer.
- Notera kortfattat. Skriv ner dina observationer på ett papper eller digitalt. Fokusera på att beskriva varje händelse med en eller två meningar.
Steg 2: Rita Tidslinjen (30 min)
- Ta fram ditt material. Du behöver:
- Ett stort ark papper (A3 rekommenderas).
- Färgpennor eller tuschpennor.
- Linjal (för rakare linjer).
- Dra en Horisontell Linje. Använd en linjal för att rita en lång, horisontell linje från vänster till höger på papperet. Detta blir din tidslinje.
- Markera Tiden. Dela in tidslinjen i olika sektioner som representerar de olika händelserna. Skriv ner datum eller åldrar kopplade till händelserna, så långt det är relevant enligt boken.
- Färdigställ Händelser. Placera dina viktigaste händelser på tidslinjen, inklusive korta beskrivningar av dem. Använd olika färger för att representera olika teman, till exempel:
- Röd: Relationer.
- Blå: AI/teknologi.
- Gul: Solen och hopp.
- Ge Liv åt Tidslinjen. Rita symboler eller bilder som kan kopplas till varje händelse. Var kreativa! Tänk på hur varje bild kan stärka förståelsen för bokens teman.
Steg 3: Diskussionsfrågor (10 min)
Under tiden ni arbetar med tidslinjen, diskutera följande frågor i grupper:
- Vilka händelser tycker ni är mest avgörande för berättelsen?
- Var finns det viktiga vändpunkter?
- Hur utvecklas Klara under bokens gång?
- Hur bidrar solen till berättelsens djup?
Steg 4: Presentation och Reflektion (10 min)
- Presentera Er Tidslinje. Var och en av er, eller era grupper, presenterar sin tidslinje för klassen.
- Diskutera som en Klass. Besvara gemensamt frågor som:
- Vad ser vi för mönster i berättelsen?
- Hur bygger Ishiguro upp handlingen?
- Finns det paralleller till vår egen värld?
Ämnesinnehåll
Här listas viktiga kunskaper och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen.
- Bokens centrala teman. Förståelse för hur teman som teknik och mänsklighet gestaltas.
- Karaktärsutveckling. Observera och reflektera över förändringar hos karaktärerna, särskilt Klara.
- Handlingens struktur. Insikt i hur berättelsen är uppbyggd.
- Symbolik. Diskussion om betydelsen av solen som en symbol i berättelsen.
- Analys och reflektion. Genom tidslinjen få möjlighet att ställa egna frågor och göra personliga reflektioner.
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort reflektion kring en specifik händelse i boken och hur den påverkar Klara, tillsammans med en analys av simboliken kopplad till solen. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång (A4) och lämnas in en vecka efter lektionen.
Citat
”Vi är inte bara de vi är, vi är också de vi kan bli.” – Kazuo Ishiguro, 2021. Citatet knyter an till hur Klara utvecklas som karaktär och fångar essensen av vad det innebär att vara mänsklig, särskilt i relation till teknik och framtid. Med dessa instruktioner får du en rolig och lärorik upplevelse när du skapar din tidslinje om “Klara och solen”!