Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Livets dualitet och naturens skönhet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera olika typer av texter, inklusive poesi och sakprosatexter, samt reflektera över dem. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska skriva egna texter där de beskriver upplevelser och tankar. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska samtala om texter och uttrycka sina egna åsikter och känslor. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till temat (10 min)
- Presentera boken "Under ett rabarberblad" och dess författare, Lena Sjöberg.
- Diskutera kort vad poesi är och hur den kan uttrycka känslor och tankar.
- Fråga eleverna vad de tycker om natur och dess skönhet.
- Visa exempel på rabarberblad och diskutera vad som finns under dem.
-
Diktskrivning (15 min)
- Låt eleverna skriva sina egna korta dikter inspirerade av naturen.
- Ge exempel på ord och känslor som kan användas i deras dikter.
- Be eleverna tänka på dualiteten mellan liv och död i sina texter.
- Uppmana dem att inkludera bilder eller skisser om de vill.
-
Illustration och presentation (15 min)
- Eleverna får illustrera sina dikter med egna teckningar.
- Låt dem presentera sina dikter och bilder för klassen.
- Diskutera hur bilderna förstärker betydelsen av texterna.
- Ge positiv feedback på varandras arbete.
-
Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
- Diskutera med eleverna hur poesi kan hjälpa oss att förstå våra känslor och världen omkring oss.
- Be eleverna dela med sig av sin favoritdel i sina egna eller klasskamraters dikter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Poesi: Eleverna lär sig vad poesi är, dess kännetecken och hur den kan användas för att uttrycka känslor.
- Dualitet: Förståelse för livets motsatser, som liv och död, och hur dessa kan uttryckas i litteratur.
- Natur: Vikten av att observera och reflektera över naturen och dess skönhet.
- Kreativitet: Utveckling av kreativitet genom att skriva egna texter och skapa bilder.
- Presentation: Att öva på att presentera sina egna tankar och idéer för andra.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Poesi | En litterär genre som använder rytm och språkets klang för att uttrycka känslor och tankar. | Från grekiska "poiesis" som betyder "skapande". |
Dualitet | Begreppet att något kan ha två motsatta eller komplementära aspekter, som liv och död. | Från latin "dualis" som betyder "två". |
Illustrera | Att skapa bilder som hjälper till att förklara eller förtydliga en text eller idé. | Från latin "illustrare" som betyder "att lysa upp". |
Skönhet | Egenskaper hos något som gör det behagligt att se på eller uppleva. | Från latin "bellus" som betyder "vacker". |
Reflektion | Tänkande och eftertanke kring en upplevelse eller text. | Från latin "reflectere" som betyder "att böja tillbaka". |
Diskussionsfrågor
A. Vad betyder det för dig att se skönheten i naturen? Hur påverkar det dina känslor?
B. Kan liv och död samexistera? Ge exempel från naturen eller litteraturen där detta tema framträder.
C. Om du skulle skriva en dikt om ditt favoritställe i naturen, vad skulle du inkludera och varför?
Aktivitet
En konkret lektionsaktivitet kan vara att skapa en "Rabarberbladssaga". Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en kort saga där ett rabarberblad spelar en central roll. De ska tänka på vad som kan gömma sig under bladet – kanske ett litet djur, en mänsklig känsla eller en hemlighet. Eleverna får skriva sin saga och illustrera den med teckningar. Vid slutet av aktiviteten får varje grupp presentera sin saga för klassen, vilket uppmuntrar till kreativitet och samarbete.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är poesi? | En form av litteratur som uttrycker känslor och tankar. |
Ge ett exempel på dualitet. | Liv och död, glädje och sorg. |
Hur kan natur inspirera till kreativitet? | Genom att observera och känna. |
Vad betyder det att illustrera? | Att skapa bilder som förtydligar texter. |
Vad tycker du är vackert i naturen? | Personligt svar, exempelvis blommor, landskap. |
Varför är reflektion viktig i skrivande? | Det hjälper oss att förstå och utvecklas. |
Hur känns det att läsa egen poesi? | Personligt svar, exempelvis stolthet, nervositet. |
Vilken del av dikten gillade du mest? | Personligt svar baserat på elevens åsikter. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en egen dikt om ett valfritt naturmotiv. De ska tänka på att inkludera känslor och bilder i sin text. Dikten ska vara minst fyra rader lång och får gärna illustreras. Hemuppgiften kan också innefatta att eleverna ska leta efter ett naturmotiv i sin närmiljö och skriva en kort beskrivning av vad de ser och hur det får dem att känna.
Citat
”I have nature and art and poetry, and if that is not enough, what is enough?” – Vincent van Gogh, 1888.
Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna oss om att konsten, inklusive poesi, hjälper oss att se världen på ett djupare sätt. Det understryker vikten av att uppskatta naturens skönhet och hur den kan inspirera till kreativitet.