Lektionsplanering
Årskurs: 4-6
Ämne: Svenska
Tema: Andra världskriget och belägringen av Leningrad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skönlitteratur från olika tidsperioder och genrer. I undervisningen ingår att läsa och bearbeta texter från olika genrer och epoker. | Eleven läser skönlitteratur med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Att bearbeta och samtala om skönlitterära texter genom att reflektera över och resonera om innehåll, budskap och kontext. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen och för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
Att skriva egna texter med anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation och anpassning till texttyp och syfte. |
Att förstå och reflektera över historiska och kulturella sammanhang genom att läsa skönlitteratur. | Eleven för enkla resonemang om språk och språkbruk i Sverige och Norden. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken Veras krig (10 min)
- Ge en kort sammanfattning av bokens handling och historiska kontext.
- Förklara vad belägringen av Leningrad var och varför den var så betydelsefull.
- Diskutera bokens huvudpersoner och vad de går igenom.
- Reflektera över varför det är viktigt att läsa och förstå historier från andra världskriget.
2. Genomgång av bokens tema och vardag under belägringen (15 min)
- Dela ut utdrag ur boken och diskutera de svårigheter som Vera och hennes familj möter.
- Reflektera över de vardagliga kampan som människor under belägringen utsattes för.
- Samtala om de känslomässiga och fysiska utmaningar som förmedlas genom berättelsen.
- Diskutera skillnaderna mellan de erfarenheterna och elevernas egna liv.
3. Samtal om skildringen av överlevnad och hopp (10 min)
- Diskutera hur Vera och hennes familj hittar styrka under svåra tider.
- Ställ frågor om hopp och överlevnad i svåra situationer.
- Koppla till egna tankar om hur människor kan överleva och finna hopp i svåra omständigheter.
- Låt eleverna reflektera över vad de skulle kunna göra i en liknande situation.
4. Förberedelse för aktivitet och diskussion (15 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från genomgången.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om boken och temat.
- Förbered eleverna på kommande diskussionsfrågor och aktivitet.
- Dela ut material för aktiviteten och ge instruktioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Belägringen av Leningrad:
Leningrad var belägrat i 872 dagar under andra världskriget. Under denna tid var det extrem brist på mat och förnödenheter. Civila led under svält, bombardemang och extremt kallt väder. Boken Veras krig ger en känslomässig inblick i hur människor överlevde dessa svåra förhållanden. - Vera som huvudperson:
Vera är en ung flicka som tillsammans med sin familj genomlider belägringen. Hon tvingas möta stora förluster och svårigheter men finner också sätt att kämpa för överlevnad. - Vardag under belägringen:
I boken framgår detaljer om hur det var att leva under belägringen, där matbrist, kyla och farliga förhållanden var en del av den dagliga verkligheten. - Känslomässig styrka och motstånd:
Trots de hemska omständigheterna försöker Vera och hennes familj hålla hoppet vid liv. Denna inre styrka och förmåga att stå emot är centrala teman i boken. - Krigets konsekvenser:
Boken skildrar inte bara det fysiska lidandet utan även de psykologiska effekterna på de som var drabbade av belägringen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Belägring | En militär operation där en stad eller plats omringas och blockeras. | Kommer från latinets “beleagrum”, som betyder “att omringa”. |
Förtvivlan | En känsla av hopplöshet eller förlorad tro på att något kan förbättras. | Kommer från latinets “desperatio”, som betyder “hopplöshet”. |
Överlevnad | Att fortsätta leva under svåra eller extrema omständigheter. | Kommer från latinets “supervivere”, som betyder “att överleva”. |
Svälta | Att inte få tillräckligt med mat för att tillfredsställa kroppens behov. | Kommer från fornnordiskans “svelta”, som betyder “att förlora vikt”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror du att det påverkar en familj när alla varje dag kämpar för att få mat och överleva?
B. Vad kan vi lära oss av Veras styrka och förmåga att fortsätta kämpa trots de svårigheter hon möter?
C. Hur kan krig och belägringar påverka inte bara de som deltar direkt, utan även de som lever långt bort från konflikten?
Aktivitet
I grupparbete ska eleverna skapa en kort teaterpjäs som skildrar en dag i Veras liv under belägringen av Leningrad. Eleverna ska förbereda sina roller, bestämma scenografi och repetera. Aktiviteten ger eleverna möjlighet att förstå bokens teman på ett kreativt sätt och diskutera den mänskliga förmågan att överleva i svåra tider.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var det största problemet under belägringen? | Matbrist och svält. |
Hur försökte Vera och hennes familj överleva? | De kämpade för att hitta mat och hålla ihop som familj. |
Vad innebär begreppet “belägring”? | En militär omringning där staden inte kan ta emot resurser. |
Hur påverkade belägringen vardagslivet i Leningrad? | Människor var tvungna att anpassa sina liv efter brist på mat och förnödenheter. |
Vad kan vi lära oss om människors motståndskraft? | Att människor ofta hittar sätt att överleva även i de svåraste förhållanden. |
Vad var det mest skrämmande i boken för dig? | Svaren varierar beroende på eleverna. |
Hur kändes det att läsa om de verkliga upplevelserna från överlevande? | Det var väldigt gripande och hemskt att tänka på. |
Vad skulle du ha gjort om du var i Veras situation? | Svaren varierar beroende på eleverna. |
Hemuppgift
Läs ett kapitel ur Veras krig och skriv en kort reflektion om hur Vera och hennes familj hanterar svårigheter under belägringen. Beskriv även vad du tror att boken vill lära oss om att leva under extrema förhållanden.
Citat
“Hoppet är det sista som överger människan.” – Johann Wolfgang von Goethe, 1774
Detta citat knyter an till Veras kamp för att överleva och de känslor av hopp och förtvivlan som genomkorsar hela boken.